Online magasin hvor du finder nyheder, anmeldelser, artikler, interviews og previews af spil af alle typer, film og gadgets.

 


 
Seneste nyt
 

Realisme vs gameplay

 

 
Overblik
 

Vurdering
 
 
 
 
 
/5


 


Sammendrag

xxx— ufærdig—xxx overHOVEDET ikke til publisering 🙂 Lad os lige få det ad vejen med det samme: Realisme er ikke lig med godt gameplay. Jeg synes at en sætning i retning af “det er jo slet ikke realistisk at man kan hoppe så højt” eller “sdfliygaefpig” er noget man har hørt som argument mange gange. Et […]

0
Posted 15. marts 2009 by

 
Artikel
 
 

xxx— ufærdig—xxx overHOVEDET ikke til publisering 🙂

Lad os lige få det ad vejen med det samme: Realisme er ikke lig med godt gameplay.
Jeg synes at en sætning i retning af “det er jo slet ikke realistisk at man kan hoppe så højt” eller “sdfliygaefpig” er noget man har hørt som argument mange gange. Et spil bliver ikke sjovt, fordi det er realistisk. Der er naturligvis mange steder hvor realisme giver det helt rigtige feel og det er også med til at nedbryde barrierer med hensyn til forståelse af reglerne i universet. Men det er når der bliver leget med denne forståelse at et spil rigtigt stråler. Super Mario Galaxy’s leg med tyngdekraften er et let fordøjeligt eksempel, men det handler i virkeligheden også om tusind mindre ting. Hvor sjovt ville det være at spille Grand Theft Auto hvis ikke politiet på magisk vis vidste, at man ,ganske brutalt, havde kørt en fodgænger ned og nøjagtigt hvor man var? Man ville nok sætte pris på de få biljagter der ville opstå, hvor politiet kørte meget forsigtigt for ikke at skabe mere ødelæggelse end personen de jagtede. Eller en form for selvbevarringsinstinkt, så de ikke turde rykke sig ud af flækken før forstærkningerne dukkede op. Så kunne man kun tåle at blive skudt én gang før man døde og maskinen slettede spillet fra dvd’en. Og hvis man blev busted (hvilket man altid ville ende med, da politiet ikke i virkeligheden glemmer dig efter at have tabt dig af syne i 10 sekunder) skulle man tilbringe resten af spillet i en dødkedelig retsal, indtil man fik dødsdom, blev sat på death row og til sidst henrettet. Hvorefter maskinen ville slette spillet fra disken.

Nuvel. Realismen er okay, men skal ikke være katalysatoren eller enderesultatet.

Det urealistiske kan naturligvis også være et tegn på teknologi som ikke kan følge med. Den kunstige intelligens er ikke nået langt nok til at man kan slippe for

Det har længe været trenden, at forsøge at få grafik og lyd til at ligne virkeligheden. I mange tilfælde synes grafikken at være målt på hvor meget det ligner virkeligheden. Dette er efter min mening imidlertid et forkert fokus da jeg mener, at spil og underholdning i det hele taget er opfundet, fordi de er en god måde at slippe væk fra hverdagsræset på.

Jeg har også hørt mange som mener at en mus er bedst til f.eks. FPS fordi den er mest realistisk. Vi kan vel hurtigt blive enige om, at det ikke er realistisk at blive skudt i ryggen, vende sig 180 grader på et splitsekund og ramme overfalderen lige mellem øjnene, hver gang.

 

Comments

comments


Morten Lauritzen

 
Gamer lige nu: DmC, Bioshock Infinite, Spelunky (XBLA) Ser frem til: GTA5 og ny hardware!!


0 Comments



Be the first to comment!


You must log in to post a comment