Fem banebrydende ændringer i Diablo III

Kategori:

Sammendrag

Den nærmest uendeligt lange ventetid er snart overstået. Den 15. maj sender Blizzard langt om længe Diablo III afsted til verdens godtfolk. Godt og vel 11 år, er det siden at vi sidst kunne mæske os i en ny Diablo udgivelse, med Diablo II udvidelsen Lord of Destruction. 11 år er mange år, og der […]

0
Posted 17. april 2012 by

Artikel

Diablo3_Top

Den nærmest uendeligt lange ventetid er snart overstået. Den 15. maj sender Blizzard langt om længe Diablo III afsted til verdens godtfolk. Godt og vel 11 år, er det siden at vi sidst kunne mæske os i en ny Diablo udgivelse, med Diablo II udvidelsen Lord of Destruction.
11 år er mange år, og der når at løbe meget vand under broen på en sådan periode. Det betyder også at der er sket en lang række ændringer og forbedringer i Diablo III, set i forhold til sine forgængere. Her sætter vi fokus på de fem mest markante ændringer, så du om en måned er fuldt forberedt på helvedes indvaderende horder.

Skillsystem

Blizzard introducerede os med det første Diablo et nyt, og relativt uset skillsystem, som på overfladen var yderst enkelt og ligetil, men som i det lange løb viste sig at være mere komplekst end som så.

Med kun to skills til rådighed ad gangen (venstre og højre musseknap), skulle der prioriteres og tænkes langt forud, i forbindelse med hvilke evner du ville være stærk i, og hvilke evner du gerne ville låse op for senere hen. Systemet var nådesløst, da det ikke gav mulighed for at “backtracke”, eller på nogen måde fortryde sine valg af skills. Havde du først valgt, var du bundet for eftertiden.

I Diablo III fungerer det noget anderledes. Efterhånden som du stiger i level, låser du løbende op for dine skills. Når du rammer level 30, vil du have låst op for alle dine skills, og have mulighed for at vælge frit blandt dem alle. Tricket ligger dog i, at du ligesom de to forgående spil i serien har en evne til hver af de to musseknapper, og derudover en “Action Bar”, med plads til yderligere 4 skills som låses op når du rammer henholdsvis level, 4, 9, 14 samt 19. Du har ikke mulighed for at forbedre specifikke skills når du stiger i level, men derimod udelukkende ved hjælp af bedre udstyr samt seriens nye “Skill Runes”. Skill Runes modificerer hver enkelt af dine skills, og giver dem forskellige forbedringer. En Demon Hunter’s Rapid Fire skill, kan f.eks. modificeres til at skade dine fjender yderligere med ild.

Det er som sagt alle skills i spillet der hver har 5 Skill Runes, som ændrer den specifikke evne med diverse skadestal og ikke mindst udseende og animation. Så det er et yderst omfattende system, som lægger op til mange timers ekperimenteren med forskellige sammensætninger.

Derudover har hver karakter også 3 passive skills, som låses op når du rammer henholdsvis level 10, 20 og 30. Det er, som navnet antyder, passive evner som du ikke selv skal aktivere for at bruge, men som blot giver dig visse forbedringer, ofte bestående af procentvise fordele.

Diablo3_Screen

Udseende

Diablo-serien har altid være kendt for sin dystre, og mørke stemning. Spillets farvepalette har ligeledes været stærkt præget af mørke farver, som har suppleret “det onde” i serien.

Selvfølgelig viger Blizzard ikke fra Diablo-seriens grundkoncept, men holder du et screenshot fra hver af de tre spil op imod hinanden, er det tydeligt at der er sket rigtig meget rent visuelt i Diablo III. Blizzard har ikke selv udmeldt det, men der er uden tvivl draget inspiration fra World of Warcraft, med kraftigere farver, og et lidt mere tegneseriepræget udseende. Mange fans har være oppe i det røde felt over netop denne ændring, og har beskyldt Blizzard for at gøre Diablo III til det nye World of Warcraft grundet det nye look. Det virker dog lidt som om, at den hede debat omkring emnet efterhånden har dæmpet sig, som flere og flere trailers er blevet udgivet og folk har vænnet sig til den nye stil.

Alt forandring er svær, og jeg har personligt også selv lige skulle synke den engang, men efter uttalige timer med spillets beta er jeg fuldt overbevist om, at det var den rette beslutning fra Blizzard’s side.

Online Auktionshus

Det kan ofte være svært at spotte en potentiel snyder, eller “scammer” som det hedder i spilverden. Diablo-serien har altid handlet om at få snitterne i det bedste udstyr, og hvis man ikke selv var heldig nok til at finde det, så måtte man bytte eller købe sig til det. Det første Diablo havde absolut ingen handelsfunktion, hvilket betød at handler ofte fungerede ved, at parterne smed udstyr og penge på jorden for derved at bytte. Ligeså ofte var tilfældet dog, at folk blev snydt og mistede både udstyr og penge.

Diablo II heldigvis med muligheden for at handle på fair vis. Det havde dog nogle småhuller som bla. en grænse for mængden af penge du kunne bytte ad gangen.

Denne gang går Blizzard så all-out og indfører ikke bare et auktionshus, men ligeledes et auktionshus baseret på rigtige, hårdt tjente, danske kroner. Systemet vil være velkendt for de af jer som har stiftet bekendtskab med nyere MMO’er, hvor in-game auktionshuse efterhånden er standard. Du har en genstand du gerne vil sælge. Du lægger den op til auktion, sætter en startbuds pris, og en “her og nu” pris til de utålmodige købere. Herefter er det bare at vente, og se om der er nogen som byder.

Auktionshuset som arbejder med rigtige penge fungerer på samme måde. Det er dog vigtigt at huske at det er et selvstændigt hus helt for sig selv. Du lægger enten dine genstande til salg på in-game auktion, eller real-money auktion. “Men hvad så med de penge jeg tjener? Ryger de direkte ind på min bankkonto?” Nej, ikke direkte. Din Battle.Net konto skal være tilknyttet en Pay-Pal konto, som herefter vil styre dine transaktioner. Det er nemmest at forstår, hvis man ser det som tre led; “Diablo – Pay-Pal – Bankkonto.” For at bruge de penge du har på din Pay-Pal konto i selve auktionshuset, skal du overføre dem til din Diablo-konto og for at få udbetalt dit beløb på din Pay-Pal konto, skal du selv overføre dem til din bankkonto mod et mindre transaktionsgebyr.

Det er et enormt system som Blizzard søsætter, med deres auktionshus med rigtige penge. Men det fungerer yderst godt og, vigtigst af alt, så er det 100% sikkert at anvende, modsat tidligere privathandler, som har indeholdt en række risici.

Dedikeret PvP

Hvor mange timer har du ikke lagt i at kæmpe for håneretten over dine medspillere i Diablo, med utallige dyster imod hinanden? Jeg har i hvert fald tabt antallet. Med Diablo III bliver det nu endnu sjovere, med implementeringen af dedikeret PvP (Player versus Player) som en separat del af spillet.

På små arenaer bliver det nu muligt at dyste head-to-head 1v1 eller i hold op til tre. Du bruger din singleplayer-karakter med det udstyr du får skovlet sammen i historiens fire akter. Der vil ikke være noget officielt leaderboard. Hvorfor har Blizzard ikke meldt ud om, men det kunne meget vel have noget at gøre med muligheden for, at købe sig til bedre udstyr via real money auctionhouse og på den måde have en enorm fordel tidligt i spillet, udelukkende basseret på hvor mange af dine egne penge du er villig til at smide efter det. Undervejs i kampene er der dog diverse opgaver med mere som du kan efterleve.
Matchmaking systemet indbygget i Battle.Net sørger for, at du altid bliver sat op imod ligeværdige modstandere, således at din level 20 karakter ikke skal kæmpe en hjælpeløs kamp imod en level 60 karakter.

Blizzard har store planer med deres PvP segment og der er kun åbnet en smule for kagedåsen af, hvad vi kan forvente os af det. PvP vil ikke være tilgængeligt når Diablo III udkommer. Hvornår det vil være klar, har Blizzard endnu ikke meldt noget ud om, men det kommer.

Diablo3_PvP

Crafting & Artisans

Diablo har altid handlet om at finde nyt og bedre udstyr til dine karakterer. Måden du gjorde det på var oftest ved hjælp af hårdt slid, utallige timers grinding og en ordentlig portion tålmodighed. Man kunne, som tidligere nævnt, også ty til pengepungen og købe sig til udstyr igennem andre spillere, eller gamble og købe udstyr som du ikke kunne se stats på før du havde købt dem.

I Diablo III er det nu muligt at bygge sit eget udstyr med ressourcer du finder rundt omkring i Sanctuary, eller ved at opløse magiske genstande. Det er ikke noget du kan gøre selv, som i f.eks. World of Warcraft og The Old Republic. Istedet følger en karavane med dig igennem spillet, som hver har deres eget speciale; “Blacksmith”, hjælper dig med at bygge nye rustninger og våben og kan ligeledes tilføje sockets til magisk udstyr. “Jeweler” laver ringe, amuletter og gems. Han er samtidig manden som kan kombinere gems og gøre dem bedre, ligesom The Horadric Cube gjorde det i Diablo II. Han kan også fjerne gems fra dine socketed genstande, så du kan smide nye forbedringer i. Den tredje og sidste Artisan er “The Mystic”. Hun laver scrolls, potions, charms, magiske våben og spellrunes. Hun er sågar i stand til at smide ekstra stats på dit allerede magiske udstyr.

Hver af de tre Artisans følger dig som sagt igennem hele spillet, og efterhånden som du udnytter deres kunnen, stiger de i level som går op til fire. Det er selvfølgelig begrænset hvad de kan lave til dig i starten, men efterhånden som du finder nye planer til dem, og de stiger i level, bliver de en nærmest essentiel bestanddel af dit eventyr.