Anmeldelse: Test Drive Unlimited 2

/5

Det er fem år siden at vi sidst gjorde gaderne usikre på den spanske sommer-ø Ibiza, i Eden Games’ Test Drive Unlimited. Nu er den længe ventede efterfølger så endelig klar, og trofaste fans gnider sig efterhånden i hænderne. Desværre er Test Drive Unlimited 2 oplevelsen ikke helt som man kunne have forventet af et […]

Posted 11. februar 2011 by

TDU2

Det er fem år siden at vi sidst gjorde gaderne usikre på den spanske sommer-ø Ibiza, i Eden Games’ Test Drive Unlimited. Nu er den længe ventede efterfølger så endelig klar, og trofaste fans gnider sig efterhånden i hænderne. Desværre er Test Drive Unlimited 2 oplevelsen ikke helt som man kunne have forventet af et racingspil anno 2011.

TDU2 lægger ud med at du vælger din karakter som du resten af spillet igennem, skal føre op i hierakiet blandt gaderæserkører i Ibiza, og senere Hawaii. Ja, TDU2 forsøger at fortælle en eller anden form for historie, og ja den falder til jorden med et stort rungende brag, uden at efterlade sig noget imponerende indtryk, og det er helt umuligt at tage noget af det seriøst til trods for af at historien ofte prøver. Ligegyldig, pinlig, og komplet elendig.

Men racingspil handler jo ikke om historie. De handler om køreoplevelsen, og de enkelte bilers føling. Igen formår TDU2 bare desværre ikke at leve op til nutidens standarder. Spillet tilbyder dig to hele øer som din egen legeplads, og der er så mange områder at du umuligt vil komme til at se dem alle. Enten fordi at der simpelthen er så meget at udforske, eller fordi at det er så søvndøsende kedeligt at udforske. Tre tiendedele af både Ibiza og Hawaii består af bebyggede områder, resten er enten lange og uinspirerende skov- eller ørken-landeveje.

Skidt pyt, så længe jeg har mit trofaste køretøj som både er underholdende og tilfredsstillende at køre i, så er der ingen ko på isen. Men her er det så, at TDU2 igen kører frontalt ind i muren.

TDU2_Screen_1

Køreoplevelsen er en dårlig blanding imellem et forsøg på at gøre det realistisk, og samtidig mere arkadepræget og lettilgængeligt. Det betyder at det ofte er svært at holde styr på sin bil, og du ved aldrig rigtig hvor du har den. Dertil skal lægges at bilerne absolut ingen personlighed har. De tre første biler som du kan vælge imellem fra spillets start, føles omtrendt ligesom spillets senere superbiler. Den eneste rigtige forskel er farten, men hvad nytter det, når dine modstandere alligevel først opgraderer deres biler når du gør det?

Test Drive Unlimited 2 er på mange måder en gammeldags racingtitel, som, udfra nutidens standarder, er dybt forældet. Bedst som jeg troede at kørekort æraen som vi kender den fra de tidligere Gran Turismo titler var overstået, så genoplives denne i TDU2, og det er stadigvæk ligeså ligegyldigt og irriterende. Hvorfor skal jeg bevise at jeg kan køre slalom imellem nogle kegler i regnvejr, i en bil jeg aldrig nogensinde kommer til at skulle køre i? Spillets undskyldning er, at det skal bruges for at kvalificere sig til de forskellige mesterskaber som du skal deltage i, udover de forskellige “kør fra A til B inden tiden løber ud” missioner som spillet byder på. Giv mig nu bare muligheden for at deltage, så skal jeg nok vinde!

TDU2_Screen_2

Når det er Test Drive vi har med at gøre, så handler det selvfølgelig ikke kun om at vinde racerløb. Din karakter skal også udvikle sig, og have det godt. Det får han/hun ved at købe nye biler, som kræver garageplads, som du får ved at købe nye huse. Det fungerede godt i det første Test Drive Unlimited. Så godt, syntes Eden Games, at det skulle genindføres i efterfølgeren uden rigtig at tilføre noget nyt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har brugt ordet “ligegyldigt” indtil nu, men jeg bliver desværre nødt til at tage det i min mund igen. Bevares, det tilfører spillet en hvis charme, og giver den enkelte spiller en personlighedsfornemelse når man kan indrette sin enorme hybel som man har lyst, men i sidste ende så virker det en kende overflødigt at skulle vælge hvilket betræk du vil have på din sofa, og tilmed betale for det!

Spillets multiplayer skal Eden Games dog have et klap på skulderen for. Du kan, hvis du møder en fra din venneliste på vejene, blinke med dine forlygter og på den måde udfordre til forskellige former for ræs, uden for meget menu nusseri. Hurtigt, intuitivt, og en god måde at live en ellers stendød verden op, som bedst kan sammenlignes som Chernobyl efter en gedin renovering.

På mange punkter virker det som om at udviklerne har sprunget over hvor gærdet er lavest med TDU2. Det gælder i højeste grad også spillets præsentation, som ligner noget fra omegnen af starten af år 2000. Der er ikke sket meget siden forgængeren på den grafiske front. Bilerne er lige akkurat i orden, omgivelserne er uden dybde og bliver meget hurtigt kedelige, og spillets figurer er så ringe animeret, at det kan være svært at holde ud i længere tid af gangen.

TDU2_Screen_3

Lydmæssigt, leverer TDU2 et solidt soundtrack med en god portion elektronisk musik og indie-rock, som man indimellem stopper op blot for at lytte til. Så slipper man også for at høre på spillets horribelt dårlige motorlyde, som alle har den særprægede dåseklang, bare med forskellige twists alt efter hvilken bil du kører i. Stemmeskuespillet, hvis man kan kalde det det, er utvivlsomt det mest pinlige jeg nogensinde har været vidne til, og det er mig en gåde hvordan at man har kunne caste så dårligt et udvalg af stemmer. Det er rigtig slemt!

Test Drive Unlimited 2 kan bedst beskrives som et spil som er mindst 5 år bagud i udviklingen. Det minder utroligt meget om sin forgænger, desværre bare uden at have rykket sig mange meter fra det. Spillet har en masse gode idéer som i de rigtige hænder garanteret kunne have være eksekveret med succes. Desværre falder det hele til jorden som et dårligt racingspil med et overflødighedshorn af ligegyldigt indhold.

Godt soundtrack

O.K multiplayer

Dårlig grafik & lyd