Anmeldelse: Red Dead Redemption

/5

Året er 1911, og stedet er intet ringere end det vilde vesten. Vi befinder os i Rockstars fortolkning af tidens måske mest klassiske og charmerende tidsperiode og det går bestemt ikke stille for sig. Læs med her når Jesper har sadlet hesten og draget af sted mod solnedgangen i 2010’s utvivlsomt bedste spil indtil videre. […]

Posted 22. maj 2010 by

Red_Dead_Review_Logo
Året er 1911, og stedet er intet ringere end det vilde vesten. Vi befinder os i Rockstars fortolkning af tidens måske mest klassiske og charmerende tidsperiode og det går bestemt ikke stille for sig. Læs med her når Jesper har sadlet hesten og draget af sted mod solnedgangen i 2010’s utvivlsomt bedste spil indtil videre.

Der er altid en gigantisk opmærksomhed rettet imod Rockstars nye titler. Gamernes darling, med giganter som eksempelvis Grand Theft Auto serien i bagagen, er kendt for deres sorte humor og kompromisløse stil, og typisk går verden i stå når de kaster deres nyeste projekter af sted til de ventende fans, som med fråde om munden kaster sig over de nye udgivelser. Red Dead Redemption er ingen undtagelse og nu er spillet så klar til at modtage den endelige dom efter at Take2 sendte det på gaden d. 21.05.2010.

I Red Dead Redemption tager man rollen som John Marston, en tidligere lovløs revolvermand, som har lagt dagene med røverier og skuddueller bag sig for i stedet at stifte familie. Da føderale bagmænd truer denne, kastes Marston ud i en desperat jagt på sine gamle, eftersøgte bandemedlemmer som skal jages og nedkæmpes. Naturligvis i allerbedste western stil, hvor det er ”død eller levende” der tæller.

RDR1

Foran Marston ligger der dog et gigantisk univers, og som spiller er det en nødvendighed at tålmodigheden er i orden. Ikke fordi historien er langsom eller svær at gå til, men simpelthen fordi at Red Dead Redemption, i bedste Rockstar stil, byder på et sandt overflødighedshorn af muligheder. Naturligvis kan man kaste sig over hovedhistorien lige med det samme, men dette ville næsten være en skam, simpelthen fordi universet er så fantastisk stort og rigt på muligheder.

For nu at nævne en brøkdel af de aktiviteter der kan laves, så kan man udføre specifikke side missions og hovedmissioner, men herudover så byder prærien på et rigt menneske- og dyreliv, som går sin gang, med eller uden indblanding af spilleren. Man kan således kaste sig ind i hasardspil, man kan jagte dyr, som så kan slagtes og sælges herefter, man kan afværge eller deltage i forskellige kriminelle handlinger som eksempelvis at røve en diligence eller tilfældige personer og så kan man naturligvis også lave det, som mange nok vil få størstedelen til at gå med: nemlig bare tosse rundt i spillets enorme verden og bruge tid på at observere, og ikke mindst nyde, de storslåede miljøer. Disse vender vi tilbage til, for de fortjener bestemt et afsnit for dem selv.

RDR2

Hvis man ikke er så god til det med at opsøge balladen, så tager Red Dead Redemption også hånd om det, fordi der sker konstant noget. Selv når man bare rider rundt i intetheden, så vil man møde folk der har diverse opgaver. Eksempelvis kan man blive indbudt til en skarpskyderkonkurrence, man vil falde i baghold mange gange og i sidste ende kan man, hvis man som jeg er naiv nok, få franarret sin hest af plattenslagere på prærien. I byerne kan man så hygge sig med Texas Hold’em Poker, hestesko-kast og et muntert lille spil hvor en kniv skal køres imellem fingrene hurtigst muligt.

Hvis man er bekendt med styringen i Grand Theft Auto IV, så vil man straks føle sig hjemme i Red Dead Redemption, som kører på samme spilmotor som GTAIV. Spillet er et third person shooter, hvor man kan gøre brug af cover system og sigtefunktion, ligesom man kan bruge en Dead Eye funktion, der minder om pendanten i Call of Juarez. I bund og grund går dette ud på, at tiden sænkes til slow-motion, hvorefter man kan gå amok mellem de mange fjender. Undervejs i spillet vil Dead Eye blive opgraderet så man kan benytte et slags targetingsystem.

RDR3

Den primære transportform er via hesteryg, og når man først har vænnet sig til den lidt atypiske styring af denne, så går det over stok og sten. Herudover findes der en transportform i byerne, hvor man kan bruge de forskellige diligencer til at komme omkring. Det fungerer fint, og til trods for at der nogle pæne rejsetider ind imellem, så bliver det aldrig rigtigt kedeligt, simpelthen fordi mulighederne er mange og miljøerne er stykket rigtigt godt sammen. Man spiller ikke et western-spil, man lever det. Hvis man ikke er i nærheden af én af disse ”hestetaxaer”, så kan man slå sit lejrbål op og bruge denne til at fast-travelle.

Der findes en del rollespilsagtige elementer, kaldet challenges. Disse går ud på, at man eksempelvis skal nedlægge en bestemt dyreart, finde forskellige planter eller gå på skattejagt med nogle svært kryptiske kort – ja det er simpelthen i allerbedste western-stil med et stort kryds markeret på et tegnet kort. Det er charmerende og bidrager til, at man aldrig keder sig i Red Dead Redemption.

Selve hovedmissionerne varierer i udformning og længde, og der er et bredt spektrum af disse. Missionerne er i bedste GTA-stil markeret ved bogstaver på dit map, og når man går i gang så mærker man straks at disse er gennemarbejdede, hvad enten man skal infiltrere en fjendtlig lejrplads eller bare passe køer. Foruden hovedmissioner, sidemissions og andre aktiviteter, så kan man også påtage sig diverse jobs for at tjene til dagen og vejen, og pengene, ja de kan så bruges på våben, medicin, forskellige items eller boliger. Hvem sagde præriens svar på Mads Skjern?

RDR4

Selv om Red Dead Redemption egentligt på mange måder ligner Rockstars tidligere mesterværk Grand Theft Auto IV, og som tidligere nævnt kører på samme motor, så mærker man tydeligt, at Rockstar ikke har hvilet på laurbærrene og blot udgivet et skin til deres kritikerroste GTA-serie. Dette slår i særdeleshed igennem på grafikken, som er intet mindre end uovertruffen. Der er ikke tale om hårdtpumpet Uncharted 2 eller Gears of War ydelse, men det ville også være komplet malplaceret i et så stort spil, som tager sit udgangspunkt i en tidsalder, hvor charmen og stemningen betyder mere end bare grafiske muskler.

Miljøerne er så gennemarbejdede og så ufatteligt smukke, hvad enten man befinder sig i det pulserende byliv eller midt i intetheden på de langtrækkende sletter og af et spil, som er så stort, så er det nærmest uvirkeligt at det kan laves så flot. Vel at mærke uden problemer med screen-tearing eller drops i frameraten som man kunne frygte. Derudover er vejret omskifteligt, og dagscyklussen betyder også meget for den golde prærier, som nærmest bare bliver flottere af, pludseligt at blive belyst af månens skær i stedet for solens stegende stråler. Som nævnt skifter vejret også, og sammenhold dette med et miljø, som går fra bjergtoppe til ørken, fra sumpområder til byens saloon og du har et af de mest gribende grafiske præstationer til konsoller nogensinde.

RDR5

Det der dog virkeligt slår igennem for mit vedkommende er, hvordan Rockstar for gud ved hvilken gang formår at få nærmest endeløse dialoger til at gå op i en højere enhed. Det er ren Tarantino, når et veltilrettelagt og stærkt udført stemmeskuespil driver dig igennem lange dialoger, selv for et Rockstar spil. Disse bliver simpelthen aldrig kedelige, netop fordi den underliggende sorte Rockstar humor ofte viser sit ansigt og griber fat i spilleren, så denne aldrig rigtigt kan få sluppet spillet. Herudover skal man tillægge et fantastisk soundtrack som skaber lige præcis den western stemning, som Sergio Leone fans længes efter og har manglet i længere tid.

Til trods for at baggrundsmusikken typisk går ud i sørgmodigt banjospil, så passer det fantastisk godt til den stemning man gennemlever, og hvis man kan løsrive sig et øjeblik fra den pulserende action i spillets missioner, så læg mærke til hvordan selvsamme langsomme, nærmest tilfældige akkorder, pludseligt træder i karakter og bliver mere bombastisk og nærmest marcherende. Oveni har Rockstar gennemarbejdet deres lyde, så disse fremstår med både fylde og dybde. Pistolskud har den rigtige lyd, men det der imponerer er, at der er kælet for detaljen, så al fokus ikke bare ligger på skydevåben, men selv klapperslangens lokkende vift med halen lyder præcist som du ville forvente at høre den i en naturfilm. Det er altså intet mindre end imponerende!

RDR6

Red Dead Redemption indeholder også en onlineside, hvor man kan teame op i hold, de såkaldte posses, på op til 8 mand. Herefter kan man så ride landskabet tyndt i en free-roam del, hvor man kan blive dus med de forskellige muligheder, og derudover også indtjene XP ved at udføre forskellige co-op missioner, som eksempelvis at indtage forskellige fjendtlige positioner, hvor man så kæmper mod AI. Dette er vældigt underholdende, og kan bruges som en god måde at levelle op fra de første spæde levels, så man kan få skiftet sin figur, hans tøj og ikke mindst hans ædle ganger, som i bedste Rockstar stil starter med at være et olmt æsel.

Man kan dog altid springe ind i forskellige versus onlinemodes, som spænder over de forskellige onlinemodes man kender. Et fedt twist er her, at banerne skifter efter hvor store kampe man deltager i. Er man blot få spillere så vil man oftere opleve at spille på små baner, mens større kampe afgøres på større baner. Lækkert tiltag. Herudover indledes alle kampe på utraditionel vis, nemlig med en såkaldt Mexican Standoff. Dette er en slags revolverduel, hvor samtlige spillere på banen sættes op mod hinanden, og når gongonen lyder, så gælder det altså om at skyde fjenden. Sidste man der bliver stående på benene vinder, og dette hold får så en startfordel af at have en strategisk god position på banen.

RDR7

Onlinekampene er meget hektiske, og man skal vænne sig til cover system og måden hvorpå der skal skiftes imellem de våben man kan samle op i kampene. Specielt våbenhjulet kan volde problemer, da man til tider vil opleve at skifte til det forkerte våben i de mest hæsblæsende situationer. Det opevejes dog af en lækker kampfornemmelse, men det skal dog anbefales, at man ikke bare spiller 1 vs. 1, da dette ofte resulterer i en slags camp-war, hvor begge parter ligger og beskyder hinanden fra et cover.

Jeg kunne bruge uanede mængder plads på at fortælle yderligere om Red Dead Redemption, men alting må have en ende. Mit konkluderende budskab må være, at hvis man kan lide Rockstar og sandkassespil generelt, så skal man have Red Dead Redemption. Kan man lide westerns, så er konklusionen den samme. Hvis man forsager alt hvad der har med free-roaming eller cowboys at gøre, så er det på tide at skifte mening, for Red Dead Redemption er utvivlsomt ét af de største, bedste og mest gennemarbejdede titler der er set på denne generation af konsoller. Hvis ikke endda dét bedste.

Red Dead Redemption får æren af det første 5-tal fra min side og det er meget, meget fortjent. Køb det, lej det, lån det. Med andre ord, stift nu bekendtskab med Red Dead Redemption, det er et venskab du ikke ville være foruden og det nærmeste du kommer et kærlighedsforhold med et spil til din konsol.

Fremragende gameplay i bedste Rockstar stil

Grafisk perle med storslåede landskaber

Soundtrack og stemmeskuespil er sublimt