Genre:

Udgivet: 31. maj 2012

Spillere: 1 spiller, multiplayer

3/5

Arcade hvor alle kan være med, Musik og grafik er overbevisende, Mange forskellige spiltyper...

....der ligner hinanden alt for meget. Midt i en identitetskrise

Dirt Showdown er midt i en identitetskrise og kan ikke rigtigt beslutte om det vil være arcade eller simulator. Det leverer det som pakken lover, selvom jeg savner mulighed for at se min garage af biler, mere end to tricks til Gymkhana og en lidt mindre elastisk AI. Derfor havarerer Dirt Showdown kort før målstregen og ender med en vurdering på 3. God fornøjelse.

0
Posted 27. juni 2012 by

dirt_sd_00f

Der er rigtigt mange som har forsøgt sig med arcade bilspil i stockcar genren uden at slippe specielt heldigt fra det. Har du benzin i blodet og leder du efter noget som ikke kræver den store mekaniker eksamen så er Dirt Showdown lige noget for dig.

Interesserer du dig for bilspil så har du sikkert hørt om Collin McRae og måske endda spillet en eller flere af de meget anmelderroste udgivelser. Dirt Showdown har alene lånt navnet, opbygningen af menuer og karrieredelen fra det spil som er off-road bilsimulatoren Dirt. Denne gang har Codemasters valgt at leverr en arcade stockcar oplevelse hvor fysik og naturlove er blevet henvist til bagsædet.

dirt_sd_01

Der er masser af forskellige spiltyper, som alle køres på små baner eller områder. Der er helt traditionelle løb hvor du skal komme først, enten i hele løbet eller i hver sektion, men de er forholdsvis kedelige. Det bliver straks mere spændende når du skal i gang med gruppen af Hoonigan-løb (på dansk uforsvarlig kørsel) som f.eks. 8-ball som er på en 8-tals bane hvor du kan kollidere med andre midt i otte-tallet, eller knock-out hvor du skal presse de andre ned fra en platform. Desuden findes en række løb baseret på det som på engelsk kaldes Gymkhana. Det er baner hvor du skal følge en forudbestemt rute og bl.a. lave doughnuts, drifte og ramme blokke af en bestemt farve. Der er desværre ganske få tricks og i head-to-head løbene kan du kan vinde blot ved at lave en doughnut og ramme nogle kasser.

dirt_sd_04

Du vinder selvfølgelig penge når du får en podieplads og dem kan du så benytte til at pimpe din bil. Det er ukompliceret for du vælger bare næste niveau af f.eks. styrke, hastighed eller håndtering. Har du problemer så tager du bare nogle af de forrige løb for at tjene flere penge, så går det som en leg. Gider du ikke at køre ræs så findes der et par store områder hvor du tjener point ved at udføre forskellige manøvrer. Det kaldes Joyride. Det tjener også som træning og giver en følelse af sandkasse, selvom det er en af de mindste kasser jeg har leget i.

dirt_sd_05

Selvom det er en aldrende spilmotor så er den grafiske side stadig imponerende. Detaljer, effekter og lyssætning er velfungerende. Det bør så heller ikke give problemer når der kun er 8 biler, på de små baner, af gangen. Musikken fanger stemningen meget godt og der er en god blanding af techno og rock blandt de mere end 40 forskellige numre. Jeg er ikke sønderligt begejstret for den platte voldtægt af det engelske sprog som kommentatoren, Christian Stevenson, konstant fyrer af. Det er underligt at Codemasters ikke har givet mulighed for at lukke kommentatorsporet.

dirt_sd_03

Der er også en online del som udover at give dig mulighed for at konkurrere mod andre, også giver dig mulighed for at uploade dine fineste øjeblikke til YouTube, hvis du ellers har en konto. Det kræver også at spillet er købt fra nyt for Codemasters benytter et online pass for at give adgang til deres Racenet.

dirt_sd_06