unsg_00

Det går fortsat godt for Naruto serien både i det Japanske og den vestlige verden. Det vidner udgivelse nummer 12 og 8,5 millioner solgte spil om. Det er atter en gang Cyberconnect2 der har bundet bandanaen om hovedet, med en ombæring der skruer op for tempoet og slukker helt for RPG-lamperne. Og rekorden for længste spiltitel går til: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations er et fightingspil med højt tempo, overdrevne ninja-tricks og magi. Det hele er meget japansk, men konceptet rammer bredt, især blandt det yngre publikum, som lapper det farvestrålende univers i sig. En ”coming of age” historie, som man siger, med alt hvad der hører til af intriger, mystik og action. Historien strækker sig over del 1 og 2 af serien og kommer flot til live i de animerede mellemsekvenser, der er rent guf for fans der vil lidt tættere på figurerne.

unsg_01

Rpg-elementerne og udforskning af byen Konohagakure er kastet over bord, til fordel for mere action og et forbedret kampsystem. Det store nye er ”beast mode”, som sætter ind når en figur er ved at dø og transformerer ham eller hende til et stærkere væsen, med voldsomme kræfter. Der udover har man genstande man kan købe i ninja-biksen for ens optjente valuta og bruge i kamp. Naruto’s kampsystem er ikke kendt som det dybeste – hvilket ikke nødvendigvis er negativt – og de fleste vil hurtigt lære de mere avancerede kombinationer, så det ser godt ud når man ninja’er rundt i manegen. En af de sjovere og mere strategiske ting, er evnen til at forsvinde midt i modstanderens kombo og dukke op bag ham. Hvis man timer det rigtigt, kan man hurtigt få trukket bukserne ned om anklerne på modparten og vende en skidt situation til sin egen fordel. En samling på ikke færre end 70 personligheder sørger for, at man aldrig kommer til at mangle spilbare figurer, ligesom alles personlige favorit utvivlsomt vil være iblandt.

unsg_02

Grafisk ligner Naruto spillene tegnefilmene på en prik og det i sig selv er en flot bedrift. Der er mange billedskønne områder man omgående kender fra universet, og selvom det er ærgerligt ikke selv at kunne gå på opdagelse i dem, er der nok at se på. Til manges glædelige overraskelse kan man, udover de engelske stemmer, også nyde de originale japanske – en lækker feature som betyder bedre indlevelse for mange. Man skal være opmærksom på spoilere, for dele af historien i spillet er trukket fra tegneserier, som endnu ikke er oversat fra Japansk.

unsg_03

NS:UNSG har skrottet udforskningen til fordel for et bedre udviklet kampsystem og et hurtigere tempo samlet set. Om det er positivt skal være op til den enkelte, men for dem som allerede har løbet Konohagakure tyndt, er det måske en kærkommen overraskelse. Naruto er et underholdende og forholdsvist enkelt fightingspil, som formår at udbygge historien og behandle kildematerialet med tydelig respekt og kærlighed. Et must for fans!

Forbedret kampsystem

Flotte animerede mellemsekvenser

Visuelt på højde med tegnefilmene