Siden Move blev lanceret for et par år siden er der postet masser af penge i markedsføringen. Desværre er det de færreste udviklere som helhjertet har taget teknologien til sig. Heldigvis er der nogle få og blandt dem er The Workshop. De er nu kommet med titlen  Sorcery.

Jeg har sjældent set en bedre årsag til at finde min Move og Navigator frem fra bunden af skabet end for at spille Sorcery. Det siger ikke så lidt for jeg har spillet alt fra Eye Pet and Friends, Top Darts, over Medieval Moves til The House of the Dead. Det er måske ikke det bedste tidspunkt at udgive en helt ny Move titel så måske kan lidt regnvejr give Sorcery den opmærksomhed den fortjener.

sorcery_01

Historien handler om den unge Finn, som 2-3 uger inde i sin læretid hos troldmanden Dash, beslutter at give en tryllestav lidt motion. Der er selvfølgelig den snusfornuftige kat Erline, som forsøger at tale Finn fra sit forehavende. Det lykkes på ingen måde og så er historien sat i gang. Det er selvfølgelig set før at en ung troldmand besidder flere kræfter end antaget og derfor har en chance for at besejre de onde kræfter. I denne historie er det Midnatsdronningen. Historien er velfortalt og figurerne er elskelige selvom det ikke scorer høje point for originalitet.

sorcery_02

Originalitet kommer så fra den utrolige underholdningsværdi som findes i at bruge Navigator og move som tryllestav. Du kommer til at lære trylleformularer som passer med forskellige elementer ild, is, luft, lyn og så videre. Du starter med Jord og Kraft. Hvor Kraft er den evne som er mest allround. Det har aldrig været mere intuitivt at kast en kraftkugle. Svirp med Move mod målet på skærmen og den suser af sted. Skal der skrues så svirper du sidevers. Kombineret med balanceret auto aim, virker det perfekt. Det kræver øvelse nok til at du ikke bare febrilsk kan svirpe løs, samtidig med at du føler du har kontrol over hvad der sker. Det bliver kun endnu sjovere når du kombinerer en hvirvelvind med en flammemur. Ja de enkelte evner kan kombineres for helt nye virkninger.

sorcery_03

Skiftet mellem de forskellige besværgelser er også lavet med enkle bevægelser med Move. Bevægelserne er både tiltrækkeligt forskellige og samtidig så enkle at du hurtigt mestrer at skifte mellem dem. Der er fokus på at kæmpe og derfor er der ikke mange skærme med statistikker og rolle spils elementer. Der er noget som har fundet vej og det er muligheden for at lave mixturer som forbedrer dine evner. Du samler ingredienser undervejs og kan så blande dem i en stor sort gryde. Der er ingen egentlig instruktion så du tager hvad du har og prøver at kombinere for at se hvad der sker. Bagefter blander du ingredienserne og drikker mixturen. Effekten er permanent og når du spiller på de højere sværhedsgrader får du behov for alle de kræfter du kan finde.

sorcery_06

Der er gennem spillet også forskellige mindre gåder og minispil. Det er elegant integreret i historien uden at det fylder meget. Du får bl.a. mulighed for at skifte form, så du som forskellige dyr, kan komme steder hvor Finn ikke selv kan. De første steder forvandler du dig til en rotte og skal finde vej gennem gange og over akvædukter hvor der drypper giftigt slim. Der er også variation i både fjender og omgivelser og med UnReal motoren præsenteres det altsammen med masser af detaljer. Det er tydeligt at der er kælet for detaljerne både med lyd og billede.

sorcery_05

Skal jeg tage Nej hatten på, og det hører jo med, så vil du opleve lidt besvær med kameraet. Når du bevæger dig rundt med Navigatoren så gør spillet sit bedste for at give det udsyn som passer bedst. Det automatiske kamera forenkler styringen, så du ikke både skal bevæge dig selv og kigge rundt. Det er et tredje persons spil og derfor kan du blive fanget i et hjørne omringet af fjender hvor det er svært at se hvad der sker. Brug dit skjold til at skubbe fjenderne på afstand og løb så til en af siderne. Det bedste er selvfølgelig at få nedlagt fjenderne inden de får dig trængt op i en krog. Har du store problemer så sæt sværhedsgraden ned og lav nogle flere mixturer.

sorcery_04

Selvom der er de tekniske detaljer omkring tredje person og kamera så overskygger de på ingen måde den spilleglæde som findes med Move og Sorcery. Jeg er overbevist om at det er sådan Move har været tænkt. Ikke som en tilføjelse til traditionelle titler, men som en helt ny tankegang. Den tankegang har The Workshop forstået at omsætte til den Move titel alle vil blive sammenlignet med. Sorcery lander dermed en topkarakter på 5. Rigtigt god fornøjelse.