Atari Vault anmeldelse

Genre: ,

Udgivet: 24 Marts 2016

Spillere: 1 - 2 spillere

4/5

Dejlig gensyn med mange klassikere. A blast from the past!

Kan til tider være svær at styre i diverse spil.

Atari Vault er at finde på Steam. Spillet er til dem der har brug for en rejse tilbage til en simpel tid, hvor verden var mere farvefuld og fantasien fik frit løb. Selvom jeg ikke er fra den tid, så havde jeg stadig glæden af at spille blot nogle af diverse titler i 90’erne. Men stadig, er det et kærlig gensyn med en tid, måske mange har glemt. Det er det hele værd.

0
Posted 28. april 2016 by

Gamere nu til dags er forkælede. Spil handler mest af alt om action, en fed historie og realistisk grafik der får dine øjne til at hoppe ud af skallen med massiv hastighed. De bliver mere kreative og spillende presser konsoller og dyre gamer pc’er til det yderste. Men denne anmeldelse tager et tilbageblik. Vi skal tilbage, rigtig langt tilbage. Det handler om spillet Atari Vault på pc som byder på ægte 70’er og 80’er stemning.

AtariVault (1)

Atari Vault er en samling af de mest klassiske titler tilbage fra dengang far var ung. Samlingen består af 100 spil i diverse afskyggelser og byder på bla. spil som Breakout, Missile Commander, Pong,  Swordquest og rigtig mange flere. Nogle vil måske kalde dem primitive og kedelige, men har man engang prøvet at sidde i et mørkt rum, med lyden af nostalgisk hygge, så ved man hvor underholdende og udfordrende spillende kan være.

Spillende i Atari Vault er en blanding af Atari 2600 og Arkade spil. De byder ikke på decideret flot grafik efter nutidens standarder, men derimod ren pixel nydelse. Ofte kan det være svært at se hvad diverse pixels, forme og genstande skal forestille. Men det er også det dejlige ved disse spil. Det handler om at bruge sin fantasi!

AtariVault (5)

Menuen hvor alle spillende bliver præsenteret, er lavet på en ret så smart måde. Arkade spillende er præsenteret i hver deres arkade maskine, sådan som de så ud i diverse arkade haller dengang de var på sit højeste. Arkade maskinerne drejer rundt, så man rigtig kan se deres detaljer. Hver maskine ser anderledes ud hvilket er rigtig fedt, da det giver hvert spil en hvis hygge og spænding for at komme igang. Atari 2600 spillende bliver vist med hver deres respektive kasse/omslag. Med alle spillende kan man se de originale manualer, hvilket bare er et ekstra plus.

Musikken og bare lyden, er så lækkert sat sammen. Der er ikke pillet meget ved originaliteten. Den elektroniske summen og bip bip lyde går lige i retro hjertet. På selve hovedmenuen får man lige et fedt beat der understøtter samlingen af de gamle spil rigtig godt.

AtariVault (4)

Sværhedsgraden . . . uha. Bare sådan et spil som Breakout kan være svær at mestre med mus eller piletaster. Det samme gælder for størstedelen af spillende. Men det giver selvfølgelig bare en ekstra udfordring. Har man lyst til at udfordre en ven, så er der heldigvis multiplayer muligheder i de fleste spil. Rigtig lækkert!