sfxt_00f

Street Fighter x Tekken er ikke den første udgivelse hvor to konkurrerende titler tørner sammen. Husker du 10 år tilbage udkom Capcom vs. SNK. Den gang var begge titler 2D sprite baserede. Derfor virker ægteskabet mellem Street Figther og Tekken som noget mere aparte, da det ikke er meget de to titler har til fælles. Spørgsmålet er om det alligevel kan ende lykkeligt?

Typisk er du enten til Street Fighter eller til Tekken. Street Fighter har tiltalt alle som søgte et spil hvor du med præcis kontrol af sticken kunne afgøre en kamp med et af de mange special moves. Tekken spillere er gået efter den eksplosive grafik og et gameplay med hurtige bevægelser af stikken og kombinationer med 4 knapper. Selvom det er to meget forskellige titler så er resultatet et spil som ikke bare fungerer men som også transformerer fighter genren.

Lad mig med det samme afslører at det er Street Fighter som er blevet den domminerende af de to titler. Det har selvfølgelig også noget at gøre med, at motoren er den samme som i Street Fighter 4. Hvis du er fortrolig med Ryu, Ken, Chun-Li og de andre fra Capcom universet, så vil du øjeblikkeligt føle dig hjemme i SFxT. Styringen er stort set den samme selvom SFxT er et meget hurtigere spil, selvom det ikke helt når op på niveau med Ultimate Marvel vs. Capcom 3. Det er også bygget som tag team hvor du skifter mellem dine to kæmpere ved at trykke på begge middelangrebs knapperne når du har en sektion i din Cross Gauge.

sfxt_02

Capcom gjort hvad de kan for at gøre spillet mere tilgængeligt for nye spillere. Det er de kontroversielle Gems eller ædelstene. Du kan vælge op til 3 Gems som giver forbrederede evner. De findes i fem forskellige varianter: Angreb, forsvar, hastighed, vitalitet og cross gauge kapacitet. Cross Gauge er den måler som giver dig mulighed for at lave special angreb. Gems forbedrer generelt dine stats med 10-30% i mellem 10 og 30 sekunder og kan stakkes. Langt det fleste Gems aktiveres når et kriterie opnås, som f.eks. at dit angreb blokkeres 5 gange, mens nogle få som f.eks. Easy Input og Super Easy Input altid er aktive. Jeg er ikke begejstret for Auto blokkeringer, som f.eks. mulighed for at altid at undvige et kast. Når det er sagt så er der mere end 100 Gems og det kan hjælpe selv øvede spillere. Det er også det mest velfungerende initiativ jeg har set for at gøre det enklere for nye spillere uden at gøre det let.

sfxt_04

Udover de mange åbenlyse forbedringer, som også inkluderer lektionerne med Dan hvor du lærer alle grundkombinationer, så er der også noget som Pandora, som bedst kan beskrives som et Kamikaze angreb. Du kan, når din livsmåler er mindre end 25% fyldt, gå i Pandora. Her KO’s din aktuelle kæmper og din anden kæmper tagges ind med fyldte målere og et power boost. Det varer kun 10 sekunder. Kan du ikke afslutte kampen til din fordel inden de 10 sekunder er gået, taber du fordi din sidste kæmper også KO’s når tiden er gået. Jeg nævnte også Cross Gauge’en som er en måler som fyldes når du udfører et angreb. Som de tre sektioner fyldes får du mulighed for at lave Switch Chance hvor du tagger din partner ind midt i et angreb som i Tekken. Har du en fyldt måler kan du lave en Cross Art som er en team combo hvor begge kæmpere er på banen samtidig. Det er SFxT udgaven af SF4 Ultra’s.

sfxt_03

Du finder også en forbedret online del. Netkoden er også baseret på SF4 som i SFxT er opdateret så 4 spillere kan spille sammen. Det betyder, at du sammen med en kammerat kan udfordre andre så I hver styrer jeres figur. Det er også muligt at træne sammen i det som kaldes Briefing Room, så du og din makker ikke står fuldstændigt uforberedt. Det sidste store nye tiltag er 2 mod 2 på samme tid på skærmen. Det kaldes Scramble Battles og kan bedste betegnes som en Party Mode. Det kan spilles enten mod den kunstige intelligens, med 4 på samme konsol eller online. Da jeg kigge på preview koden var jeg lidt tvivlende omkring konceptet. Her med den endelige (GA) kode mellem hænderne synes jeg det er noget af det mest nyskabende og underholdende til genren. Desværre er der store problemer med lyden online. Når jeg chekcer Capcom udviklingblog virker det ikke som om det er noget der kommer en rettelse til foreløbigt.

sfxt_01

På mange andre områder er der rigtigt meget at komme efter f.eks. er der 38 figurer med i pakken og der kommer yderligere som DLC. Hver figur kan tilpasses med både farver, stemme og Gems. Grafik og lyd er flotte og animationerne er flydende, på både Xbox som er den version jeg denne gang har taget video fra og i PlayStation udgaven. Jeg ville gerne have set en egentlig kampagne del hvor jeg skulle arbejde mig op, måske med de forskellige lektioner med Dan undervejs. I mine 20 minutter med Dan når jeg ikke at få de mange kombinationer under huden. Her ville en traditionel karrierer del hjælpe.

sfxt_05

Capcom har med Street Figther x Tekken givet genren en saltvandsindsprøjtning. Gems har den ønskede effekt, så uanset som du er helt ny eller en veteran så er der masser af underholdning. Online med 4 spillere er også en af de helt stærke sider og jeg er spændt på hvordan 2 mod 2 bliver integreret i turneringer. Dermed adskiller Street Figther x Tekken sig positivt fra de mere klassiske udgivelser og det ville normat give et 4-tal. Desværre synes jeg problemerne med lyden online trækker ned så Street Fighter x Tekken ender på et 3-tal. God fornøjelse.

Underholdende for veteraner og rookies

Gems er velfungerende

Scrambles Battle