sims3pets2

GamersLounge har igen haft en ud af huset oplevelse. Denne gang har EA inviteret i zoologisk have i anledning af, at verdens største computerspils fænomen The Sims, får udvidelses pakken The Sims 3 Kæledyr. Pakken tilføjer kæledyr til de mange muligheder som allerede findes.

Ikke nok med at The Sims har solgt mere end 140 millioner eksemplarer så er The Sims Social også det hurtigst voksende spil på FaceBook. Det er slet ikke de imponerende tal jeg er kommet for at høre i dag. Det er for at tale om udviklingen af kæledyr og selvfølgelig at få et førstehåndsindtryk af selve spillet.

Efter en introduktion fra Nicola Jenkins som er Europæisk Marketing Manager får jeg mulighed for at stille flere spørgsmål omkring udviklingen.

sims3pets3

(Jan) Tak for invitations og det må være et stort øjeblik at kunne præsentere kæledyr?

(Nicola) Du er velkommen og ja, det har været et stort ønske fra vores community at få muligheden for at have kæledyr i The Sims.  Derfor er jeg også meget tilfreds med og stolt af resultatet.

(Jan) Jeg kan se at der også er et stort fremmøde fra netop fans. Fortæl mere om den udfordring.

(Nicola) Vores fans er utroligt vigtige og derfor har vi lyttet meget til de ønsker de har haft. Samtidig har Pets til Nintendo 3DS også givet os rigtigt meget feedback. Derudover har vi lyttet til vores communities over hele verden, prøvet forskellige ting og haft rigtigt mange afstemninger. Alt den viden er gået ind i The Sims 3 Kæledyr.

(Jan) Hvad er det så en sims fan efterspørger?

(Nicola) Uanset hvilken sim type man er, så er det vigtige at ting afspejles troværdigt. Det skal være noget man kan identificerer sig med. Det er meget vigtigt for alle fans. Derfor er der også karma så du kan få dit kæledyr til at være doven, drillesyg, glad, trofast og mange andre ting.

(Jan) Noget du er specielt stolt over i den anledning?

(Nicola uden tøven) Helt klart heste. Det har været en stor udfordring at bygge heste helt fra skelettet og indtil hver bevægelse er naturtro. Det var et af de dyr som er ønsket mest og jeg er stolt over resultatet.

(Jan) Du nævnte at der er forskellige typer af sim spillere?

(Nicola) Ja der findes fire generelle spilstile: Den eksperimenterende, byggeren, historie fortælleren og samleren som ønsker at gennemfører alle udfordringer eller maksimerer alle evner. Det gælder om at have tilstrækkelige med udfordringer til dem alle. Samtidig skal det selvfølgelig også være muligt som ny spiller at hygge sig og have det sjovt.

(Jan) Det er meget dybere end jeg havde forstillet mig og jeg er sikker på at det bliver en succes for både nye og eksisterende fans. Nogle jeg glemt at spørge om eller noget du gerne vi sige?

(Nicola) Kun at Limited Edition indeholder 10 eksotiske kæledyr på konsolversionerne og pc versionen en dyrehandel med mange nye ting til dine dyr. (Med et stort smil) Og at livet er bedre med kæledyr.

(Jan) Tusinde tak for din tid.

Mens jeg venter på at det bliver min tur til at interviewe George Pigula som er producer på The Sims 3 Kæledyr, taler jeg lidt med de mange fremmødte fans. Det er tydeligt at The Sims er en spil for alle. Der er nogle som ikke spiller andet og mange som spiller sims både på pc og på FaceBook. Jeg taler lidt med et par kvinder som er i gang med at bygge en hest. Det er ikke let at få øjenkontakt og direkte spørgsmål som kræver korte præcise svar virker bedst. Ja det er vigtigt at det er realistisk og med rigtigt mange muligheder for at tilpasse. Det skal jo ligne den hest jeg ridder på. Lige nu savner jeg en manke som er helt rigtigt. Heldigvis kommer EA tit med nye ting og jeg betaler gerne for det jeg lige mangler. Jeg takker og går hen til George Pigula.

sims3pets5

(Jan) Det er vigtigt at det er naturtro. Kommer vi til at se anvendelse af kamera?

(George) Der er en hårfin linje mellem at være troværdig i et spil univers og så at være fotorealistisk. Fotorealisme kan virke skræmmende og det er ikke en retning vi ønsker at gå i. Det er det samme som med sproget som er simlish.

(Jan) Det synes jeg også virker rigtigt godt. Det er sjovt at jeg umiddelbart kan forstå meningen bag det fiktive sprog. Det må være sjovt at se.

(George) Dejligt du har det på den måde for det er netop det som meningen. Det giver også sjove henvendelser i vores service center. Vi har jævnligt tilfælde med nye brugere som har installeret The Sims i et specifikt sprog og ikke forstår at simerne stadig taler et andet.

(Jan) Det kan ikke være den eneste udfordring du står med som producer?

(George) Nej da vi gik i gang med kæledyr skulle de være naturtro. Da vi spurgte vores programmører om de kunne få sims til at gå på bordene kiggende de undrende på os og spurgte hvorfor? Svaret var selvfølgelig at katte og andre dyr skulle kunne gå på borde og andre flader.

(Jan) Der er jo masser af dyr og det er vel ikke alle som skal kunne gå på borde.

(George) Heste viste sig også at være et problem fordi de er så store. Normalt kan sims bare vende sig. Den går ikke med heste. De skal bakke ud af f.eks. en hesteboks. Mange af de udfordringer vi har haft gennem de seneste 12 måneder har jeg næste glemt, fordi de er løst en af gangen. Når jeg ser det færdige resultat bringer det minder frem om alle de elementer vi er lykkedes med.

(Jan) Sims 3 kom til konsol i oktober sidste år. Har det givet nogle specielle udfordringer?

(George) Jeg er selv gået fra pc til konsol og det har vist sig at være meget lettere end forventet. Alle menu’er er de samme og vi har arbejdet for at udnytte en kontroller bedst muligt. Indlæring kurven er ikke særlig stej. Nu er jeg fortrolig med konsol versionen og nu synes jeg pc versionen er vanskelig. Det primære er hele tiden at det skal være sjovt at spille, let at gå til og tilbyde mange muligheder for at tilpasse og justerer.

(Jan) Hvordan kommer det til udtryk i kæledyr?

(George) Vi har mere end 100 forskelige racer af hunde og katte. Det rækker slet til alle de racer som findes. Derfor kan du ved at manipulerer en race som ligger tæt ved, lave din helt egen. Noget vi glæder os meget til er at se hvor mange nye racer der bliver delt mellem vores brugere.

(Jan) Fortæl mere om det med at dele.

(George) Det er noget jeg også bruger. Jeg er lidt for doven til at bygge så jeg henter gerne et flot hus som en anden bruger har lavet. Det samme kan man gøre med sine kæledyr og det bliver spændende at se hvilke nye racer som komme til at dominere.

(Jan) Jeg er med på at det skal være naturtro. Hvordan forklarer du enhjørningen?

sims3pets4

(George griner) Det skal jo også være sjovt så der er både en enhjørning, en kat med laserøjne og en pandahund. Det er et spil hvor du skal have lov til at være lige det du har lyst til. Nogle vil gerne have det helt realistisk, andre noget helt fantastisk. Sims er for alle.

(Jan) Nicola nævnte også noget med udfordringer?

(George) Jeg har bl.a. en hund og en kat. Du kan få point ved at lade din hund grave naboens have op. Mens han går ud for at skælde hunden ud sender jeg min kat ind for at kradse i han stuemøbler. Det synes jeg er sjovt og samtidig er det udfordringer som giver points.

(Jan) På falderebet. Er der andre ting som skal prøves i sims kæledyr?

(George) Helt sikkert. Der findes et museum som er næsten tomt når du starter spillet. Når din hund graver i jorden kan den finde ting som så kan ses i museet. Hvis du spiller andre EA titler skal du selvfølgelig have katten Ishimura Bobtail, inspireret af Dead Space eller dyr fra nogle af de andre EA titler.

(Jan)  Det ser rigtigt godt ud og jeg er sikker på det rammer plet.

Jeg turde ikke udfordre nogle af de fans som spillede på pc, derfor så jeg mit snit til at prøve en konsol version. Det ser rigtigt godt ud og jeg er sikker på at det kommer til at blive en af de udvidelser som kommer til at storsælge.

Vi siger tak til EA. Husk – Livet er bedre med kæledyr!