Preview: Ghost Recon Future Soldier multiplayer

Kategori:

Sammendrag

Ghost Recon har altid været en serie hvor det taktiske har været i højsædet. Desværre begyndte alderstegnene at være meget fremtrædende i Ghost Recon Advanced Warfighter, som bl.a. kom til udtryk ved at der er forskellige engines til singleplayer og multiplayer. Med 2 års forsinkelse er Ghost Recon Future Soldier på banen med en multiplayer […]

0
Posted 3. maj 2012 by

Artikel

grft_00

Ghost Recon har altid været en serie hvor det taktiske har været i højsædet. Desværre begyndte alderstegnene at være meget fremtrædende i Ghost Recon Advanced Warfighter, som bl.a. kom til udtryk ved at der er forskellige engines til singleplayer og multiplayer. Med 2 års forsinkelse er Ghost Recon Future Soldier på banen med en multiplayer beta. Hvordan klarer den sig i den overfyldte shooter kategori?

Foretrækker du at læse previewet findes den nedenfor.

Ghost Recon Future Solder er som de tidligere udgaver primært en tredje persons shooter, hvor du skifter til første person når du sigter. Det er set før bl.a. fra nu lukkende Zipper Interactives SOCOM og i Epics Gears of War. I min optik er den største forskel mellem første og tredje person, gameplay mulighederne. Første person kan laves meget tempofyldte med masser af variation. Det betyder f.eks. meget lidt om du er på en hest, en bil eller i en flyver fordi udsynet er det samme. Du erstatter bare en del af skærmen med et cockpit, et rat eller en manke. Så er den ged barberet.

grft_04

Det som er unikt i tredjepersons spil er mulighed for at gå dækning og kigge ud fra din dækning (cover). Det lægger også op til et mere taktisk og dermed langsommere spil end de typiske running and gunning fps titler. Derfor er det også en markant anderles spillestil du skal lægge for dagen, hvis du ikke konstant vil mejes ned af mere taktiske spillere. Hvis du kombinerer dette med spiltyper som næsten alene er opgavebaserede for hold, så er du meget tæt ved kernen i GRFS.  I beta’en har du kunne spille Konflikt eller Sabotør. I konflikt skal du erobrer mål før fjenden mens du i sabotør skal kæmpe om én bombe for at ødelægge modstanderens lejr.

grft_03

Teknisk set er det en helstøbt oplevelse, med et stemningsfyldt grafisk udtryk med mange detaljer kombineret med en lydside som matcher kamp fra cover til cover. Du kan løbe, gå krybe og ligge. Hvis du ligger kan du benytte udstyr som f.eks. støtteben for at øge kontrol og præcision. Det skal klappes ind og ud, så det er ikke en automatik som f.eks. i CoD hvor alle automatisk smider sig for at få våbenets ”prone” bonus. Alle handlinger tager tid, så du skal vælge hvad der taktisk er bedst i situationen. Det gælder også anvendelse af droner. Dør du falder dronen også ned. Du kan også skifte tilbage til din figur og lade dronen hænge og bevæge dig videre. Sådan er alt mere virkelighedstro.

grft_05

Noget som imponerer er Gunsmith, hvor du modificerer dine figurer. Der fuldt integreret i spillet og på nettet. Systemet tillader at du modificerer enkelt elementer på dit våben som f.eks. koble, optik, magasin og løbsmontage. Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved hvert element. Udskifter du aftrækkeren fra fuldautomatisk til 3 skuds, øger du præcisionen på bekostning af den fuldautomatiske ild, eller bare frås i daglig tale. Udstyr låses op helt traditionelt, med nogle enkelte elementer hvor du skal vælge mellem den ene eller den anden. Det kan nul stilles så du kan prøve f.eks. både dronen og feltcomputeren.  Jeg er lidt spændt på om det bliver muligt at have begge valgbare i den endelige version.

grft_09

Jeg er blevet forvendt med en velfungerende mulighed for at se andet end bare retroaktivt statistik på nettet. På Ghost Recon Network har du både gunsmith, heatsmaps og alle mulige andre ting som er direkte integreret. Det var virket fint under beta’en og det løfter også en flig af de muligheder som kommer i den endelige udgave. Hvis du gerne vil vinde så er det vigtigt at være en rimeligt sammenspillet hold som aktivt benytter kommandosystemet eller taler sammen. Derfor håber jeg at se klaner implementeret i både spillet og på webben.

grft_08

Det har så ikke alene været en dans på roser. Normalt udkommer en ”beta” 3-6 uger før det færdige spil rammer gaden. Når jeg har beta i anførselstegn er det fordi det reelt benyttes til markedsføring af spillet og dermed er tæt integreret med udgivelsesplanen. Derfor er det også sjældent at der reelt er noget tilbageløb da koden er færdig og i mange tilfælde allerede ligger pakket til distribution. Jeg håber der er mulighed for at justerer på nogle af elementerne on the fly. Bl.a. har Pipeline banen haft en kedelig tendens til at spawne mål (objectives) til stor fordel for amerikanerne. Server stabilitet har også være et stort problem, hvilket har medført genstart og min Xbox og begrænset mulighed for at spille sabotage. Det var kun de sidste dage det var velfungerende. Der er også masser af de helt grinagtige, bl.a. med undersættelser fra engelsk/fransk til dansk som er gået helt galt. Specielt synes jeg at oversættelse om at el-pistolen bruges til ”mindre dødbringende neutraliseringer” ikke kan kræve den store indsigt at få korrekt. Der skal lige læses korrektur på Google Translate. Ubisoft har lavet et spørgeskema så feedback er givet og jeg håber der bliver lavet justeringer i den version.

grft_06

Samlet set er jeg tilfreds med mine små 3 uger med denne beta. Det tegner godt for den endelige udgave. Jeg håber at kunne finde en 8-10 ligesindede så de traditionelle fps spillere kan få nogle tæsk, uanset om de bekender sig til CoD eller BF3. Udstyrslisten er lang og du låser forholdsvis hurtigt op for nye elementer du så du har noget eksperimenterer med. Der bliver selvfølgelig også custom klasser og en singleplayer som jeg også forventer mig meget af. Det ser vi på senere på måneden.