Tilbage i 2016 bragte vi en anmeldelse af det skam-roste Anki OVERDRIVE. Dengang var det ikke så få positive superlativer det fik med på vejen og den samlede vurdering lød således

”Efter noget tid med Anki Overdrive, er vi stadig helt oppe og ringe…….Lige meget om du er ung eller gammel, så er Anki Overdrive helt sikkert en racerbane der burde stå i hjemmet.”

For jer der ikke fik læst vores første anmeldelse og ønsker at blive klogere på konceptet. Forklares det bedst som et mix-up, hvor man har taget det bedste fra to verdener og bragt det sammen et et helt uimodståeligt action packed race-univers. Anki OVERDRIVE bygger på inspiration fra barndommens klassiske racerbane, hvor man som et samlesæt skal bygge sin bane ud fra et fastlagt koncept. Disse traditionelle racer-baner holder bilerne på vejen med hjælp fra en fast rille. Derudover er der på monteret to smalle metal skinner, en på hver side af rillen, hvilket giver strøm til banen. Det betyder at de enkelte bane elementer kræver elektrisk kontakt for at virke. Bilen er udstyret med en slæbesko som skaber forbindelse til den motor som driver bilen frem.

Her er teknikken bag Anki Overdrive helt anderledes. Bilen er selvkørende og kan bevæge sig frit og orienterer sig med hjælp fra en optisk sensor der sidder forrest i bilen. Ydermere har bilerne fra Anki, genopladelige batterier, elektroniske dele, der styres via kunstig intelligens. Alt det der skal til for at den følger banen, at bilerne kan overhale, skifte spor og meget andet findes altså indbygget. I en traditionel racerbane så er de enkelte banedele ru så bilen kan holde fast og rundt i svingene. Det har Anki klaret på en noget mere teknisk måde. Der er en el-motor til hver baghjul som med en sensor kan tilføre den kraft til det enkelte hjul så bilen bliver på banen. Det eneste du skal sikre er, at banen er fri for hundehår og ind imellem at rense dækkene på bilen på den medfølgende svamp.

Banerne i Anki konstruerer du ved hjælp af bøjelige baneelementer, som kan sættes sammen ved hjælp af magneter i form af et kliksystem, hvilket fungerer overraskende godt. Mulighederne er uendelige og Anki tilbyder en fleksibilitet sjældent set i denne genre og det er kun fantasien og pengepungen der sætter begrænsningerne. Vi må konstaterer at dette bekendskab har været en sand fornøjelse. Man kan bygge baner som inkludere stuens eksisterende møbler, lade bilerne køre hen over møbler, lave nogle vilde flyvehop, tilføje broer, rækværk og meget andet.

Styringen sker via smartdevices som smartphones eller tablets, hvor hver bil er udstyret med forskellig funktionalitet. Vælg den bil der passer til dit temperament og din personlige stil, hvad enten du er til fart, råstyrke eller sublime køreegenskaber. Som udgangspunkt har bilerne et særligt sæt egenskaber som så kan udvikles på, i takt med at du vinder nogle sejre og tjener penge. Pengene bruges i shoppen, hvor du kan spenderer dem på alt fra grappeling hooks, EMPs, nitro boosts mm.

Med Anki OVERDRIVE: Fast & Furious Edition. Har man taget noget virkelig godt og gjort det helt fantastisk. At gå sammen med NBCUniversal for at levere fans af Fast & Furious den vildeste racer oplevelse midt på dit stuegulv er i min optik et match med in heaven. Man vil her møde de velkendte karakterer fra filmen, Dom, Hobbs, Letty mfl. som med hver deres særlige køreegenskaber og personlighed bringer noget unikt til spillet.

Man kan med Anki overdrive vælge mellem forskellige gamemodes, spille kampagne eller spille mod venner og familie. En fed ting er at flere spillere kan spille sammen i kampagnedelen og udtænke strategier for hvordan de sammen kan besejre The Toretto Crew. Dette er i huset det absolutte mest spillede gamemode. Et lille minus her er at det kun er værten, altså den der opretter et spil i kampagne mode der unlocker levels. Dette har til enkelte familiemedlemmers frustration skabt lidt splid om hvis kampagne der skulle gennemspilles. En anden mindre detalje som vi ikke helt kunne greje herhjemme, var begrundelsen for at undlade brugen af flyvehop i kampagne delen.

Når det så er sagt, har vi har fra matriklen ikke andet end roser til overs for teamet bag Anki OVERDRIVE, og Fast & Furious Edition er som firmaet selv beskriver det en sammensmeltning af de mest innovative elementer fra Anki OVERDRIVE og det super fede, action-fyldte Fast & Furious univers. Anki OVERDRIVE: Fast & Furious Edition inkluderer også nogle nye og eksklusive Fast & Furious banedele som ikke tidligere har været en del af Anki sortimentet.

Med Fast & Furious Edition får du en unik mulighed for at udleve en skaleret drengedrøm bag rattet i Dom’s Charger eller Hobbs’ MXT. Whats not to like….