For første gang i lang tid så har er jeg gået i gang med en efterfølger uden at have spillet det foregående spil. Selvom Bethesda har sagt at det ikke er en forudsætning at have spillet Dishonored for at få fornøjelse af Dishonored 2, så synes jeg altid det giver en bedre oplevelse at kende baggrunden. Nå men ikke lige denne gang. Min kontakt med Dishonored universet stammer fra en gameplay demo fra Gamescom og de oplysninger som ellers var kommet som optakt til udgivelsen.

dishonored-2-01

Dishonored 2 er et første persons stealth action adventure. Handlingen er henlagt til en viktoriansk virkelighed med en god blanding af steam punk og magi. Spillet skydes i gang på årsdagen for kejserinden Emily Attano mors død. Midt i tronsalen i byen Dunwall bliver Emily og hendes far Corvo udsat for et kup iscenesat af Hertugen af Serkonos. Historien synes jeg selv du skal opleve. Det er rigeligt at sige der er masser af spændende skurke og helte gennem det meget varierede persongalleri. Inden du får lov at tage kontrollen så skal du vælge om du ønsker at spille som den ældre erfarne lejemorder Corvos eller den unge og nysgerrige Emily. Jeg valgte til min første gennemspilning Emily og starte så min rejse mod Karnaca hvor det meste af handlingen foregår.

dishonored-2-02

Karnaca er en lys og varieret kystby i den sydlige del af riget. Undervejs på din rejse bliver du af en mystisk fremmed (Outsider), som trækker dig ind i hans verden af intethed, bedt om at vælge om du vil benytte magi eller ej. Vælg det som du synes passer bedst til dig. Jeg valgte magi og både Corvo og Emily har også på dette punkt vidt forskellige evner. Hele spillet er bygget omkring dine valg og konsekvensen af dem, hvilket er dybt forankret i spil mekanikken. Så du får ikke mulighed for at opgraderer alle dine evner. Vælg med omhu eller tag det første der falder dig ind. Du skal nok have det sjovt uanset hvilke valgt du tager.

dishonored-2-05

Uden det store kendskab til spillet mange facetter så tog jeg min favorit spillestil som er en kombination af udforske så meget som muligt og slå alt ihjel på min vej. Ja jeg burde søge professionel hjælp. Det med udforskning er en central del af spillet. De enkelte baner er store og indeholder masser af skjulte adgangsveje. Det er alene et spørgsmål om at finde dem. Ser du en åben altandør, kan du med alt sandsynlighed finde en vej derind. Finder du vej er det sikkert også et eller andet spændende du kan samle op. Det hele er op til dig.

dishonored-2-03

Det samme gør sig gældende med muligheden for enten at snige sig igennem eller at dræber alle på din vej. Jeg prøvede i starten to forskellige fremgangsmåder. I den ene dræbte jeg en officer og soldaterne annoncerer at deres leder er blevet dræbt og søge efter morderen. Efterfølgende låser jeg ham inde i et rum og nu annonceres at deres leder er forsvundet. Han skæbne forbliver forbliver et mysterium og soldaterne går forvirrende rundt. Det er en lille ting som viser hvor omhyggelige Arcane Studios har været med at bygge den imponerende verden. Det samme gør sig gældende for de enkelte baner. Specielt synes jeg at Clockwork Mansion er imponerede. Det er et hus der skifter indretning hvilket du oplever første gang du træder ind i bygningen og trykker på en uskyldigt udseende knap. Jeg synes stadig toppen af kransekagen er hvordan de forskellige ting kan kombineres.

dishonored-2-01

Du kan med evnen Domino forbinde flere personers skæbne. Så dræber du én dør de alle. Du kan også lave en dobbeltgænger af dig selv. Laver du en dobbeltgænger og forbinder fjender og dit skygge jeg kan du slå fjenderne ihjel ved at dræbe din dobbeltgænger. Det er blot én af mange muligheder som findes i spillet. Generelt vil jeg sige at hvis du kan tænke dig til det så har Arkane Studios gjort det muligt i spilmekanikken. Hvis du er bange for at gå glip af noget så har jeg en række forslag:

• Spil den figur du har lyst til. Vælg Corvo eller Emily og tag den anden bagefter
  • Gem altid dit spil ved starten af en mission så du kan spille den igen på en anden måde.
  • Gem ofte! Det er let i Quick Menuen.
  • Udforsk og lyt til samtalerne mellem indbyggerne for at opdage nye ting.
  • Vælg de evner du synes bedst om eller ingen af dem.
  • Husk at bruge dine Bonecharms og lav nye med de egenskaber du ønsker.
  • Det er altid næste gennemspilning der skal være den perfekte.

Jeg har spillet på PlayStation 4 og synes det er en imponerende grafik. Faktisk er det hele bygget tilgængelig og intuitivt selvom spilmekanikken er utroligt omfattende. Jeg kunne godt tænke mig at det var muligt at vælge at spille et kapitel eller starte et helt nyt spil med de evner du har oparbejdet. (Det der kaldes Game+). Jeg kan godt se at begge muligheder vil bryde fundamentalt med at alle dine valg har en eller anden form for konsekvens. Jeg ville stadig nyde en gennemspilning med maksimal magi så jeg er fuldstændig overlegen.

dishonored-2-04

Dishonored 2 er en enestående oplevelsen du ikke må snyde dig selv for. Det har en fængslende historie, spændende personligheder og fortryllende baner. Arkane Studios har skabt et mesterværk.