Bethesda har stået bag mange spil og Fallout serien er uden tvivl den største og med god grund! Spillene byder på forskellige verdener, fyldt med ødelæggelse fra atomkrig og der er altid tonsvis af ting at give sig til. Fallout 4, som er det seneste singleplayer spil i serien, var utrolig populær. Her kunne man bygge baser, opleve en af de største verdener i serien og man kunne gøre (næsten) alt og mere til med mods på PC og konsollerne! Noget tid er nu gået og det nyeste skud på stammen er nu ude i form af Fallout 76. Kan spillet leve op til storheden fra tidligere spil i Fallout samlingen?

Fallout 76 har været ude i et par uger nu og det har givet os god tid til at dykke godt ned i spillet. Spillets verden er 4 gange større end Fallout 4, og det virker jo helt sindssygt. Man træder ud af Vault 76 i ca. år 2102, hvor ens nye liv starter i landet kaldet Appalachia i et fiktivt West Virginia. Her skal du genopbygge samfundet og finde din plads i den nye verden efter atomnedfaldet. Appalachia er delt op i 6 områder, der hver er fyldt med quests og fjender. Selve historien tager dig med på tværs af dem alle, men du kan også vælge at drage hvor end du lyster, lige fra starten. Men fjenderne du møder i de forskellige områder, er mere hårdføre end de næste og kan enten ligge tæt, eller langt fra dit level.

Selve historien virker mindre kedelig, da den nærmest bliver fortalt via lyd filer og tekst fra terminaler. Dette er dog set før i deres andre spil såsom Elder Scrolls serien, hvor du får serveret en bid historie eller baggrundshistorie til en begivenhed. Men her bliver det brugt lidt for meget. Man kommer til at bruge en del tid på læsning, hvis man går op i spillets verden, dens historie og hvad der er sket før. Du kan finde lydfiler hist og her, der også giver lidt baggrund til diverse begivenheder fra før din ankomst, men de mest nyttige af dem kan lede dig hen til skatte eller hemmelige steder.

Hele spillet er skabt til online multiplayer, men du kan også rende rundt alene, hvis man er mere til det. Alt hvad du ellers kender til fra de andre spil i serien, er også at finde her. . . mere eller mindre. Det virker lidt som om Bethesda har taget mange af de basale gameplay mekanikker fra deres andre spil for dernæst at kaste dem ind i Fallout 76 og så ellers bare har håbet på det bedste. Spillet bliver hugget og sablet ned af gamere og kritikere verden over. Selv vi finder spillet svær at være underholdende særlig længe. Højdepunktet er når man møder andre “overlevne” ude i vildmarken. Spiller man sammen med nogle venner kan man teleportere sig til dem uanset hvor de er på kortet og deltage i missioner sammen. Man kan også bytte ressourcer og bruge Emotes til at kommunikere med hinanden. Men udover det, er der ikke forfærdelig meget interaktion at komme efter endnu. Der er dog PvP og Public Events. Det eneste man får ud af at slå en anden spiller ihjel, er lidt af det skrammel som spilleren har båret rundt på.

Har man spillet Fallout, så kender man også til kampsystemet V.A.T.S. og den er også at finde her. I det at spillet er online, så fungere V.A.T.S. på en lidt anden måde. Den måde systemet fungerede på i tidligere spil, var at tiden kunne gå i slowmotion, ved et tryk på en knap. Her kunne man så, når en eller flere fjender var i nærheden, vælge en fjendes kropsdel, markere den og så kunne man gøre ekstra skade. Det samme system er også her i Fallout 76, men da det er online, så er slowmotion et no-go. Du kan stadig markere en fjende og dens forskellige kropsdele og dermed gøre mere skade, men du skal være hurtig på aftrækkeren. Fjenderne kan nemlig komme væltende og er hurtige.

Noget andet som er kommet med over i Fallout 76 er C.A.M.P. (Construction and Assembly Mobile Platform) systemet fra Fallout 4 hvor man kunne bygge baser. Men denne gang kan du bygge hvor som helst. Dog er det et mindre område dette kan gøres i. Det er meget let og lige til at finde ud af, hvis man allerede kender systemet fra Fallout 4. Du kan bygge gulve, vægge, pynte med nips, våben, møbler osv. Her kan du hvile dig eller invitere dine venner til fest. Du kan risikerer angreb fra andre spillere der vil dig ondt og smadre din base. Fjendtlige monstre kan dukke op og de ser total ødelæggelse som den eneste vej frem. Det er også i din base, at du kan gemme de ekstra genstande, du ikke gider rende rundt med. Det er nu altid hyggeligt at bygge baser, huse osv. selv i Fallout 76. Det fede her er, at man kan pakke sin base sammen og tage den med et andet sted. På den måde er man ikke tvunget til at bygge flere baser.

Fallout 76 er et RPG spil, og det hele foregår på bedste ‘Fallout’ manér. Der er både et Perk Card og S.P.E.C.I.A.L. system, der giver dig adgang til nye egenskaber. Perk Cards får du fat på, ved enten at udføre missioner eller at finde dem ude i landet. De kan give dig nogle forstærkere såsom bedre modstand over for radioaktiv vand, bedre udbytte af ressourcer og meget andet. Du kan dog kun have et par kort aktiv af gangen. S.P.E.C.I.A.L. (strength, perception, endurance, charisma, intelligence, agility, og luck) systemet er hvor du sætter dine point, eftersom du stiger i level. Her bruger du også kort, til at forstærke dine forskellige egenskaber og måske lukke op for nye.

Der er også lettere overlevelses mekanikker man skal tage hensyn til. Du skal se efter din sult, tørst og om du får sygdomme. Sygdomme kan ske af rigtig mange ting. Spiser man fordærvet mad eller mad med meget høj indhold af radioaktivitet, så kan du risikerer at blive syg. Det samme gælder hvis man svømmer i vand eller opholder sig på steder med radioaktiv affald. Dette påvirker dine overlevelsesmuligheder og du må på jagt efter frisk mad eller medicin. Rundt om finder man bålpladser hvor man kan koge vand eller lave mad, så man altid kan have noget med på farten. Men din mad kan blive dårlig, hvis du gemmer det for lang tid.

Spillets største hurdle er uden klart dens online verden. Ofte oplever man, at man bliver smidt af pga. server tilslutningen ikke er optimal. Dette har resulteret i tab af fremgang på missioner og en enkelt gang er det sket, at flere timers fremskridt er tabt, grundet server problemer. Det er en frustrerende ting at opleve, når man gerne vil frem af og man håber også på at lige om lidt, så sker der noget stort! Men det er med at finde underholdningen i det der er til stede, og spillet kommer til at se mange opdatering, for det bedre, henover de næste måneder. Det bliver spændende at se hvilken udvikling spillet vil tage.

Fallout 76 er en blandet fornøjelse. Det ser super godt ud på papir med alt der er blevet vist og fortalt om spillet. Men når man sidder med spillet 1 til 1, så kunne man godt ønske sig mere. Indtil videre, bliver man ikke blæst bagover. Der er helt klart en del arbejde for hånden for Bethesda, men det kan kun blive for det bedre. Serverne var forfærdelige ved launch, ihvertfald under vores første periode efter udgivelsen. Det bedste er dog, at fremtidige udvidelser og DLC, vil blive gratis. Dermed er alle spillere på samme niveau. Fallout i en online verden kan stadig blive godt, der er bare lidt vej endnu. Er spillet lige til skraldespanden? Bestemt ikke! Men vil man gerne have en solid oplevelse, så er det en idé at vente, indtil Bethesda har fået bedre styr på serverne og puttet mere indhold ind i spillet.

Fallout 76 blev anmeldt på Xbox One.

Forrige indlægCrash Team Racing Nitro får mere indhold end originalen