Bandai Namco have på GamesCom inviteret os bag scenen med mulighed for både at tale med udviklerne og prøve nogle af deres kommende spil. De have en, på tidspunktet, uannonceret titel som viste sig at være Sword Art Online: Fatal Bullet. Det er et JRPG der bliver på japansk med engelske undertekster- Så kan fans rigtigt leve sig ind i et eventyr der er en hybrid der blander shooter, RPG og nærkamp med sværd. Det kommer vi helt sikkert til at høre mere til, så denne gang kigger vi nærmere på Ace Combat 7 – Skies Unknow.

Ud over at have en demo med hvor vi kunne få lov at prøve VR udgaven, så fik vi også mulighed for at tale med Kazutoki Kono der er producer på Ace Combat. Han er intet mindre end Mr. Ace Combat, da han har være Art Director på AC4, instruktør på AC5 og siden da produceret de efterfølgende titler. Inden har han også haft en finger med i spillet på Ridge Racer Type. Du kan nedenfor se en video med noget af det som vi spillede på GamesCom. Bemærk at Eurofighter Typhoon hermed er annonceret som fly i AC7.

(Jan) Kono-san, hvad er motivationen for dette Ace Combat?

(Kono-san) Der er teknisk set sket rigtigt meget med konsoller og da PlayStation 4 landede på markedet så gav det mulighed for at skabe et endnu bedre Ace Combat. Derfor var det en oplagt mulighed for at give dig som spiller er oplevelse der er endnu tættere på en rigtig pilots oplevelse i cockpittet.

(Jan) Betyder det at det bliver mere simulation?

(Kono-san) Det vi ønsker med Ace Combat er at give dig følelse at af være en elite pilot. Derfor er det hele tiden en afvejning af at gøre spillet så realistisk som muligt, samtidig med at det skal kunne lade sig gøre at spille og have det sjovt. Hvis du kigger på fly, cockpit og HUD så svarer det til det du finder i et moderne jagerfly. Der er ikke ændres det store ved styringen for den er forædlet gennem seriens levetid.

(Jan) Hvad har været det vanskeligste at skabe?

(Kono-san) Den enkelte ting som har været en stor udfordring har været at få skyerne til at virke som de skal. Når du i Ace Combat 7 – Skies Unknown begiver dig i kamp mod fjendtlige fly så kan du anvende skyerne til både at gemme dig eller som en del af din taktik til at komme tæt på uden at blive opdaget. Skyer er blevet grundstenen i den oplevelse vi har skabt i AC7.

(Jan) Det lyder spændende. Fortæl noget mere.

(Kono-san) I en sky kan der være alle mulige former for metrologiske forhold. Du kan have regn, storm, is og lyn. Det er alt sammen forhold der påvirker dit fly. Storm giver turbulens som får dit fly til at ryste. Regn nedsætter ikke bare sigtbarheden, det gør også din radar upålidelig da radarbølgerne blokeres af regnen. Det kan både fjenderne og du udnytte til at slippe væk. Det er selvfølgelig ikke uden risiko da temperaturen kan falde så vandet fryser til is. Så kan du slet ikke se noget. Samtidig vil aerodynamikken på dit fly ændre sig da overfladerne bliver dækket af is. Hvis du ikke kommer ud af skyen i tide så mister du fuldstændig kontroller over dit fly.

(Jan) Jeg undrer mig lidt over at titlen er blevet Ace Combat 7?

(Kono-san) Der har været en række titler siden Ace Combat 6 udkom i 2007. Valget faldt på Ace Combat 7 fordi det er en naturlig efterfølger til grundstammen. Der er fly fra den virkelige verden med en historie og en geografi som er digtet. Dermed sender vi også et tydeligt signal hvad fans af serien kan forvente. Det har også været vigtigt for teamet at levere en kompromisløs oplevelse som er tro mod serien rødder. Det kommer vi til med AC7.

(Jan) I har ikke bare lavet en traditionel titel. Der er også noget med PlayStation VR understøttelse?

(Kono-san) Det er rigtigt. Da vi fik mulighed for at udvikle til PSVR gik teamet i gang med det samme. Fly-spil er ideelt til VR. Da vi ønsker at give den bedst mulige oplevelse så har vi taget det som er bedst egnet og lavet det til PSVR. Dermed bliver oplevelsen også på dette område enestående og ikke blot en generisk teknisk demonstration. Du har mulighed for selv at prøve da vi har en demo kørende.

(Jan) Tak det vil jeg gøre. Hvordan har I undgået det jeg plejer at kalde kvalmefaktoren?

(Kono-san) Vi har også benyttet de erfaringer vi har høstet med vores 3DS udgivelser og de store arcade maskiner der har skærme hele vejen rundt. Erfaring viser at det er faktisk har mere at gøre med genren end med teknik. Når du flyver rundt så er din hjerne tunet ind på hvad der skal ske. Når du bevæger kontrolleren for at ændre retning eller hastighed, spejler vi blot det som din hjerne forventer. Dermed behøver vi ikke at benytte teknikker som begrænsning af udsynet (field of view) eller andet kunstigt. Der hvor du ikke er i kontrol men bliver påvirket af omgivelserne er effekten med til at støtte gameplay. Hvis du ikke har nogen idé om hvordan et fly bevæger sig så kan du selvfølgelig føle kvalme. Så er du måske heller ikke Ace Combat materiale (mens Kono-san smiler bredt).

(Jan) Mange tak for din tid Kono-san. Jeg glæder mig til udgivelsen i 2018.

Du kan overfor se noget at det gameplay vi havde mulighed for at prøve. Jeg var en smule skeptisk da demo opsætningen var stående. Det viste sig i praksis ikke at være et problem. Kono-san havde helt ret. Der findes ikke en bedre genre til VR end fly. Det gør oplevelsen meget mere intens når du i en af de utallige dog-fights kan orientere dig ved at kigge rundt. Da jeg spillede AC6 og AC Assult Horison så var det ikke så meget fjenden jeg kiggede efter som det var pilene der angiver retningen han forsvandt. Med PSVR så bliver det bare en helt anden oplevelse. Teknisk set så er det den helstøbte oplevelse jeg er kommet til at forvente fra Bandai-Namco. Alt spiller. Det er en fin balance mellem realitet og spilvirkelighed. Det er stort at blive fragtet op på dækket af et hangarskib på den store elevator for kort tid efter at suse afsted med damp stående ud fra katapulten der sender sig af sted. Jeg skulle også passe på for ikke at tage den for tæt på overfladen bare fordi jeg lige skulle se nogle flere detaljer af den ø som er opstået fra en vulkan

Hvis jeg ikke glædede mig til Ace Combat 7 – Skies Unknown før, så gør jeg det helt sikkert nu. Det bliver stort når det kommer i 2018.