Killzone_3_590

Så er det blevet uge 8, hvor Killzone 3 endelig kommer på hylderne. Det er uden tvivl et af de mest ventede spil til Playstation 3, både for på kampagne delen og så sandeligt også for den massive multiplayer del, hvor klaner over hele verden vil kappes om at være den bedste. Jeg har kigget Guerrilla Games efter i kortene for at se hvad Killzone 3 byder på.

Historien tager over hvor Killzone 3 sluttede, nemlig på planenet Helghan. Scolar Visari, den øverstkommanderende Helghast, nående at A-bombe hovedstaden Phyrrus inden Rico Velasques kunne dræbte ham. Killzone starter 6 måneder efter denne begivenhed som gjorde Scolar Visari til martyr og fik tusinder af Helghast tropper til at samles for af bekæmpe ISA (Interplanetary Strategic Alliance). Guerrilla Games sætter scenen meget glimrende med nedenstående introduktion.

Herefter sætter den første mission tempoet for de næste 10 timer, hvor du (igen) i skikkelse af sergent Tomas Sevchenko, skal evakuere planeten for at redde resten af ISA styrken. Det er egentligt tilstrækkeligt at sige, at du er som en lus mellem to negle. På den ene side er Admiral Orlock og på den anden side Formand Stahl, som meget overbevisende spilles af Malcolm McDowell. Stahl leder en våbenfabrik og har opfundet et nyt supervåben. Du ved det er et supervåben, for det har den limegrønne selvlysende farve som alle super våben har. Resten skal du selv have lov at opleve.

Gameplayet i Killzone 3 minder utroligt om Killzone 2. Det er ingen dårlig ting. Denne gang er der også blevet plads til en CoD venligt knapkonfiguration, så sigtet kan flyttes til L1 i stedet for at være på venstre analoge pind. Jeg kunne godt ønske mig, at det var muligt at tilpasse alle knapper individuelt, for jeg synes stadig, at det er lidt akavet at have aftrækkerne på R1 og ikke R2. Det er smag og behag og du bliver hurtigt fortrolig med den velfungerende styring uanset om du synes det er et 100% match eller ej. Sixaxis kontrolleren giver også mulighed for flere oplevelser som virkelig er velfungerende set i forhold til gameplay. Du skal i gennem kampagnen dreje og vride forskellige ting og det er lavet meget elegant. Se blot nedenstående forklaring for at dreje ventilen.

killzone3_01

Glimrende integration af Quick Time Events

Det er meget karakteristisk, at hele spillet er teknisk meget velgennemført. Jeg har tidligere spillet et preview igennem med Move og det er helt sikkert noget du ikke må snyde dig selv for. Det fungerer fabelagtigt godt, lige ned til detaljen hvor du genlader ved at lave et vrid med Move kontrolleren. Det er god stil. Bliver Killzone 3 et af dine første fps’ere fungerer Move opsætningen fint, uden at du piller ved standard opsætningen. Hvis du er en hærdet fps gamer vil du helt sikkert kunne tvinge det sidste ud af Move, ved at justere alt så det passer til dig.

Der er også andre elementer i gameplay som er meget bedre end i andre fps’er. Benytter du fastmonterede våben eller våben i køretøjer har du ofte en noget overfyldt HUD (Heads Up Display) som viser enhver tænkeligt status. Det viser hvor traditionelt mange udviklere tænker. I Killzone 3, finder du den samme information meget mere integreret i gameplay’et. Skyder du med et fast monteret våben, kan du set at løbet bliver varmere og varmere. Bliver det hvidglødende vil våbenet gå i baglås. Det andet eksempel er når der kastes granater efter dig. Her er det vigtigt at lytte. Hver granat udsender en højfrekvent hylen som giver dig afstand og retning. Du bliver heller ikke ledt rundt på banen af en blinkende pil, nej her skal du selv finde vej ud fra de ordrer der bliver givet. Det føles helt klart som et meget mere modent spil, som ikke igennem dårligt sprogbrug forsøger at lefle for et lidt for ungt publikum. Det er en velkommen afveksling.

killzone3_02

Forklædt sniger jeg mig igennem en Helghast base

Jeg kun kort haft mulighed for at prøve Killzone i 3D og selvom nok de færreste får denne mulighed permanent, skal du absolut ikke snyde dig selv for denne oplevelse. Killzone 3 sætter standarden for alle spil som ønsker at være 3D. Så find et familiemedlem eller en bekendt som har et 3D tv og tag Killzone 3 og din Playstation under armen. Det er en spil for alle sanser.

Den kunstige intelligens (AI) er også væsentligt forbedret. Jeg har gennem det seneste år set titler som alene sælger deres spil på den grafisk præstation og hvor AI mest kunne sammenfattes som ikke eksisterende. Disse udgivelser giver samme tilfredsstillelse som at skyde fisk i en tønde. I Killzone 3 reagerer fjenderne rationelt og det giver en kæmpe udfordring. De søger dækning, løber fra en granat til et bedre dække og vil forsøge at lave en knibetangsmanøvrer på dig, hvis området tillader det. Skulle du syntes det er for vanskeligt så kan du altid spille sammen med en anden i split screen. Jeg savner stadig mulighed for at have kampagnen online via PSN.

killzone3_03

Der er våben og fjender – masser af våben og masser af fjender!

Multiplayer indeholder de sædvanlige spiltyper som dræb så mange du kan (Guerrilla Warfare) og forskellige spil typer baseret på at dræbe, fastholde, beskytte eller ødelægge et mål. Her fortjener den nye Operations Mode specielt opmærksomhed. Denne minder utroligt om kampagne delen med mellem sekvenser og status, når du enten har vundet eller tabt en af de tre delmål som Operations indeholder. Her kommer de forskellige klasser som ingeniør, læge eller en af de 3 andre virkelig til sin ret. Det er væsentligt for et holds succes, at der er en blanding at talent på holdet. Du kan selv vælge om du ønsker at specialiserer dig eller være mere all-round. Desværre kan Operations kun spilles på 3 af de 8 baner som er med i Killzone fra starten. Jeg bruger Botzone, hvor du kæmper mod AI’en, til at justerer min færdigheder. Hold øje med DLC og rettelser til online delen. Der er allerede annonceret, at der kommer fuld understøttelse af klaner, våben lister, friendly fire og en lang række andre justeringer til multiplayer delen. Ændringer er sket på basis af den åbne beta som kørte tidligere på året. Det er skønt når udviklerne lytter til brugernes tilbagemeldinger.

Der er ikke en finger at sætte på hverken lyd, grafik eller stemmeskuespil. Lyden er fantastisk både når vi taler om baggrundslyden, våben og lyden fra dine soldater kammerater. Dette sætter stemning i de varierende områder du kæmper i. Der er trange bylandskaber, jungler og iskolde snelandskaber. Hvert områder byder på sine særegne muligheder og udfordringer. Du oplever, at det er andet end Helghast som er farlige i junglen. Jeg har på intet tidspunkt oplevet en nedgang i den grafiske ydelse. Selv med de omfattende detaljer i baggrunden og den mængde af handling som skal håndteres under de episke kampe. Det giver en helstøbt oplevelse jeg sjældent har set magen til. Selv på området med stemmeskuespil er der brugt kvalitetsskuespillere, med Ray Winstone, som Orlock og i indledningen giver Brian Cox den gas som den afdøde Vasari. Det er svært at beskrive den store variation i lyd og billede. Nedenfor er samlet en række klip med forskellige våben og køretøjer du stifter bekendtskab med i kampagnen.

Jeg tror at Killzone 3 kommer til at sætte standarden for alle andre spil i lang tid fremover. På gameplay, grafik og lyd viser Guerrilla Games hvad der er muligt på en moderne konsol. I forbindelse med 3D og integrationen til Move, har jeg ikke set en stor hard core titel leverer en så flot præstation. Selvom du ikke kommer til at benytte anden end en standard kontroller, så er Killzone 3 en titel som fortjener din opmærksomhed. Den kommer til, at blive spillet online af alle som ønsker et spil med mere dybde og som kan holde koncentration i de 30-40 minutter som f.eks. Operation tager at spille. Selvom der et par ridser i lakken ændrer det dog ikke på at Killzone 3 er fantastisk underholdende og hører til i enhver FPS samling.

Imponerende teknisk præstation

Fuld damp på kampagnen

Multiplayer med 5 klasser