Brothers: A Tale of Two Sons er en genudgivelse af samme spil fra august 2013 udviklet af Starbreeze Studios og udgivet af 505 Games. Vi møder den yngste søn der ved sin mors grav mindes den frygtelige ulykke hvor hun druknede. Den ældste søn kommer løbende da deres far er blevet syg og på en kærre skal fragtes til den lokale kloge mand. Det som kan kurere faren er medicin fra et sted langt bort. Sådan startes det som er en klassisk eventyr fortælling.

De to brødre møder på deres vej mange forskellige fantasi væsner som de enten skal undgå eller hjælpe. Alt sammen mens de søger efter det som kan helbrede deres far. Det er en fortælling uden ord og stadig kommunikeret med en følelse der rammer dig dybt. Den yngste bror er en livsnyder og en drillepind, mens den ældre bror er fornuftig og beskyttende. Det afspejler sig også i hvordan du styrer de to rundt.

Faktisk er styringen lige så enkel som den er genial. Se bare på skærmbilledet. Det er det eneste single player co-op der nogensinde er lavet. Du styrer den ene bror med venstre pind, og den anden med højre. Det eneste du ellers skal bruge er aftrækker knapper. Hvis du er i nærheden af noget du kan anvende så går brødrene automatisk i aktion. Det kan være at slæbe en træstamme, bruge en sav eller løse forskellige former for opgaver der kræver styrke eller smidighed.

Det udfordrer din simultankapacitet og ind i mellem vil de to brødre da heller ikke makke ret. Det sjældent noget der ikke kan løses ved at holde den ene pind i ro og så flytte den anden bror. Det er helt klart sjovest at prøve at få begge igennem på samme tid. Opgaverne er ikke vanskelige og dermed bliver det også mere en leg så du også får hele historien med. Faktisk gør spillet sit til at du tager den med ro. Der er bænke som du kan sidde på som givet et specielt udsigtspunkt. Det er spændende lavet.

Teknisk set er det smukt og noget der specielt imponerer er hvordan kameraet fungerer. Det er Josef Fares der har instrueret. Fares instruerer også film og det bærer fortællingen helt tydeligt præg af. Det er helt ned til detaljen med at kameraet stort set følger brøderene perfekt, hvilket er et særsyn i tredjepersonspil. Du kan flytte kameraet selv hvis du ønsker at se dig scenen fra en anden vinkel.

Brothers : a Tale of Two Sons_20150903224803

Det er en følelsesladet historie der som andre klassiske eventyr handler om at vokse op, tage ansvar og overvinde sin frygt. Der spilles på hele følelses registeret og selvom du aldrig bliver rigtigt udfordret af opgaverne så er det en fornøjelse at spille. 2 år efter er det stadig det eneste single player co-op og en oplevelse du ikke må snyde dig selv for.