UFC 2010 onlinedel låst
Skrevet af Jesper Thuesen    Torsdag, 20. maj 2010 07:52   

UFC
THQ gør nu brug af EA-metoden med at låse onlinedelen således, at man skal bruge en kode for at åbne dem. Koden vil naturligvis kun være at finde i nye spil, og dermed er kampen mod brugtspilsmarkedet skudt igang fra en ny part.


EA har bebudet det, Ubisoft har bebudet det, og nu fortæller THQ, at de ligeledes vil bruge et kode-system til at lukke onlinedelen i deres spil for brugtspilskøbere. Dette er kommet frem idag ifølge Gamespot, som fortæller at koden til UFC's online training camp, som er en ny main mode i onlinedelen, alene vil være at finde i nye spil.

Foruden selve gamemoden er flere trophies og achievements ligeledes bundet op på training camp, så achievement hunters skal nu til at sigte uden om brugtspilsmarkedet, hvis de vil have 100 % completion i deres spil. Medmindre altså at de er villige til at betale de ca. 10 $ ekstra for materialet.

Det er svært at vurdere konsekvenserne, men umiddelbart kunne noget tyde på, at de danske brugtspilskæder kunne gå hen og blive ramt. GameStop og GAME, som begge har et stort udbud af brugte titler, kan muligvis blive et uforskyldt offer i udgivernes jagt på profitoptimering. Udviklingen er spændende, om end noget negativ for dem der ynder at købe deres spil som brugt.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Kommentarer: 

 
# Traben 20/05-10 08:13
Jeg synes godt nok det er for plat af dem at gøre sådan noget.. Kapitalistisk ævl.. Bah! På ingen måde støtte herfra!
 
 
# YaYo 20/05-10 08:13
Haha - Synd for alle dem der køber brugte spil.

Synes bare alle skulle lade vær med at købe spil, før det er ændret tilbage igen eller prisen er sat ned på deres spil.
 
 
# tue69 20/05-10 08:28
Som jeg nævnte i en tidligere tråd så synes jeg det er håbløst. Hvorfor ikke belønne ny-spils-køberne med et par ekstra fightere, baner, udklædninger eller for den sags skyld smide 800 MS points i lommen på dem. Det ville ikke genere mig.

Det virker bare så utroligt plat at man køber et halvt spil hvis man køber brugt. Det bliver nærmest ulovliggjort.
 
 
# Lasse Poulsen 20/05-10 08:29
Er nu ikke helt enig i kritikken og at det er ren profitoptimering. Når spillet allerede er ude som download hos piraterne, er der jo incitament til at lave en sådan ordning.

Syntes det er helt okay. Vi skulle hellere rette kritikken mod dem som brænder spil og dermed er en direkte årsag til at spil udgiverne må sikre deres produkter.
 
 
# tue69 20/05-10 08:44
@ Lasse Poulsen:
Er nu ikke helt enig i kritikken og at det er ren profitoptimering. Når spillet allerede er ude som download hos piraterne, er der jo incitament til at lave en sådan ordning.

Syntes det er helt okay. Vi skulle hellere rette kritikken mod dem som brænder spil og dermed er en direkte årsag til at spil udgiverne må sikre deres produkter.


På sin vis ja, men problemet er at selskaberne rammer en masse forkerte mennesker. Det har aldrig været ulovligt at købe brugtspil, hvorfor skal man så indirekte straffes for det?

Iøvrigt så var et større selskab (kan ikke huske navnet på stående fod) i sidste uge ude og sige, at brugtmarkedet var en større trussel mod producenterne end pirateri.
 
 
# Lasse Poulsen 20/05-10 09:37
Helt enig i at man ikke skal straffe de forkerte, men brancher udvikler sig konstant og det har spilbranchen vel også lov til.

Den kultur med at man gerne vil spille men ikke vil deltage i betalingen så spillene kan udvikles syntes jeg er meget mere usympatisk. Har meget svært ved at acceptere at nogen skal spille gratis med fordi flertallet vælger at betale.

Det syntes jeg er grundlæggende forkert. Det samme kan jeg ikke sige om at låse for noget indhold.
 
 
# tue69 20/05-10 10:12
@ Lasse Poulsen:
Det syntes jeg er grundlæggende forkert. Det samme kan jeg ikke sige om at låse for noget indhold.


Det er jeg enig med dig i - jeg tror dog bare ikke at kode-systemet bliver lavet for at undgå pirateri. Jeg er overbevist om at det er brugtmarkedet de forsøger at ramme.
 
 
# Lasse Poulsen 20/05-10 10:37
Hehe vi taler forbi hinanden. Jeg er indforstået med at det er brugtspil forretningen der kradser i sårene hos udgiveren.

Jeg syntes bare der er langt mere interessante emner at være kede af som gamer. F.eks. at der er nogen som kører i frihjul og nyder godt af at flertallet vælger at betale.

Jeg køber alligevel mine spil fra ny, og hvis jeg betaler fuld pris for et spil i forhold til en som ikke gør (brugte spil) er det vel også rimeligt at jeg får den fulde pakke.

Syntes slet ikke det er problematisk at brugtspils markedet må betale op til ny prisen i form af en redeem code eller hvad det bliver. Det har dem som har købt det fra nyt jo gjort.

Desuden ser jeg hellere at pengene lander hos udgiverne / udviklerne, end hos spil forretningerne, som tjener styrtende på brugte spil. Gaming kan overleve uden forretningerne, men ikke uden udviklerne.
 
 
# tue69 20/05-10 11:47
@ Lasse Poulsen:
Hehe vi taler forbi hinanden. Jeg er indforstået med at det er brugtspil forretningen der kradser i sårene hos udgiveren.


Arh så er jeg med - men dog ikke enig. Tror dog at vores forskellige meninger skal findes i vores forbrugeradfærd. Du køber de fleste spil som nyt, ergo er du ligeglad. Jeg bruger brugtmarkedet en del, ergo har det betydning for mig :)

Men i sidste ende kommer det ikke til at betyde andet, end at jeg afventer med at købe spil til når de er faldet i pris, ligesom den resterende del af "brugtspilstilhængern e" nok vil gøre.

Kan sagtens se incitamentet fra udviklernes side. Men jeg synes slet ikke at der her er tale om en belønning til dem der køber spillet fra nyt - de får blot det de har betalt for. Det er nærmere en straf til dem som ikke gør - og den tankegang er jeg ikke glad for :)
 
 
# Lasse Poulsen 20/05-10 12:04
@ tue69:
Kan sagtens se incitamentet fra udviklernes side. Men jeg synes slet ikke at der her er tale om en belønning til dem der køber spillet fra nyt - de får blot det de har betalt for. Det er nærmere en straf til dem som ikke gør - og den tankegang er jeg ikke glad for :)


Syntes jeg er en rigtig fin pointe. Du har selvfølgelig ret, men hvis det er det der holder hjulene i gang hos nogle udgivere, er der nok ikke nogen vej uden om.

Spilbranchen må følge med tiden - en finans ekspert som dig vil nok også helst investere i et dynamisk og progressivt firma i forhold til statisk og konservativt
 
 
+1 # tue69 20/05-10 12:14
@ Lasse Poulsen:
Spilbranchen må følge med tiden - en finans ekspert som dig vil nok også helst investere i et dynamisk og progressivt firma i forhold til statisk og konservativt :-)


Ha ha ha for Søren da også Poulsen, nu sætter du mig jo i en interessekonflikt.

Men jo, som investor ville jeg fokusere på, i hvor høj grad virksomhederne er i stand til at overføre deres omkostninger til kunderne. Og hvis de var gode til det, så ville jeg kalde dem dygtige.

Men når det svider på egen pengepung såeh....
 
 
# sethos 20/05-10 12:07
Tror sgu de tjener nok på at hele tiden udgive skrabede spil, kvalitets mæssigt og så tømmme forbrugernes pengepunge via DLC. Nu er bracnhen bare blevet pengegrisk.
 
 
# tue69 20/05-10 12:59
@ sethos:
Tror sgu de tjener nok på at hele tiden udgive skrabede spil, kvalitets mæssigt og så tømmme forbrugernes pengepunge via DLC. Nu er bracnhen bare blevet pengegrisk.


Ja det var også min første tanke, men efter et regnskabstjek igennem de sidste 2 år så viser det modsatte sig faktisk. De fleste større udgivere har tabt kassen i den periode.

(selvfølgelig skyldes det delvist også finanskrisen)