ps_move_heroes

PlayStation Move Heroes er det seneste skud på stammen af spil som alene kan spilles med Move kontrolleren. Det er udviklet eksklusivt til PlayStation af Nihilistic Software. Der er rigeligt med Move titler på markedet, så er der behov for endnu en? Det giver jeg et bud på.

Jeg vil gerne starte med at gøre en væsentlig ting klart. PlayStation Move Heroes kræver både en Move kontroller og en Navigator eller til nød en almindelig kontroller. Jeg vil klart anbefale en Navigator for en almindelig kontroller. Den er akavet at stå med i længere tid.

Når titlen indeholder ordet Heroes hentyder det til de tre helte Ratchet, Jak, Sly Cooper og deres morsomme sidekick Clack, Daxter og Bently. Nogle vil måske sige at alle seks er helte og det kan der på sin vis være noget om. Historien starter med at hver af de tre par bliver suget igennem et ormehul for at blive bragt sammen i en ny mærkelig verden. Her ønsker et fremmed væsen én gang for alle at finde ud af hvem der er den største helt i Universet. Det skal ske gennem en slags Olympiade hvor de kæmper om medaljer.

psmh_04
Det er kun guld som tæller

Der findes forskellige typer af udfordringer for vores helte. Du skal enten skyde med et par forskellige våben, bowle med eksplosive kugler, kaste hvad der minder om en diskos som kan styres, svinge en pisk i Indiana Jones stil eller hakke ting i stykker med økser og lignende.

Det er lidt forskellige hvordan de enkelte elementer fungerer. Skyde og diskos udfordringer synes jeg er de bedst fungerende. Pisken kræver simpelthen for nøjagtigt en styring og det ender med at jeg febrilsk står og ryster med Move kontrolleren. Bowling har problemer med kameravinkler fordi det altid foregår i sammenklemte områder. Øksen er mest kedelig fordi du skal enten blot svinge den fra side til side eller op og ned. Det er der ikke meget udfordring i. Selv ikke for de mindste.

psmh_01
Minispillet bowling er svært

Der er selvfølgelig en række verdener som stammer fra de forskellige heltes oprindelig universer. Der findes i alt fire. Ratchet’s Metropolis, Jak’s Haven City, Sly Cooper’s Paris og så selvfølgelig Gleebertopia, som er den verden heltene er blevet kidnappet til. Hver verden indeholder 4-5 baner og hver bane har 3-4 forskellige grene, så der er omkring 50 forskellige kombinationer.  Desværre er det ikke muligt at vælge én figur og så køre hele spillet igennem med den. Til hver bane bliver du bedt om at vælge mellem tre mulige, som enten er en af de tre helte eller en af de tilsvarende sidekicks.

psmh_03
Daxter er den mest underholdende figur

I hver bane gælder det selvfølgelig om at få mindst en bronze og helst en sølv eller guld medalje. Du skal være virkelig dårlig for ikke at få en bronze og det er ikke svært at få sølv og guld efter et par forsøg. Det er tydeligt at spillet er rettet mod et ungt publikum (læs børn). Jo flere medaljer du samler jo flere udfordringer låser du op for. Selv med de mange kombinationer af baner synes jeg ikke rigtigt at der er forskel nok. Heldigvis kan man altid spille to personer i samme bane og så bliver det meget sjovere. Det fungerer lidt som i Super Mario Galaxy 2. Du kan endda dele ammunition benytte tag team angreb.

Jeg er overbevist om, at det fra starten har været formålet at gøre PlayStation Move Heroes  til et underholdende spil. Det er lykkedes. Selvom målgruppen næppe kender andre Racket & Clank, så er det jo aldrig for sent at får nye venner som Jak & Daxter og Sly Cooper & Bentley. Det er et af de bedre Move spil på markedet og har du børn er jeg sikker på, at det vil blive et hit at vifte med arme og ben sammen med de elskelige figurer.

Godt til børn

Sjove figurer

Let at gå til