MAG

Vi er igang med et stort spilår. Ikke mindst for Playstation, som har både Heavy Rain og Gran Turismo 5 på tapetet i år. Men de to spil er ikke grunden til, at man skal anskaffe sig en PS3 ifølge Sony. De mener nemlig MAG er deres nye PS3-sælger. Vi rejser til år 2025, hvor vi endelig har fred mellem alle verdens lande, men der er brudt en skyggekrig ud.

I bund og grund hersker der fred i verden, men da alverdens nationer vil varetage deres interesser, bliver de nød til at hyre private militære firmaer (PMC’s). Det er her vores historie, spil, og gøren starter. For de 3 PMC’er vi har i verden er begyndt, at bekrige hinanden – selvfølgelig for at vise hvem der er størst og stærkest.

Mag_screenshot_1

MAG er udelukkende et online-spil. Hvis du ikke har en internet-forbindelse så ved du allerede nu, at det her ikke er et spil for dig. Du kan ikke engang starte spillet uden at være online og det eneste træning du får, før du begynder at spille med/mod andre spillere, er et lille træningsforløb på 10 minutter, som sætter dig ind i spillets controls.

Derefter er det ellers igang med de, hold på hat og briller, 4 forskellige gamemodes. Supression, Sabotage, Acquisition og Domination. Det lyder ikke af meget og jeg må indrømme, at jeg i første omgang var ret skeptisk med antallet af gamemodes. For mig lød det ikke holdbart, slet ikke når spillet ikke har en singleplayer-del, men efter utallige timers spil er jeg stadigvæk hooked på det her spil. For selvom man spiller på nogen af de samme baner med de samme objectives, så er ingen kamp ens.

Mag_screenshot_2

Din karakter udvikler sig fra kamp til kamp, får nye skills og du vil på et tidspunkt kunne blive gruppeleder for et squad på 8 personer, inklusiv dig selv. Du vil senere hen kunne blive platoon-leder for 4 grupper med 8 i hver, altså 32 mand – i sidste ende blive leder for et helt angreb/forsvar på 128 mand. Alle ledere er forskellige og det er netop derfor, at ingen kamp er ens. Det er gruppelederne der sætter objectives for deres squads og det er helt forskelligt hvor de vælger at lægge deres fokus.

De ledende magter har et rigtig stort ansvar og for dem handler det om, at holde kontakten med de andre ledere, så man kan assistere de andre hvis de har problemer. Det er også dem, som kalder diverse airstrikes ind og det kræver lidt øvelse, for jeg har erfaret at hvis man ikke holder tungen lige i munden, så ender man med at kaste bomberne i hovedet på sig selv og ens medspillere. Hvis du ikke formår, at være en god leder, så er der 100% nogen der fortæller dig det. For har du ikke helt forstået konceptet, så er der altid nogen med i din gruppe, som kan fortælle dig hvordan det hele skal gøres.

Mag_screenshot_3

Du kan heldigvis starte i det små. I Sabotage er der kun 64 spillere og du har som gruppeleder kun ansvar for, at snakke med de andre grupper, så man sammen kan klare alle ens objectives. I Acquisition er der 128 spillere, hvor du pludselig kan mærke dit ansvar. Der er nemlig én hoved-mission, men for at den kan gennemføres, er der en masse opgaver som skal klares på vejen. Der er det dig der sætter objectives og hvis du ikke gør det ordentligt, så fejler hele holdet.

Dit squad skal vide hvad de skal gøre – ellers ender det med, at de render hvileløst rundt på mappet og i bedste FPS-ånd, skyder på alt der bevæger sig eller ligger i et hjørne og venter på en fjende kommer forbi. I Domination går det så helt og aldeles amok. 2 hold med 128 spillere hver og massevis af kugler, granater og airstrikes. Her bliver en gruppeleders evner virkelig testet og hvis du ikke er god til at holde overblikket, så er det nok bedst at undgå at tage den leder-opgaven på dig i denne gamemode.

Mag_screenshot_4

Gameplayet er klart dette spils stærke side. Grafisk og lydmæssigt er det desværre lidt under gennemsnittet, men det ødelægger ikke noget for spilleren. I hvert fald ikke for en gamer som mig, der efterhånden er blevet lidt træt af normale shooters.

Hvis du godt kan lide at rende rundt i free-for-all stil i MAG, så er der massere af muligheder for det, men du vil ende med at ligne et fjols. Man skal arbejde sammen for at få sejren hjem og hvis man går efter en god kill/death ratio i MAG, så har man ikke helt forstået meningen med spillet. Afslutningsvis må jeg sige, at hvis du anskaffer det her spil, så anskaf dig også en mic. For teamwork er kernen i det her spil – og det holder!

4/5