Ice Age 5: Den vildeste Rejse anmeldelse

Værd at vide: Ude nu på DVD, BluRay og UHD.

4/5

1 total rating

Dejligt at se de forskellige figurer samlet i en film. Som sædvanligt en højt tempo og god familien underholdning.

Serien er ved at tabe pusten

Ice Age 5: Den vildeste Rejse er som de foregående god underholdning med de elskelige karakterer Manfred, Sid og Diego. Noget jeg specielt synes om er at Pixar har samlet stort set alle de forskellige figurer vi har set gennem de foregående 4 film. Det skaber en dejlig familiefilm hvor der selv med de mange forskelligheder er et stort sammenhold. Den passer rigtigt godt til at se i julen.

0
Posted 9. december 2016 by

Ice Age 5: Collision Course er på dansk blevet til Den vildeste rejse. Det startede med de tre umage venner mammutten Manfred, dovendyret Sid og sabeltigeren Diego med gæsteoptræden af den uheldige agern hungrende Scrat. Det er nu blevet til en hel familien med Ellie, Fersken, Julian og den særprægede Buck, Bedste og masser af andre karakterer skabt gennem de fire foregående film.

Historien er som altid fantasifuld uanset om det er kontinenter der glider fra hinanden, isen der smelter eller dinosaurer der truer freden. Denne gang er det en kæmpe meteor der er på kollisionskurs med Jorden. Derfor må hele familien samles for at sikre arternes overlevelse. Manfred og Ellies datter, Fersken (Peaches), har fået sig en kæreste i form af den lade teenager Julian. Manfred er ikke begejstret og mener selvfølgelig at Fersken fortjener meget bedre. Ellie synes Manfred skal arbejde mere på sit forhold til den kommende svigersøn, og det kommer selvfølgelig til at spille en rolle gennem hele historien.

Scrat falder denne gang over et rumskib som han navigerer rundt i solsystemet. Det kommer der masser af underholdning ud af og hans tosserier har som sædvanlig indflydelse på den samlede historie. Sid har også sin egen lille historie hvor han søger efter den eneste ene som han kan dele livet sammen med. Det er måske et tegn til at holde mens legen er god når det kræver så mange parallelle historier for at holde handlingen oppe i tempo. Disney har en skabelon hvor der altid spilles på børns store følelser hvilket jeg aldrig har været en fan af. Det var udpræget i den første film med afsavn og faktisk er en af de træk jeg finder tiltalende med Ice Age 5 at den netop ikke følger denne skabelon.

Når Pixar står bag når er der ikke en finger at sætte på den tekniske kvalitet. Jeg er overbevist om at de kunne lave det hele meget mere virkelighedstro hvis de ville. Der er heldigvis bibeholdt en tegneseriestil så man ikke behøver at undrer sig over at de mange forskellige skabningers menneskelige træk.