Forestil dig en verden, hvor cyborgs og mennesker lever i et apartheidsystem. Efter seks timer i selskab med Adam Jensen i Deus Ex: Mankind Divided er det ikke så svært. Der er gået to år i historien siden forgængeren, Human Revolution, og drømmen om augmentationer er ovre. Som cyborg er du andenrangsborger og bliver set som en trussel af menneskeheden og dets autoriteter. På grund af adskillige terroraktioner begået af cyborgs (eller folk med augmentationer, om man vil), er der taget foranstaltninger med mere politi på gaden. Året er 2029 og tingene ser anderledes og dystre ud.
DXMD_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-43_05_1467710882.07.2016

Jeg sidder i en helikopter på vej til Dubai. Her skal jeg infiltrere et øde hotel og tilintetgøre en mand ved navn Sheppard. En våbenhandler, der har solgt våben og militæraugmentationer til terrorister. Endvidere skal jeg redde Arun Singh, en mand der er gået undercover i et irakisk smuglerkartel. Jeg springer ud af helikopteren og nyder Dubais smukke omgivelser inden jeg lander på taget af bygningen.

DXMD_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-41_05_1467710882.07.2016

Derfra starter spillet og jeg får en tutorial i, hvordan jeg styrer Adam Jensen. Inden spillet startede kunne jeg vælge forskellige kontrolopsætninger. Blandt andet kan man spille på bedste Call of Duty-stil ved at have en standard FPS-opsætning. Men jeg valgte muligheden for at spille det på den originale måde Eidos Montreal havde i tankerne. Jeg bliver også hurtigt introduceret til hacking-systemet, der fungerer på samme måde, som i Human Revolution, hvor man skal være hurtig på tasterne for at få adgang. Normalt er det sådan, at hacking er et værktøj, der kan benyttes til at få adgang til flere informationer og aflåste områder, men i dette tilfælde skal du lære det for at komme videre. Når hacking-processen startes kommer du ind i et mini-spil, hvor du på tid skal nå at erobre fjendens territorier. Det kan bedst sammenlignes med de spil, hvor du skal nå at bygge vandrør inden vandet når ud. Her skal du bare erobre capture-punkter inden fjenden, når at hacke og generobre dine capture-punkter. Meget simpelt til at starte med, men bliver mere kompliceret, som du når længere ind i spillet.

DXMD_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-39_05_1467710878.07.2016

I første gennemspilning af Dubai-missionen valgte jeg at være offensiv og have dødbringende våben med, men der er mulighed for at medbringe et bedøvelsesgevær eller en stun-gun til nærkampe, hvor jeg valgte sidstnævnte under anden gennemspilning. Du kan altså benytte forskellige fremgangsmåder, hvor du enten sniger dig eller går ind som enmandshær og konfronterer alle. I dette tilfælde fandt jeg ud af at det var lettest at snige mig forbi de fleste fjender. Havde jeg taget kampen op, ville jeg have været svært udfordret. Ens valg og spillemåde har konsekvenser for historien. Det vil sige, at jeg under min første gennemspilning af Dubai-missionen ikke fik reddet Singh i tide på grund af en større sandstorm, der hærgede hotellet. Dette havde sine konsekvenser og jeg kunne høre fjernt i baggrunden, hvordan NPC’erne nævnte hans tragiske død i hovedkvarteret bagefter. Dette styrker i den grad indlevelsen i de konsekvenser, der er ved ens handlinger undervejs i gennem spillet.

DXMD-BREACH_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-07_05_1467710880.07.2016

Du har mulighed for at fejle, men det er ikke ensbetydende med, at du skal starte forfra. Du skal i stedet leve med konsekvenserne, hvilket er et plus i min bog.

Efter missionen i Dubai tager jeg en tur til Prag, hvor mange missioner er at finde. Her ligger Jensens hovedkvarter og her kan man opleve apartheidet. Jeg er der for at møde min primære kontakt, Alex Vega på en togstation, men en bombe springer og smadrer det hele. Herefter bliver jensens augmentationer skadet, hvorefter min næste mission bliver at finde en kontakt i Prag, der kan reparere mig. Under missionen bliver man introduceret til muligheden for at opgradere ens augmentationer, som i det store hele kan gøre Jensen stærkere. Man er dog nødt til at passe på, fordi for mange opgraderinger tændt samtidig kan få dig til at overophede, så man skal vælge med omhu.

DXMD_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-38_05_1467710877.07.2016

Mit eneste kritikpunkt under min seks timers gennemspilning er, at jeg under en mission skulle infiltrere den togstation, der blev bombet for at finde nogle beviser. Og jeg var i stand til at løbe fra A til B på trods af, at jeg blev angrebet fra alle sider. Jeg oplevede også andre tidspunkter, hvor jeg med langt færre fjender måtte lade livet flere gange det samme sted, så det kan godt føles som om at der er lidt ubalance i sværhedsgraden.

DXMD-BREACH_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-10_05_1467710884.07.2016

Produktionskvaliteten er høj i spillet og man kan virkelig mærke at Eidos endnu engang er parate med et ambitiøst projekt indenfor Deus Ex-universet. Grafikken og stemmeskuespillet er i top, og historien er velskrevet og kunne – efter min mening – sagtens filmatiseres. Dog er jeg glad for, at de gode historier også finder deres plads i spil. Jeg glæder mig til den fulde oplevelse med Deus Ex: Mankind Divided og det kan I roligt også gøre.

DXMD_Screenshot_2016_07_18_PREVIEW_ONLINE-40_05_1467710881.07.2016

Her er en lille sidenote: I mens jeg sad og spillede, havde de den samme kunstige arm stående fra E3 – en replica af Jensens bionic arm fra spillet – som enten kan betragtes som et mediestunt eller et reelt ønske om at skabe Adam Jensen-proteser. Hvem ved? Den var i hvert fald ret blæret at vidne.

Spillet er testet på PlayStation 4.