Anmeldelse: Lord of the Rings: War in the North

/5

1 total rating

I spilverdenen er Lord of the Rings-serien en spøjs størrelse. Det burde være så ufatteligt nemt at lave et flot og storslået spil over de nærmest magiske film, men alligevel er det aldrig rigtigt lykkedes for nogen, at lave et spil der tilnærmelsesvis fanger filmenes niveau. Nu prøver Snowblind Studios med War in the North, […]

Posted 28. november 2011 by

LOTR_War_in_the_North_Header

I spilverdenen er Lord of the Rings-serien en spøjs størrelse. Det burde være så ufatteligt nemt at lave et flot og storslået spil over de nærmest magiske film, men alligevel er det aldrig rigtigt lykkedes for nogen, at lave et spil der tilnærmelsesvis fanger filmenes niveau. Nu prøver Snowblind Studios med War in the North, og det er WB Games der lægger navn til.

War of the North baserer sig ikke på den originale historie fra Tolkien. I stedet omhandler spillet Saurons onde medhjælper Agandur, som har til mål at knække Midgård. Du kan som én af spillets tre gode personer, en elv, et menneske eller en dværg, stoppe Agandur og dermed sikre, at historien går sin gang, præcis som vi kender det fra filmene.

Så kort kan historien reelt set gøres, og som de fleste nok havde gættet, indebærer spillet flere møder med figurer fra filmene, besøg hos kendte Lord of the Rings-lokationer og naturligvis også et kuld fjender som man kender fra Tolkiens værker. Spillet i sig selv er en action-RPG’er i sin reneste form. Ergo snakker vi en hack’n slasher med opgraderingsmuligheder, så der er bestemt ikke noget nyt under solen her.

LOTR_War_in_the_North_1

Målet er i langt størstedelen af spillet at hakke hovedet af horde og atter horde af fjender. Man kan benytte sig af komboer, som giver ekstra XP, man kan bruge våben fra distancen eller magi. I starten kan det være forvirrende, men selve kampsystemet er egentligt udmærket, og besidder også en fornuftig dybde. Der er dog enkelte problemer med nogle finish-sekvenser, hvor kameraet laver underlige valg, men derudover fungerer det hele som tiltænkt. Det skal dog siges, at hvis du sidder som stolt familieforsørger og tænker, at børnene godt kunne trænge til en god co-op oplevelse, så gør dig en ekstra overvejelse. War in the North er nemlig det blodigste Lord of the Rings spil hidtil, og afskårne lemmer og indvolde fylder hurtigt skærmen efter en afsluttet slåskamp.

Her stopper rosen dog også brat, for War in the North er bestemt ikke det Lord of the Rings spil man kunne ønske sig. For det første er spillet rasende lineært, på trods af at man kan snakke med indbyggere, opbygge udseendet på sin figur og samle loot. Kan man afvige fra den forudbestemte vej gennem banen, er det typisk blot for at hente sig loot, skuffende af et såkaldt RPG-spil. Kampene er trivielle, idet det typisk er de samme fjender man møder, og boss-kampene forhøjer ikke standarden, idet disse ligner hinanden i helt utrolig grad.

LOTR_War_in_the_North_2

Grafikken er uddateret og uskøn, hvilket betyder at karaktererne ser grimme og kluntede ud, miljøerne livløse og de forskellige effekter er bestemt heller ikke værd at skrive hjem om. Der er ikke nævneværdige tekniske udfordringer på den grafiske side, og herfor skal spillet da have ros.

Lydsiden er noget bedre end grafikken, men man mangler i den grad de originale skuespillere. Spillets stemme-stand-ins er dog godkendte, men det er klart at de ikke kan gøre det lige så godt som filmets cast. Dialogerne kører fornuftigt, og der er som sådan også godt gang i såvel soundtrack som lyden i de mange kampe, selvom det i sidste ende bliver trivielt med de samme råb og skrig undervejs.

LOTR_War_in_the_North_3

Skal man fiske spillets absolut bedste side frem af middelmådigheden, så er det uden sammenligning, at man kan spille såvel split-screen som online co-op. Alting bliver bare sjovere af at have en makker med ved sin side, og det redder en smule af War in the North’s ære, dog uden at det kan løfte spillet fra at ligge i den bløde mellemvare.

Lord of the Rings: War in the North kan gennemføres på 10 timer, men jeg tvivler på at andre end de mest hårdhudede Lord of the Rings fans får kæmpet sig igennem. Spillet har store gameplaymæssige og tekniske mangler, og det kan en underholdende omgang co-op desværre ikke ændre.

Co-op er underholdende

Fint kampsystem

Ringe grafik