Det helt store er i øjeblikket diskussionen omkring indie udviklere til Sony og Microsoft’s kommende konsoller. Men hvad er indie egentlig? Og hvorfor er det vigtigt på konsollerne?

mobile-devicesIndie er kort for det engelske independent, som betyder uafhængig, og benyttes om film, musik, spil og alt muligt andet. Når vi taler om spil, så er det spil udviklet af en virksomhed uden fast tilknytning til de etablerede udgivere og platforme. Det siger hverken noget om originalitet, størrelse, kvalitet eller noget som helt andet. Spil industrien har mange lighedspunkter med f.eks. musik- eller forlags-industri. Det betyder at der er nogle som udvikler spil hvilket svarer til at et band laver musik eller en forfatter skriver en bog. Når en udvikler har alt fra en idé til et spil, eller måske endda det færdige spil, benyttes en udgiver (publisher) til at få spillet solgt til kunderne. Det svarer til et pladeselskab eller et forlag, når der er tale om musik eller bøger.

Hvis du er en indie udvikler kan det være svært at finde en udgiver der vil bruge penge på at promoverer dit spil. Derfor mange vælger en platform hvor de selv kan udgive. Steam er en platform drevet af Valve hvor du kan købe spil til PC, Mac og Linux. Der flere årsager til at denne platform er blevet stor. Da hardware og udviklings-værktøjer er meget billige til PC, kræver det ikke mange penge at komme i gang med udvikling. (F.eks. er det dansk udviklede Unity gratis at anvende.) Der er også et stort marked, da PC platformen bliver brugt til spil af utroligt mange mennesker. Ikke mindst så er det enkelt at blive godkendt til at udgive på Steam. Der findes også andre platforme hvor det er muligt selv at udgive som f.eks. Apple iTunes og Google Play.

Fez gameDer er en række andre elementer der er vigtige når du er en uafhængig udvikler der ikke har masser af kapital i ryggen. Hvad koster det i penge og tid at få en ny udgave af dit spil ud? Der er altid fejl i programmer, også spil, og selv med grundig afprøvning så slipper der fejl ud. Hvis det koster 250.000 kr. at få en opdatering af dit spil ud, så er det meget få der har råd til dette. Det var f.eks. tilfældet med spillet Fez udgivet til Xbox 360 i 2012. Den anden del er selvfølgelig hastigheden hvormed en rettelse kan udkomme. Hvis det er en langsommelig proces der tager måneder så mister du spillere og anseelse lige så længe du ikke kan få dit rettede spil ud.

Som udvikler ønsker du at det skal være gratis at udgive og at du kan opdaterer lige så ofte du ønsker. Det kunne jo være du f.eks. lavede en spil i episoder, som Walking Dead, eller på anden måde lavede mere indhold til dit spil som det blev populært. Det er også en populær måde at forhindre pirat kopiering. Jo oftere der kommer en opdatering eller nyt indhold, jo vanskeligere er for pirater.

Det er ikke nok at have en genial idé til et spil det skal også ud til kunderne. Så hvordan bliver dit spil bliver præsenteret på den platform det udgives? Findes der en ”Seneste udgivelser” hvor dit spil automatisk bliver vist? Eller bliver dit spil gemt væk under 8 menuer hvor ingen har en chance for at se det? Rigide systemer hvor en del af forretnings-modellen er reklamer, som på Xbox, kræver typisk betaling for at promoverer vise dit spil. Andre som f.eks. Apple’s iTunes lister blot din udgivelse blandt de mange andre udgivelser der kommer hver eneste uge. Derfor er det også vigtigt at du kan promovere dit spil, f.eks. at give rabat over en weekend eller gøre det gratis hvis du har en kode. Evnen til at have fleksibilitet omkring prisstruktur så du kan tjene penge til et nyt projekt er lige så vigtigt som at få spillet udgivet.

unity1Den sidste store ting er adgang til den hardware dit spil afvikles på. Uanset som du ønsker at udvikle til iPad, Android, Xbox One, PlayStation 4 eller PC, så kræver det adgang til udviklings-værktøjer der kan udnytte hardwaren på den mest enkle måde. Der er selvfølgelig forskellige hensyn at tage. Du kan vælge at lave en spil motor helt fra grunden som f.eks. Io Interactive har gjort med Glacier til Hitman, eller du kan bruge en motor som Unity der findes det en række af platforme. Dette område er meget teknisk og da f.eks. Xbox One har hele 3 forskellige operativ systemer hvor Windows 8 Metro (der blot er HTML 5) er det ene, så er valgt at udviklings-værktøj ikke en triviel opgave. Skal dit spil kunne afvikles på flere platforme? Har du behov for at komme tæt på hardware for at sikre bedste ydelse? Hvad koster det at få et udviklings sæt (developer kit)?

Der er masser af ting at bekymre sig om når man er indie spiludvikler: Hvor let er det at publicere? Hvor let er det at markedsføre? Hvor tilgængelige er udviklings-værktøjerne? Alt dette kommer oven i den gode idé til et banebrydende gameplay. Dermed kommer vi lidt tættere på hvorfor både Sony og Microsoft bejler til indie udviklerene.

Der kommer 5, ja fem, eksklusive udgivelser til Xbox One og PlayStation 4 når konsollerne udgives. Microsoft har lovet: Dead Rising 3, Forza Motorsport 5, LocoCycle, Killer Instinct og Ryse: Son of Rome, mens Sony har lovet DC Universe Online, DriveClub, Killzone: Shadow Fall, Knack og Warframe. . Tidligere stod store udgivere som f.eks. EA, Ubisoft og Activision for en mænge af varierede titler. Den tid er forbi da de på skift har annonceret at de ønsker færre spil der sælger bedre. Der er i skrivende stund annonceret 11 titler som rammer begge konsoller ved udgivelse. Min lille Android konsol OUYA havde mere end 100 launch titler.

Så selvom der loves masser af udgivelser en gang i 2014/15 så er det mest nye versioner af eksisterende franchises. Det er skal på lang sigte mange flere kunder i butikken og det gøres ikke med det smalle udvalg af titler fra de etablerede udgivere. Sony og Microsoft vil gerne trække flere kunder butikken ved at have et bredere udvalg af spil. Derfor er der så meget interesse for de uafhængige, eller indie, udviklere.

 

Sommerskole 1: Hvad er DRM? Og hvorfor anvendes al-ways on DRM?

Sommerskole 2: Hvad er multiplayer servere. Hvordan virker de?

Sommerskole 3: Hvad betyder lag? Og hvordan opleves det?

Sommerskole 4: Hvordan beregnes “Hit Detection”? Og hvorfor rammer jeg forbi?

Sommerskole 5: Hvad er indie? Og hvorfor er det vigtigt?