dc-uni-online

Jeg lovede at komme med anmeldelsen af DC Universe Online enten når jeg opnåede niveau 10 eller når vinderne af vores konkurrence om spillet blev offentliggjort. Her er så anmeldelsen af Sony’s MMO satsning.

Som det lille klaptræ med GamersLounge G’et angiver, har vi denne gang også en videoanmeldelse. Forstrækker du at læse anmeldelsen finden den nedenfor.

Normalt vil det ikke give meget værdi at komme med en anmeldelse af et spil som har været på markedet i næsten seks måneder. Denne gang anmelder vi DC Universe Online og det giver faktisk meget mening ikke at være først med lige denne anmeldelse. DC Universe Online er et Massive Multiplayer Online (MMO) spil hvor al aktivitet foregår online via PSN og derfor er det afgørende at der er opbakning til spillet. Inden vi kommer så lagt skal det lige i maskinen.

Spillet er udgivet til pc og PS3, som er den version jeg har spillet. Først skal spillet installeret og opdatering hentes online. Lige på det punkt skal du væbne dig med tålmodighed. Du starter med at installere de 11Gb fra skiven til harddisken og efterfølgende skal der hentes lige i underkanten af 3Gb i opdateringer. Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale at du sætter din PlayStation til at hente spilopdateringer automatisk midt på natten.

DC Universe Online forgår hovedsaligt i Metropolis og Gotham City. Historien, som er nedenfor i en uncut video version, er at Brainiac har sendt Exobots mod Jorden så næsten alle mennesker har fået superkræfter. Lex Luthor, af alle mennesker, rejser tilbage i tiden for at advarer superheltene om den forestående begivenhed. Så er scenen sat for at flyve rund og benytte dine superkræfter til at smadre og dominerer.

Du starter i Braniacs rumskib hvor det første du skal gøre er, at bygge din avatar i den stil og med de superkræfter du ønsker. Du kan vælge at benytte en af de mange kendte helte eller skurke som skabelon eller du kan starte helt fra bunden. Det kan være fristende af lave en Super Woman klon eller tilsvarende. Det betyder faktisk ikke det store hvad du vælger, så jeg startede fra bunden.. Du kommer alligevel til at kæmpe dig op gennem graderne og samle udstyr som forbedrer dine evner. Det eneste jeg synes er mærkeligt er, at du på dette tidlige tidspunkt skal vælge om du vil være god eller ond. Det virker noget malplaceret at inden jeg overhovedet har nogen erfaring med superkræfter og spillet.

dcuo_03

Der er selvfølgelig nogle kritiske valg som får betydning for hvordan din avatar kan udvikle sig. Du kan vælge mellem evner som akrobat, superhurtig eller evnen til at flyve. Jeg vil anbefale at starte med en avartar som kan flyve. Det gør det meget enklere, og ikke mindst hurtigere, at komme rundt. Dit udseende kan du altid ændre og dit kostume kommer til at udvikle sig som en del af spillet. Bliver du træt af dine oprindelige kosmetiske valg kan du altid gå ind justerer din avatar. Du kan sælge og købe udstyr og våben gennem spillet selvom økonomien lader noget tilbage at ønske. Jeg savner en decideret handels plads hvor jeg kan se og købe andre spilleres udstyr.

Hvis du ikke har prøvet spil af denne type er fundamentet for kampsystemet nogen som minder om sten, saks og papir legen. Det er den typiske treenighed som består af en som kan hele, en som kan beskytte og en som kan uddele skade. Spille du alene er det min anbefaling at du holder dig til at have en som uddeler skade, altså slås. Det er også den type du skal have indtil du når niveau 10 som løser op for en ekstra type. Lige denne del er ikke forklaret særligt godt og kan virke lidt forvirrende for nye i MMO genren. Nu jeg tænker over det kan jeg ikke mindes et spil for forklarer det godt.

Der arbejdes med to begreber i MMO det ene er PvP som betyder Player versus Player (spiller mod spiller) mens den anden er PvE som er Player versus Environment (spiller mod spillet). I PvP kan du blive angrebet af en anden spiller mens i PvE er det alene spillet som kan angribe og skade dig. Indtil du når niveau 10 kan du kun være i PvE og de PvP elementer som stadig findes, er alene en konkurrence mellem spillere – ikke kampe. Det er velfungerende og betyder at du kan vælge det du er mest komfortabel med.

Går vi lidt dybere kan DC Universe bedst sammenlignes med et tredje persons action spil hvor kampe foregår meget tilsvarende et kampsportsspil eller rolle spil hvor du kombinerer sten, saks og papir. På de tidlige niveauer kan du godt komme igennem en kamp med at trykke sanseløst på knapperne (button mashe). Du skal ikke langt før det er nødvendigt at udnytte alle dine evner for både at angreb, forsvar og at hele dine skader. Gider du ikke kæmpe findes der masser af ting at udforske rundt i de to forskellige byer og nogle af de sikre huse som fungerer som base.

dcuo_02

Det er selvfølgelig Quests (opgaver) som virkelig giver spillet liv. Hvis du er ond så giver The Calculator (Regnemaskinen) dig opgaver mens det er The Oracle hvis du har valgte helte siden. Stemmeskuespillet er overbevisende til det niveau hvor jeg var begejstret for at samle magiske sten til en portals som skulle fremme vores onde sag. I realiteten så er de enkelte opgaver bygget over samme skabelon. Du skal enten dræbe, samle eller tale med et antal personer eller elementer for at komme videre. Det ender på et tidspunkt med en kamp mod en hovedfjende. Hver gang du løser en opgave eller vinder en kamp så er der erfaring point og mere udstyr. Noget af det bedste er faktisk de bygninger hvor nogle af kampene foregår. Det bringer den positive Dungeons & Dragons stemning frem.

Selvom det kan lyde ensformigt, så præsenterer både fjender og miljøet sig virkeligt flot og du føler dig som en del af enten superskurkene eller superheltene. Grafikken er flydende og kampsystemet er næsten ud forsinkelse (lag), som normalt kan være et problem. Der er masser af lydeffekter selvom der er nogle som gentages lige lovligt ofte. ”Face meet Fist” er en af dem. I de par uger hvor jeg stort set har spillet hver dag, har jeg kun oplevet mindre tekniske problemer. Lyd kunne nogle gange forsvinde og enkelte gange blev jeg teleporteret til det store tomme univers. Sony forbedrer stadig teknikken og der kommer også en flydende strøm af nyt indhold.

DC Universe Online er et abonnements spil hvor du skal betale ca. 100 kr. om måneden for at spille. Der er 30 dage med når du køber spillet og det matcher dermed tilsvarende titler i prissætningen. Hvis du er til MMO så er pc ofte det foretrukne valg. Spørgsmålet er om MMO også kan være en titel som fænger på konsol.

dcuo_01

Det er modigt af Sony at udgive dette til både konsol og pc. Specielt når spillet uværdligt bliver vurderes mod de mange MMO muligheder som findes på pc. DC Universe Online sætter nogle fantastiske rammer. Selvom der er tekniske problemer så er DC Universe som spil velfungerende og medrivende. Skulle du alene spille det i den måned som er med i pakken, så giver det stadig mere underholdning end mange andre titler. DC Universe Online, hiver sig op over mængden og lander på en fire. God fornøjelse.

DC Universe Online CGI introduktion til hvorfor du har fået superkræfter. Som bonus information til arkivet for unyttig paratviden kan jeg fortælle at DC står for Detective Comics.

Spændende univers med masser at udforske

Velfungerende styring og administration