Kongerne af real time strategy, Creative Assembly, har seneste spil ude i morgen d. 3. maj. Denne gang tager de kampen hjem i deres baghave med udgivelsen af A Total War Saga: Thrones of Britannia. Du får chancen for forme den tidlige udvikling af det Britiske Imperie.

Creative Assembly (CA) genskaber hære og fraktioner med udspring i historien og giver dig mulighed for at at udkæmpe episke kampe. De har også taget bl.a. Games Workshops fantasi universer til sig så der er noget for enhver smag. Denne gang er det så fødslen af England som tager sit udgangspunkt efter at vi, vikingerne, har efterladt det kommende Storbritannien i en ynkelig forfatning i år 878. Det er første gang i 80 år hvor der er tegn på en skrøbelig fred.

Jeg vil ikke bruge meget tid på selv RTS delen. Vi har på GamersLounge senest anmeldt Total War Arena og hele fundamentet er kendt stof. Da dette er et mere komplekst spil så minder det mere om Total War Attila. Det er også mere end 20 gang større. Dermed er det også mange flere forskellige enheder, opgraderinger og fraktioner at vælge mellem. Jeg synes det som sædvanligt er velfungerende og selvom der i min optik skal justeres på balancen, så ved jeg at CA kommer med opdateringer når der er tilstrækkelig med data. Da hele kampagnen er målrettet efter at tage magten som konge af hele England så er der selvfølgelig en række mål i de enkelte slag som hjælper dig på vej. Det kunne være Kingdom Victory som forener områder som er et skridt på vejen til et samlet England.

Den grafiske stil er noget anderledes end hvad du ellers har oplevet. Illustrationerne til de mange forskellige enheder er inspireret af Bayeux-tapetet. Det er nogenlunde samtidig med historien i Thrones of Britannia. Kender du ikke Bayeux-tapetet så er det et broderet vægtæppe som er en 70 meter lang historie fortælling om slaget ved Hastings i 1066. Når du er på slagmarken så er både figur animationer og detaljeringen i samme høje kvalitet som CA er kendt for. Der er imponerende vikinger og saxere som først kun lige er begyndt at ligne en disciplineret hær. Denne variationen er også indbygget i spillet for hver fraktion har deres specielle bygninger som kun at bygges i regionen de kommer fra. Det kan virke lidt begrænsende selvom det giver de enkelte fraktioner mere personlighed.

Den store nyskabelse er faktisk introduktionen af de mange forskellige enkeltpersoner som du kan bringe frem til magten. Det er lidt som noget af den politik og diplomati som blev vist frem i Total War Rome II. Dermed udvikler CA også deres vindende formular med helt nye elementer som rekruttering, politik, provinser og alle de dilemmaer som følger. Det betyder også at der ud over de 8 forskellige militære områder findes 6 civile områder der også kan udvikles. Der med bliver der også en noget anden rytme i spillet end det traditionelle hvor du går fra slag og så til det næste slag indtil du står tilbage som sejrherre. Ønsker du alene at arbejde med den geopolitiske del af kampagnen for at nå tronen kan du helt undgå slagene ved at lade computeren kæmpe begge side. Smart og dermed åbnes genren op for mange flere.

Creative Assembly leverer vanen tro en solid RTS oplevelse som bygger på seriens stolte traditioner. Der er masser at fordybe sig og tænder du på det historiske finder du igen en rigdom af detaljer. Jeg håber den omfattende politiske del også bliver en del af de kommende spil fra CA. Det løfter Total War serien til nye højder og dermed er A Total War Saga: Thrones of Britannia med til at sætte niveauet for fremtidige titler.