Nyheder og anmeldelser af spil til PC, Xbox, PlayStation, iPad, Android, iPhone og Wii U.

 


 
Seneste nyt
 

Carrier Command Gaea Mission

 
 
Overblik
 

Platform: , ,
 
Genre:
 
PEGI: , ,
 
Udgiver:
 
Udvikler:
 
Udgivet: 28. september 2012
 
Spillere: 1 spiller
 
Vurdering
 
 
 
 
 
3/5


User Rating
1 total rating

 

Det positive


RTS med en høj sværhedsgrad, masser af muligheder og en en helt unik spiloplevelse med direkte og inddirekte kontrol.

Det negative


AI kræver en hjælpende hånd og stemningen er retro.


Samlet vurdering

Samlet set så er denne reboot noget du ikke må snyde dig selv for hvis du er til RTS genren. Den unikke kombination af direkte og indirekte kontrol er et koncept som bliver præsenteret fra sin bedste side. Carrier Command kræver også fordybelse og tålmodighed hvor du tilgiver stunderne af frustration fordi det er så tilfredsstilende at have total kontrol. Bohemia Interactive har givet en klassiker nyt liv med et velfungerende kontrolsystem til de mange muligheder du får for at lege admiral.

Posted 24. oktober 2012 by

 
Anmeldelse
 
 

Carrier Command Gaea Mission er en moderne udgave af den tilsvarende kritiker roste udgivelse til Amiga og Atari ST fra 1988. Der er løbet meget vand under broen siden da og derfor er det spændende at se hvad Bohemia Interactive har fået ud af denne klassiker.

Historien forgår i fremtiden hvor Jordens ressourcer er udtømte og havene er blevet forurenede. Løsningen er nyt friskt vand som findes på månen Taurus som kredser om gasgiganten M38. Det lægger op til en episk fortælling som desværre bliver begravet i en langsommelig fortællestil med et stemmeskuespil der er som taget ud af 1988. Handlingen skydes i gang med en kitsch first person shooter sekvens, inden du kommer om bord på dit hangarskib hvor resten af handlingen er henlagt.

Brohoved på stranden

Carrier Command er et realtids strategi spil (RTS) hvor du skal styre både slagets gang, producere nye enheder og håndtere ressourcer. Selvom det er fra 1988 så er det på ingen måde trivielt eller let. Du skal forvente at anvende dine save games ofte fordi du har taget en beslutning som i løbet af kort tid viser sig at være skæbnesvanger. Det er en anelse overraskende da du ”kun” har 4 flyvere og 4 modulære amfibiekampvogne. Det viser sig at udvalget af forskellige kombinationer af våben og meget forskellige ø’er som skal indtages, med utroligt varieret terræn, hver eneste gang er udfordrende. Du skal også sikre at du får produceret nye enheder, våben, brændstof til dit hangarskib og meget andet.

Det er alt sammen noget som også skal planlægges. Det er fordi du kan vælge at hente dine forsyninger på den ø hvor fabrikken ligger, hvis du har brændstof nok, eller lade en forsyningsbåd sejle det til dit hangarskib. Det er tidskrævende og du skal afsætte en god portion tålmodighed også fordi når du er færdig med at indtage en ø skal dine enheder flyves eller sejles tilbage. Idéen er selvfølgelig at den tid du har mellem kampene skal benyttes til planlægning. Hvis du synes det hele går lidt for langsomt så har du en unik mulighed i Carrier Command og det er Direct Control.

Direkte kontrol af Manta

Direct Control er det som adskiller Carrier Command fra alle andre RTS’er. Normalt er langt de fleste RTS’ere alene et spørgsmål at sætte waypoints og vælge hvor mange du vil bygge af en enkelt enhed. Direct Control giver dig mulighed for at overtage styringen af en kampvogn, en flyver eller at fin navigere hangarskibet. Dermed kan du tage kontrol i en situation hvor den kunstige intelligens ikke har helt samme taktiske fornemmelse eller evne til at sigte som et rigtigt menneske. Den kræver også en ændring i spillestil, og derfor har jeg brugt AI’en til de mere trivielle ting mens jeg selv har taget kontrol over de enkelte enheder i kampene.

AI’en er også det svage punkt hvor kombinationen af varierede landskaber og lidt for stiv AI får kampvognene til at tage besynderlige ruter, eller bruge alt for lang tid på at navigere svært fremkommelige områder. Du har behov for at være over dine enheder og bruge tid på at placere individuelle waypoints så AI’en ikke vælger den livsfarlige vej gennem fjendens fæstning.

Masser af muligheder

Samlet set så er denne reboot noget du ikke må snyde dig selv for hvis du er til RTS genren. Den unikke kombination af direkte og indirekte kontrol er et koncept som bliver præsenteret fra sin bedste side. Carrier Command kræver også fordybelse og tålmodighed hvor du tilgiver stunderne af frustration fordi det er så tilfredsstilende at have total kontrol. Bohemia Interactive har givet en klassiker nyt liv med et velfungerende kontrolsystem til de mange muligheder du får for at lege admiral.

 

Spillet er anmeldt på Xbox 360 og er leveret af PR Nordic

Jan Bo Kristensen

 
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og afhængig af platform er mit gamertag enten Durazell eller Durazell_DK. Nyt legetøj leger bedst, så det bliver til mange forskellige spil på mange forskellige platforme som Wii, OUYA, PlayStation, Xbox, 2DS, Vita og forskellige telefoner og tablets. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews som kan deles med alle som kigger forbi GamersLounge. Tak fordi du kiggende forbi.