Microsoft tester nyt discformat
Skrevet af Jesper Thuesen    Torsdag, 31. marts 2011 11:24   
Xbox360_250_Top

Microsoft er tilsyneladende igang med at undersøge et nyt format til deres spilskiver, som efter sigende giver mere plads til spillene. Faktisk giver de nye discformater tilsyneladende op til 1 GB mere dataplads, hvilket er ret pænt taget i betragtning af, at de nuværende skiver kan indeholde omkring 7 GB data.

Der køres i øjeblikket invitationer til en amerikansk beta-test, og Microsoft og Major Nelson holder tæt med informationerne. IGN har dog fået lidt ud af Microsoft, som fortæller at der ikke er tale om en blu-ray konvertering.
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Kommentarer: 

 
# sethos 31/03-11 16:20
Ikke så meget et nyt discformat, det er ændring af komprimering, video segmentet på disken og anti-pirat strukturen. Formatet bliver nøjagtig det samme :)
 
 
+1 # kommerbbb2 31/03-11 16:58
der BLIVER aldrig tale om en BLU-RAY konvertering! medmindre at microsoft altså ligefrem punger ud med MILLIARDER til SONY!
blu-ray er DERES opfindelse!
 
 
+2 # tue69 31/03-11 22:13
@ kommerbbb2:
der BLIVER aldrig tale om en BLU-RAY konvertering! medmindre at microsoft altså ligefrem punger ud med MILLIARDER til SONY!
blu-ray er DERES opfindelse! ;-)


Det er altså ikke helt rigtigt - Altså klart at der skal penge på bordet, men andre elektronikproducente r har købt sig til BR, så selvfølgelig kan Microsoft også det.

Sony er jo langt mere end gaming og deres generelle elekronikdel fylder jo langt størstedelen.
 
 
+1 # Meis91 31/03-11 18:12
Ville være dejligt med en opgradering af discstørelsen, så Ps3 spillene ikk fortsat ska hæmmmes af den manglene plads på xboxens disc.
 
 
-1 # sethos 31/03-11 18:21
@ Meis91:
Ville være dejligt med en opgradering af discstørelsen, så Ps3 spillene ikk fortsat ska hæmmmes af den manglene plads på xboxens disc.


De fleste multiplatform spil bliver hæmmet af Playstation 3'erens avanceret arkitektur, ikke manglende diskplads.
 
 
+1 # Meis91 31/03-11 19:58
Har da hørt om flere eksempler hvor disc-størelsen er blevet opbrugt. Heribland COD: Black Ops, hvor bla. gore er taget ud af multiplayer, grundet den manglende discplads.
 
 
-1 # tue69 31/03-11 19:59
@ Meis91:
Har da hørt om flere eksempler hvor disc-størelsen er blevet opbrugt. Heribland COD: Black Ops, hvor bla. gore er taget ud af multiplayer, grundet den manglende discplads.


Der er nu også mange eksempler på ovenstående fra Sethos - en del udviklere har kritiseret PS3'eren for at være speciel at arbejde med. Men der er helt klart også eksempler på det du nævner Meis.
 
 
-1 # sethos 31/03-11 20:59
@ Meis91:
Har da hørt om flere eksempler hvor disc-størelsen er blevet opbrugt. Heribland COD: Black Ops, hvor bla. gore er taget ud af multiplayer, grundet den manglende discplads.


Haha, sikke da noget vrøvl - Lidt blodsprøjt bliver ikke fjernet pga. manglende diskplads. Ja, Treyarch brugte pladsen til det yderste men der blev bestemt ikke skåret noget væk.
 
 
# Meisner01 31/03-11 21:21
Treyarch var selv ude at sige, at på bagrund af manglende diskplads, så blev de nød til at fjerne gore, da customization fyldte så meget... og 1gb er da ikke meget i forhold til blu-ray dual layer med 50gb.
 
 
# tue69 31/03-11 22:00
@ Meisner01:
Treyarch var selv ude at sige, at på bagrund af manglende diskplads, så blev de nød til at fjerne gore, da customization fyldte så meget... og 1gb er da ikke meget i forhold til blu-ray dual layer med 50gb.


Det er da 15 % mere end hvad der er nu? Det er da immervæk en del.

Men er nu ikke enig i din betragtning om at X360 hæmmer PS3 - jeg har endnu til gode at se det PS3 spil der for alvor excellerer i forhold til X360'eren.
 
 
# Rytteren 03/04-11 21:41
@ tue69:
@ Meisner01:
Treyarch var selv ude at sige, at på bagrund af manglende diskplads, så blev de nød til at fjerne gore, da customization fyldte så meget... og 1gb er da ikke meget i forhold til blu-ray dual layer med 50gb.


Det er da 15 % mere end hvad der er nu? Det er da immervæk en del.

Men er nu ikke enig i din betragtning om at X360 hæmmer PS3 - jeg har endnu til gode at se det PS3 spil der for alvor excellerer i forhold til X360'eren.


final fantasy xiii?
 
 
# tue69 04/04-11 08:05
@ Rytteren:
final fantasy xiii?


Ja det må jeg så med skam i stemmen erkende, at jeg ikke har prøvet.

En hurtig google-søgning viser også, at du har ret Rytter.
 
 
+1 # theis 31/03-11 20:06
Mener at have læst, at dette ikke kommer til at give meget mere plads til udviklerne, men til gengæld skulle gøre livet surt for piraterne.
 
 
# sethos 31/03-11 21:01
@ theis:
Mener at have læst, at dette ikke kommer til at give meget mere plads til udviklerne, men til gengæld skulle gøre livet surt for piraterne.


Consistency checks er forbedret, der er flere sikkerhedscheck der skal gås igennem og generelt flere sikkerhedstiltag, men en af de personer der står bag meget af det hacking af maskinen der forgår, har udtalt han allerede har set hvad det går ud på og lover det ikke er nogen større hindring.

Men 1GB plads mere til udviklerne hvor de havde 6.8GB før er sgu en god forbedring - 1GB data er en hel del.
 
 
+1 # Meis91 31/03-11 21:49
Treyarch blev nød til at vælge mellem customization og gore i multiplayer, da der ikk var mere plads. Og da gore er i singleplayer, må man vel sige det er fjernet...
 
 
# sethos 01/04-11 06:49
@ Meis91:
Treyarch blev nød til at vælge mellem customization og gore i multiplayer, da der ikk var mere plads. Og da gore er i singleplayer, må man vel sige det er fjernet...


Nej.
 
 
+1 # kommerbbb2 01/04-11 01:27
@ tue69:
@ Meisner01:
Treyarch var selv ude at sige, at på bagrund af manglende diskplads, så blev de nød til at fjerne gore, da customization fyldte så meget... og 1gb er da ikke meget i forhold til blu-ray dual layer med 50gb.


Det er da 15 % mere end hvad der er nu? Det er da immervæk en del.

Men er nu ikke enig i din betragtning om at X360 hæmmer PS3 - jeg har endnu til gode at se det PS3 spil der for alvor excellerer i forhold til X360'eren.

så køb final fantasy XIII
 
 
-1 # sethos 01/04-11 07:00
Lige for at sætte lortet på plads, udtalelse fra Treyarch;

"This is true, gore has been toned down quite a lot from what players saw in World at War but with very, very good reason. Consoles are limited on the amount of RAM (Random Access Memory) that they can use and this, in turn, limits how many separate things that a developer can have going at the same time during one MP match. Treyarch had a choice to make: World at War-esque gore or the deep customization options we've come to look forward to."

Upsan, stod der diskplads der? Næ. Skal det blive sjovere? Ja. Hvor meget tilgængelig ram har PS3? 256 ... Hvor meget har Xbox 360? 512 ... Hvem hæmmer hvem?
 
 
-1 # kommerbbb2 01/04-11 07:10
@ sethos:
Lige for at sætte lortet på plads, udtalelse fra Treyarch;

"This is true, gore has been toned down quite a lot from what players saw in World at War but with very, very good reason. Consoles are limited on the amount of RAM (Random Access Memory) that they can use and this, in turn, limits how many separate things that a developer can have going at the same time during one MP match. Treyarch had a choice to make: World at War-esque gore or the deep customization options we've come to look forward to."

Upsan, stod der diskplads der? Næ. Skal det blive sjovere? Ja. Hvor meget tilgængelig ram har PS3? 256 ... Hvor meget har Xbox 360? 512 ... Hvem hæmmer hvem?

jeg tvivler sgu altså virklig på at ps3'en kun har 256... eller i det helle taget MINDRE end xboxen...! du må sgu hoste op med et LINK...!
 
 
-1 # sethos 01/04-11 07:12
@ kommerbbb2:
@ sethos:
Lige for at sætte lortet på plads, udtalelse fra Treyarch;

"This is true, gore has been toned down quite a lot from what players saw in World at War but with very, very good reason. Consoles are limited on the amount of RAM (Random Access Memory) that they can use and this, in turn, limits how many separate things that a developer can have going at the same time during one MP match. Treyarch had a choice to make: World at War-esque gore or the deep customization options we've come to look forward to."

Upsan, stod der diskplads der? Næ. Skal det blive sjovere? Ja. Hvor meget tilgængelig ram har PS3? 256 ... Hvor meget har Xbox 360? 512 ... Hvem hæmmer hvem?

jeg tvivler sgu altså virklig på at ps3'en kun har 256... eller i det helle taget MINDRE end xboxen...! du må sgu hoste op med et LINK...! 8)


Prøv google, nu skal selv arbejde lidt end bare at sidde her og fyre lort af :)
 
 
+1 # tue69 01/04-11 08:22
@ kommerbbb2:
jeg tvivler sgu altså virklig på at ps3'en kun har 256... eller i det helle taget MINDRE end xboxen...! du må sgu hoste op med et LINK...! 8)


256MB Main RAM @3,2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz

http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm

Aner ikke hvad ovenstående betyder, men et gæt ville være at der er 256 MB primær-RAM og så en sekundær hukommelse, deraf den lavere Hz.

Men er sgu ikke den skarpeste hardware-kniv i skuffen, så den må andre lige forklare :)

EDIT:

Til sammenligning har X360 512 MB RAM - tror det har noget at gøre med at PS3'erens RAM er dedikeret til video og ydelse, mens Xbox 360'erens er deleligt.

Ved ikke om der er en umiddelbar konklusion, men det må alt andet lige gøre det svært at trække en streg i sandet og sige "DEN HER ER BEDST!!!!11!!"
 
 
# Meisner01 01/04-11 10:37
Præcis PS3'en har 256MB dedikeret til gpu samt 256MB udover, mens xbox'en har 512MB shared.
 
 
# tue69 01/04-11 11:38
@ Meisner01:
Præcis PS3'en har 256MB dedikeret til gpu samt 256MB udover, mens xbox'en har 512MB shared.


Det må jo også alt andet lige betyde, at der ikke er nogen regel for, hvilken maskine der RAM-mæssigt er stærkest.

Hvis PS3'eren har dedikeret RAM til video og dedikeret RAM til GPU, så er man "låst" af de forhold. Det kan både være en fordel og en ulempe. En fordel fordi man sikrer at der i hele tiden er en høj grafisk ydelse, men en ulempe at der ikke kan kanaliseres kræfter fra det ene sted til det andet. X360'eren er så omvendt, og ved spil der ikke er så grafisk krævende, som eksempelvis RTS'ere, kan man bruge større energi på ydelse frem for video, men til gengæld er det en sværere balancegang.

Ovenstående selvfølgelig ud fra en "logisk" tankegang, men jeg aner i bund og grund ikke om disse kanaliseringer praktisk talt kan lade sig gøre, så det må forblive et gæt.
 
 
# sethos 01/04-11 12:36
Der er utrolig meget teknisk bag begge maskiners hardware, andet end rå tal. At have massere af plads på en disk f.eks. betyder hellere ikke du bare kan smide kæmpe høj-opløsnings teksturer afsted som det passer en, det alt skal passe i GPU bufferen osv.

Men skal vi ikke bare konstatere, at det med konsollerne hæmmer hinanden er noget fis i en hornlygte. Begge har deres svagheder og deres styrker, og netop deres styrker ser vi i de eksklusive titler.
 
 
# westenfeldt 01/04-11 18:44
TRUE THAT!!!