Det er svært at vide hvordan man skal starte, når man taler om David Cage og hans spilstudie Quantic Dream. Heavy Rain var ventet med stor spænding, men for hver én person der elskede historien og nød idéen bag det interaktive, var der én som hadede styremåden og synes, at de arbitrære hverdagssituationer rangerede fra ligegyldige til komplet åndssvage. Cage fortsætter ufortrødent med Beyond: Two Souls, som måske ikke overbeviser de mere stædige traditionelle gamere men fastslår, at hans vision bestemt har en plads i spilverdenen.

beyond two souls 01Vi følger Jodie Holmes over en periode på 15 år, fra barn til tidlig voksen. Det særlige ved Jodie er hendes usynlige ven Aiden, der altid har været der og er som bundet til hende via et usynligt bånd. Jodie bliver tidligt brugt som forsøgsperson hos de sædvanlige lyssky regeringsmaskiner, der selvfølgelig tænker i våben-anvendelsesmuligheder, og hendes drøm om et normalt liv bliver revet fra hende. Vi er med når hendes fortvivlede forældre efterlader hende på laboratoriet. Vi er der under teenage-oprøret, hendes træning som CIA agent, første kys og det barske møde med det almene sociale liv, og man deler hendes smerte, glæder og frustrationer hele vejen. Der er ingen kronologisk sammenhæng mellem kapitlerne (ala Pulp Fiction) og det giver en fed dynamik og mystik som får en til, at fortsætte for at se hvad der sker. Historien står flot på egne ben og puffes endnu mere i den rigtige retning, af en helt aldeles fremragende visuel præsentation.

beyond two souls 02Ansigtsanimationerne er et kapitel for sig selv. Selv små rynker og tics aflæses automatisk som en helt naturlig, menneskelig reaktion og giver en forbavsende troværdig oplevelse. Det er pakket ind i flotte kameravinkler over en masse forskelligt udseende lokationer og et opfindsomt, til tider gruopvækkende figurdesign. Det hjælper også at Quantic Dream har allieret sig med stjerneskuespillere som selveste Willem Dafoe og Ellen Page og det presser den samlede oplevelse op i særklassen.

beyond two souls 04Men ak, intet er perfekt og Beyond: Two Souls lider desværre lidt under nogle ærgerlige designbeslutninger. Lige så interessant som man synes historien er, lige så ærgerlig bliver man over, at ens valg ikke har konsekvenser. Det går hurtigt op for én, at spillet har en fast vej og handling man ikke kommer uden om eller ændrer på. Det er fint at man har valgt ikke at udsætte spilleren for en Game Over tilstand, men når det springende punkt i gameplayet  – valgene – ikke gør hverken fra eller til, hvorfor så overhovedet give spilleren et valg fra start? De valg man træffer ender med at være et udtryk for ens syn på Jodie som menneske og er altså ikke en måde at påvirke historien på. Det giver ikke den store genspilningsværdi, for uanset hvad du vælger og hvor meget du dummer dig, får du højst en ekstra lille scene, før du alligevel ender tilbage på sporet. Der er flere slutninger, men de er baseret på et simpelt X, Y eller Z valg, som skal træffes lige før enden. Et simpelt ”continue game” senere og jeg var klar til at prøve de andre muligheder i stedet. Lidt fladt.

beyond two souls 06For eksempel skal man, når man slås, vente på at kameraet går i langsom gengivelse og så trykke højre analog i den rigtige retning, i forhold til hvad der sker på skærmen. Det sker bare for ofte at det der sker på skærmen ikke klart illustrerer hvad der skal ske. Skal jeg trykke ind mod skurken for at parere hans slag eller skal jeg trykke ned for at dukke mig? I en af disse situationer fik jeg så mange øretæver, at Jodie måtte løbe videre og finde en anden måde at slippe væk på. Hun låste sig ind på et WC og kom, via et hul i taget, til nøjagtigt samme sted som hvis jeg havde klaret slåskampen første gang.beyond two souls 03

Det er muligt at spille 2 sammen – også med hver sin sværhedsgrad, hvor den ene styrer Aiden og den anden styrer Jodie, men ikke samtidigt. Det er fint at man kan skiftes lidt med kæresten, men der er ikke gjort noget ekstra i forhold til værdien i at være to om det. Man kan styre med controller, tablet eller Move controlleren og alt fungerer efter hensigten.

beyond two souls 05Der er ingen tvivl om at David Cage er en dygtig historiefortæller og, vigtigere endnu, forfatter. Beyond: Two Souls er en fabelagtig historie med flere hårudrivende spændende øjeblikke og aha-oplevelser. Grafisk har jeg aldrig set lignende på en konsol og jeg tør slet ikke tænke på, hvad Quantic Dream kan udrette i næste generation. Spillets største svaghed er uden tvivl den manglende konsekvens ved dine handlinger og valg, men når det er sagt fortjener Two Souls en overordentlig klapsalve for den mest fantastiske historie jeg nogensinde ikke har været en del af!

[box_info]Spillet er anmeldt på PlayStation 3 og leveret af Sony[/box_info]

Forrige indlægCall of Duty: Ghosts får dedikerede servere på alle platforme