Dying Light er seneste udgivelse fra polske Techland. Hvis navnet lyder bekendt så er det fordi de står bag de første to Dead Island spil så de er på ingen måde fremmende med zombie konceptet. Denne gang står de helt på egne ben med Dying Light da det er deres helt egen spilmotor Chrome 6 og deres helt eget IP eller univers.

dyng light 01Spillet forgår i den fiktive by Harran der ligger i det østlige Europa mellem Europa og Asien. Jeg forstiller mig at den er inspireret af Istanbul og Bosporus strædet. Der er både vand og en ødelagt bro i det enorme område hvor du som Kyle Crane kan bevæge dig. Kyle er sendt ud af den humanitære organisation GRE. Harran er isoleret fra omverdenen efter et virus udbrud. Dermed byder jeg velkommen til et open world zombie apokalyptisk first person spil. Du behøver ikke at investerer i at forstå historien. Har du før spillet denne type spil så kan du næsten gætte dig til plottet. Techland viser dig den fornødne respekt ved at give mulighed for at springe over dialogscenerne.

dyng light 05Når jeg spiller action spil så er det ikke lang og dyb dialog jeg leder efter. Nej det er mere kampen for overlevelse og den konstante søgen efter materialer så jeg kan skabe nye redskaber. Der er også alle de spil elementer jeg forventer i et zombie action spil. Du skal afsøge dine omgivelser for materialer, dine våben bliver slidte og skal repareres, du har flere forskellige færdigheder som skal udbygges og der er tilfældige hændelser og sidemissioner der skal løses. Alle disse elementer blendes sammen med første persons parkour og en sandkasse hvor det eneste der er det samme er nummerpladerne på kassevognene.

dyng light 03Techland benytter den fængslende verden til at holde dig fast så du knapt bemærker at tiden går. Du bevæger dig rundt i parkour stil der er lige så enkelt som i Assassin’s Creed og i første person som Mirror’s Edge. Det fungerer genialt. Så snart du har lært at du kan komme forbi kranen på øve banen ved at holde knappen inden så er Harran din til at udforske. Du møder også masser af spændende personer under dig vej. Specielt er har de mange sidemission den ene skæve figur efter den anden. Som f.eks. ham her der stadig passer på sin mor. Så længe mor er glad er alle glade. Det er fantasifuld også med de mange Easter Eggs som f.eks. en hyllest til Destiny’s Loot Cave og en første persons Super Mario bane, bare med zombier. Der er tons af indhold.

dyng light 02Det bliver kun endnu mere spændende når natten falder på. Her bliver kampen for overlevelse skærpet og endnu flere og meget hurtigere zombie varianter kryber frem. Du kan helt undgå natten ved at benytte sikre huse, men der er dobbelt op på experience point til dine færdigheder så det er svært bare at lægge sig til at sove. Dine eneste chance for at overleve natten er at benytte nogle af de mange fælder der er opsat når du bliver jaget. Det er også op til dig om du ønsker at kæmpe dig vej eller du fortrækker at benytte tage og broer for at komme rundt. Det gælder både nat og dag. Du må bare ikke larme for det tiltrække alle som gribbe om et kadaver.

dyng light 04Spillet har også drop-in/drop-out co-op, så du kan hjælpe andre eller få hjælp af andre mens du sidder og spiller. Du vælger selv i hvilket omfang dit spil skal være åbent for andre. Det er specielt tilfældet hvis du køber DLC pakken Be The Zombie, hvilket jeg vil anbefale. Det giver dig mulighed for at invaderer et spil som zombie om natten. Den eller de spillere du invaderer skal så slå dig ihjel mens de kan udrydde dine zombie reder. Det er typisk intense 5 til 10 minutter kampe. Som overlevende skal du bruge din ultraviolette lygte for at pacificerer modspilleren og så hakke løs. Har du lidt tendens til paranoia så er lige denne del måske noget du i menuerne skal slå fra. Jeg åbnede mest for muligheden for at invaderer mit spil når jeg bare løb rundt og udforskede.

dyng light 06Den tekniske side er utroligt velgennemført. Jeg har spillet PlayStation 4 udgaven og Dying Light præsentere sig i flot 1080p med en enestående dybde og masser af detaljerede overflader. Også når du går helt tæt på. Variationen af miljøer er enestående sammen med dag/nat rytmen og forskellige former for vejr. Du kan også svømme og hele fysik delen af spillet matcher det som du ville forvente at kunne. Jeg kunne godt have tænkt med at kunne rejse mellem de forskellige sikre huse, men det vil selvfølgelig ødelægge en del af det pres der er for at være forsigtig og udnytte ressourcer og terræn bedst muligt.

Dying Light med undertitlen Good Night and Good Luck, demonstrerer at Techland er blevet en moden udvikler der på alle områder kan stå på egne ben. Det er teknisk velfungerende, det har masser af varieret spilmekanik, sandkassen er original og kæmpe stor, der er bunker af aktiviteter uden for hoved historien og velfungerende multiplayer/co-op. Mest af alt så er Dying Light vanedannende underholdende og dermed rammer det toppen af skalaen. Rigtigt god fornøjelse.