Når vi i dag tænker på hvilke spil der nærmest definere Xbox fællesskabet og de spil der følger med. Så er der, som der også er til Playstation, det vi kalder for eksklusive titler. I denne sammenhæng er det titler som kun bliver udgivet til en af disse konsoller. Når vi taler Xbox, så er det titler som Halo, Forza og Gears of War, som har været med til at sætte sit helt store præg, på det vi er idag.

En af det helt store og længe ventet titler i år, er uden tvivl Gears of War 4. Vi har spillet det igennem et par gange nu inden denne anmeldelse og vi vil sige at i dette tilfælde, så er dette en eksklusiv titel på ALLE måder. Det er sjældent der kommer titler som man slet ikke kan slippe. Jeg (Jakob) købte i sin tid min Xbox 360 for at kunne spille det aller første Gears of War spil. Jeg var på alle måder begejstret den gang og kunne slet ikke slippe den. Jeg måtte bare hurtigt hjem fra arbejde og færdiggøre spillet. Det var dengang noget af det aller flotteste man havde set og det satte helt klart Xbox i forreste række i bussen og satte en stor kæp i hjulet, for Playstations mangeårige dominans på konsol markedet.

Efter at have siddet med Gears of War 4 i flere dage nu, kan vi konstatere at man sagtens kan lære en gammel hund nye tricks. Fordi for pokker hvor er det da bare en oplevelse og en sand fornøjelse. De sidste par udgivelser af Gears of War var vi ikke så begejstret for. Der manglede en lidt bedre storyline. Lidt mere drama og følelser. Gears of War 4 giver lige præcis det og mere til!

gears-of-war-4-mulitplayer-beta-art

Til dem der endnu ikke har stiftet bekendtskab med Gears of War serien, kan vi godt pointere at det er dark ‘n’ gritty. Der er masser af hardcore action. Der er en overflod af punchlines og lækker stemmeføring. Stemning i spillet er episk og når Gears of War 4 virkelig levere varen, så er der intet der kan måle sig med det. Er man til 3 persons hardcore shooter spil og kan man lide at blive udfordret på alle måder. Så er Gears of War 4 uden tvivl og tøven spillet for dig.

Vi har, som alle andre, også været med på hypen omkring Gears of War4, siden det blev fremvist for offentligheden. Spørgsmålet er som om det lever op til alle den hype og forventninger. Her må vi endnu engang i denne artikel sige at det gør den og mere til.

Grafisk er det intet mindre end outstanding. Endelig og vi mener ENDELIG er der en next-gen titel som tager det grafiske aspekt hele vejen. Vi kan ikke huske at noget andet spil, måske udover Uncharted 4 – A thives end, der har imponeret mig så meget på den grafiske side. Det er måske meget at kalde det et mesterværk men det er ikke langt fra. Alt er flot lavet. Landskaberne og ansigterne er imponerende. Stemningen sammensat med det grafisk er spot on og så er der bare ingen fejl i hverken textures eller noget som helst. At smække det op på mit 65″ tv var en sand fornøjelse. Det hele lyder som en overdrivelse, men lad os forsikre jer om at det er alt andet end det.

Det hele er så flot sammensat at vi nu er glad for at vi opgraderede til Next-gen. Det er lidt en skam at når nu Microsoft har vidst at der kom en Xbox One S med muligheden for 4K, at man så ikke har gjort det muligt, at spille en titel som denne i 4K. Men når det så er sagt så skal vi slet ikke brokke mig over kvaliteten, fordi for hulan hvor er den hamrende flot.

gears-of-war-4_hero_jd_kait_del-938x528

Der er også blevet plads til 4 helt nye karakterer i spillet. Man tager hovedrollen som en af karaktererne som er Jack Fenix. Fans til serien vil nikke genkendende til efternavnet. Jack er søn til den legendariske Macus Fenix som man har spillet i de foregående Gears of War spil. Nye fjender er også kommet på plakaten og i alt det andet mayhem af fjender, så gør de er kærkommen velkomst.

Singleplayer delen kan spilles på 4 forskellige niveauer. Vi gennemførte de to første og jeg skal ellers sige at når man går et skridt op ad stigen, gælder det i høj grad om at holde tungen lige i munden og bruge alt den hjælp og ikke mindst søge ly for fjendes ild. Men det er udfordrende og sjovt.

Spillet kan også spilles i Co-Op og vi vil sige at her er det en endnu større fornøjelse at spille med en fra sin venneliste. På casual får man ikke rigtig noget ud af det, men så snart men går et eller to skridt op i sværhedsgrad, så går det både råb, skrig og ikke mindst taktik i det hele. Det var her spillet skinnede mest igennem for mig i Co-Op mode. Vi tror også med de sværhedsgrader som der er, at man skal være to for at kunne gennemføre spillet på den aller sværeste.

Multiplayer delen er lidt svær for os at anmelde, da der ikke var så mange på og dem der var, grundet at de fleste var fra udlandet, havde en afskyelig høj ping og derved meget lag. Det bliver helt sikkert bedre når spillet udkommer d. 11 Oktober. Men der er nogle spændende multiplayer game modes at vælge imellem, men som sagt grundet den lag der var, fik vi ikke så meget tid til at gå med det.

nieuws20160901_gears4

Historien i selve spillet er faktisk efter vores mening, den bedste i hele serien. Vi vil på ingen måder røbe noget som helst omkring historien, fordi den skal simpelthen opleves på første hånd. Så ingen spoilers herfra. Men selve spillet starter med en lille opsummering af hvad der er sket i hele serien, fortalt med små historier, hvor man selv får lov til at spillet et par scener selv. Spillets handlinger er efter at man har fået bugt med alle de Locust som man har håndteret efter bedste evne, i de foregående spil. En ny COG enhed er blevet oprettet og nu er det robotter som beskytter menneskeheden, fra alle de bivirkninger der har været, efter at jorden har været forsøgt invaderet.

Man træder nu ind i karakteren som Jack Fenix som med sine trofaste og loyale kumpaner, skal ind og “låne” en enhed som kan lave de komponenter de har brug for, i deres landsby. Herfra tager eventyret så stille og rolig fart, og er man ude efter action i ordets bedste forstand. Så er det ellers bare at tage fat i controlleren og gå i gang med Gears of War 4. Skuffet det bliver man langt fra.

Det eneste lille minus vi kan give er at single player delen måske godt kunne have været en lille smule længere. Men om det er fordi vi var sulten efter så meget mere af samme skuffe, og var ked af det hele var slut. Ja det skal vi ikke kunne sige. Men selvom man spiller det igennem et par gange, så bliver det ikke kedeligt.

Samlet vurdering:

Hvis man søger et episk eventyr der er blandet med en fabelagtig grafisk oplevelse og hardcore dark’n’gritty action. Så er Gears og War 4 helt sikkert en titel for dig. Vores vurdering er af den godt kan blive en 5 blandt de bedste spil i år. Det er bare en vanvittig lækker spiloplevelse man bliver ført igennem i Gears of War 4. Vi har stort set intet negativt at sige udover længden på singleplayer delen.

Vi var top underholdt fra start til slut og det her er helt sikkert en titel vi vil vende tilbage til og spille igen. Gears of War 4 levere bare varen fuldt ud som et next-gen spil nu helst skal. Der er ingen dikkedarer eller på nogen måde slinger i valasen. Det er sådan et spil skal være til next-gen når det er bedst. Well done!!

Det får max antal stjerner for denne fornemme oplevelse. Virkelig fortjent.

Forrige indlægCall of Duty: Infinite og MW remastered æder din harddiskplads