Ellipsis anmeldelse

Platform: , ,

Udgivet: 2016 til tablet - 25. januar 2017 til PC.

Spillere: 1 spiller

5/5

Ellipsis er målestokken for minimalistisk spildesign der underholder.

Vil gerne have mange flere baner

Ellipsis er et sjældent spil. Det virker lige godt til tablet og på PC. Det er udfordrende med en jævn stigende sværhedsgrad. Det har et smukt grafisk udtryk og en behagelig lydside. Det er let at gå til og sjovt at spille. Ellipsis er målestokken for minimalistisk spildesign der underholder. Det får vores varmeste anbefalinger.

0
Posted 19. februar 2017 by

Ordet Ellipsis stammer fra græsk og betyder udeladt eller fraværende. Sprogligt anvendes det om sætninger som kan forstås selvom ord udelades. Eksemplet kunne være Søren spiser mere end Peter. Det giver udmærket mening selvom sætningen burde være Søren spiser med end Peter spiser. I forhold til spillet Ellipsis så er alt udeladt. Det er et spil uden tekst, uden forklaring i et minimalistisk design.

Når du starter spillet bliver du mødt med en cirkel i klare blå nuancer. Når du flytter den blå pulserende cirkel starter musikken og det er åbenlyst at du skal fange de andre blå cirkler. Hver cirkel har desuden et antal mindre prikker indeni som du også kan fange. Når du har fanget fire cirkler dukker en femte bonus cirkel op sammen med udgangen. Gå mod lyset og du er videre til næste banen. Sværere er det ikke. Nå ja, en vigtigt information. Du må ikke røre nogle af de andre figurer. Så eksploderer din lille sikre cirkel og så er det forfra.

Det starter meget blødt op og du mærker knapt at sværhedsgraden stiger og stiger. Der kommer flere typer af “fjender” og der er også baner som i kraft af design har en boss. En boss er bygget af flere af de geometriske elementer som ellers findes i spillet og den bevogter en af de blå cirkler du skal have fat i for at komme videre. Det bliver samlet set mere og mere kompliceret. På en række af banerne så gælder det om at finde rytmen som gør at du kan komme forbi der som bevæger sig eller som aktiveres som en del af at kommen gennem banen. Når du er kommet igennem får du et antal stjerner og det er alene for din udfordring af dine egne evner at du kæmper for at få alle 4 med fra hver banen. Andet formål har de faktisk ikke.

Det findes både til mobiler og til PC. Jeg har spillet både på iPad og med Steam udgaven. Det er oprindeligt lavet til tablets og her virker det rigtigt godt. Du skal med din finger flytte din cirkel rundt til dine mål, så det egner sig perfekt. Det virker tilsvarende fint på PC for det eneste du skal gøre er at flytte musepilen rundt. På tablet pauses spillet hvis du fjerner fingeren fra skærmen så her har du en lille fordel. PC udgaven har så en banebygger og er du til at skabe dine egne udfordringer så er der masser muligheder. Der er kommet ekstra baner til PC versionen som også kræver en hurtigere og mere præcise styring. Benytter du en kontroller så kan det være lidt vanskeligt at gøre præcist. Jeg foretrækker klart mus.

Tak til Yacine Salmi som har giver koderne og for det inspirerende indlæg “Designing Games Without Text” ved Nordic Game 2016. Salmi Games består desuden af Stefan Hell. Musikken er lavet af Filippo Beck Peccoz.

Du finder det her: