minecraft_00f

Jeg er lige mål gruppen for Minecraft som er udgivet i forrige uge til Xbox Arcade. Minecraft har som pc-spil været stort i lang tid og jeg har med undren kigget over skulderen på min nevø (Henrik), når han spillede. Det har set sært ud. Da muligheden bød sig var det umuligt ikke at kigge lidt nærmere på det som allerede er blevet kult.

Minecraft til Xbox er lidt i den dyre end med 1600 point og alligevel har det slået rekorden som den bedst sælgende titel ved udgivelsen. Det er i sig selv imponerende når vi taler om et spil med en grafik som kunne være skabt på en Commodore 64. Har du, som mig, aldrig stiftet bekendtskab med Minecraft, så virker det ved første øjekast lidt hypet. Nå men jeg starter med lektionen som forklarer hvad Minecraft går ud på.

minecraft_03

Konceptet er helt enkelt. Du skal ud at høste forskellige former for ressourcer, som du så kan benytte at bygge lige det du kan forstille dig. Grafikken er simpel og alt er skabt i store blokke. Det gør det let at bygge, fordi du ikke behøver at tænke på om den ene dims nu passer sammen med den anden. I modsætningen til andre former for spil, hvor du skal skabe ting findes, der ingen form for økonomi i Minecraft. Du høster det som findes. Har du ikke de rigtig elementer kan du gå på opdagelsen for at finde det du lige står og mangler. Det kan virke skræmmende, at der bliver sat så få regler op og at der ikke er noget mål at arbejde hen mod. Det er som at få en af de store spande med Lego i stedet for et byggesæt med detaljerede instruktioner.

minecraft_01

Hvis du har spillet pc versionen så er Xbox versionen omkring et år bagefter, så du har kun Survival Mode. Årsagen skal findes i den måde som Microsoft styrer udgivelser på. Den proces som både almindelige og Arcade titler skal igennem er lang og tung. Derfor er det både vanskeligt og dyrt at holde den samme opdateringsfrekvens som på spil udgivet til pc. Jeg talte med en udvikler tidligere på året og det koster omkring 250.000 kr blot at få en rettelse igennem processen. Det er bl.a. derfor titler som ikke stor sælger sjældent får rettet selv de mest basale fejl. Det er heller ikke sandsynligt at de mange mods finder vej til Xbox versionen, da de typisk skabes af brugerene uden for den formelle udviklingsproces.

minecraft_02

Der er så også elementer som er bedre end i pc versionen. Det er bl.a. opskrift-systemet der næsten er fuldstændig automatisteret. Det betyder, at du umiddelbart kan set hvilke ressourcer det kræver at bygge nye ting. Det gør det enkelt at arbejde med, så du ikke skal huske lange lister med instruktioner. Der er også hele multiplayer delen hvor du både kan spille split screen eller bygge sammen med 7 venner i samme verden. Det er alt sammen meget velfungerende og virker fint med en kontroller i stedet for en mus.

minecraft_04

Hvis du elsker at bygge og skabe så er der ikke noget mere vanedannende end Minecraft. Du starter med lidt naturlig skepsis og bliver gradvist trukket ind i spillet. Jeg skal bare lige se hvad der rundt om det næste hjørne og sådan går der hurtigt en aften eller en nat. Jeg forventer, at den høje pris kommer til at inkluderer jævnlige opgraderinger. Selv med pixel grafik og en noget ensformig lydside, så er der spilleglæde og Minecraft lander på et flot 4-tal. Hvad skal jeg sige? Prøv det.

Fascinerende enkelt

Skab hvad du ønsker

Spil split-screen eller online