Reach_00_590

I den foregående uge kom der 3 nye baner til Halo Reach med udgivelsen af Noble Map Pack. Det er banerne Tempest, Anchor 9 og endelig Breakpoint. Denne gang kigger jeg på hvad du får for 800 Microsoft point eller de lige omkring 100 kr. de tre helt nye baner koster.

Der er nemlig tale om 3 helt nye og unikke baner. Der er ikke skyggen af genbrug i disse meget forskellige baner.

Reach_Tempest

Tempest
Tempest er en symmetrisk bane som er beregnet til mellem 8 og 16 spillere. Den afgrænses på den ene side af en kyst linje mens der på den anden side knejser et bjerg. Overalt findes der Forerunner teknologi bl.a. kraft elevatorerne (man cannons) så du hurtigt kan komme omkring på den mellemstore bane. Hver side har en af disse elevatorer som ender lige ved en fast monteret maskinkanon. Den ligger højt så du kan overskue hele midten af banen.

Jeg synes, at dette er den af de nye baner som giver mig den klassiske Halo fornemmelse. Der er store åbne områder hvor en snigskytte vil forsøge at få et dræbende skud ind. Bagerst i banen, hvor man tror sig sikker, er der kringlede stier og tunneler som giver fjenden mulighed for at snige sig ind bag basen. Samtidig er der klippefremspring og niveau forskelle som gør, at denne bane er ideel til mange af de klassiske Halo spil typer.

Som en ekstra bonus så tilbyder Tempest også fantastiske muligheder i Forge.

reach_anchor9

Anchor 9
I missionen ”Long Night of Solace” skal du forsvare Anchor 9 i en Sabre. Så dette er første gang du får mulighed for at kæmpe inde i rumstationen. Banen er et symmetrisk afsnit af hangar området i Anchor 9. Komplet med en Sabre på skinner i loftet og udsigt til det slag som udkæmpes i rummet. Det er en bane som snyder i størrelse. Den virker ganske lille og det er fordi der er utroligt mange lejdere, gangbroer, stålvæge, niveauer og udstyr over hele banen.

Der er også blevet plads til min personlige favorit, et lille område i rummet afskilt fra atmosfære delen af banen med et kraftfelt. Det er også her, at Halo Reach viser sin styrke. Hvis du er ude i rummet ændres alle lyde og tyngdekraften. Det skaber en helt anderledes oplevelse og giver dig nye muligheder hvis du forstår at udnytte kraftfeltet og den mindre tyngdekraft.

Det er en bane som uanset spil type giver nogle intense kampe. Ja det er faktisk lige før man får følelsen af at spille Unreal Tournament. Der er granater alle vegne og fjender som stikker knive i ryggen på dig. Hvis du da ikke lige får et skud hagl på klods hold.

reach_brekpoint

Breakpoint
Hvad kan man sige om Breakpoint? Den er stort. Rigtigt stort. Banen er faktisk så stort, at spiller du Slayer med 16 spillere, kan du køre rundt i din Warthog uden at se en eneste modstander i rigtig lang tid. Det er en asymmetrisk bane som har alt hvad man kan ønske sig. Der er platforme som hænger over klippesider, broer mellem de forskellige dele af banen, en lang snoet tunnel gennem klippen så du kan køre på den vej som omkranser hele banen. Der er højt til loftet og dybt at falde hvis du rammer kløftet og ikke broen.

Selvom Breakpoint indeholder to Banshees, to Ghosts, en Warthog, en Falcon og en Wraith, kommer den ikke til at erstatte Hemorrhage som skueplads for kampe mellem køretøjer. Der er for lidt plads til at manøvrere og alt for mange muligheder for at skyde alt i stykker, mens du gemmer dig i de mange kroge og korridorer som findes på banen. Siger du en bane for camperende snigskytter? Måske. Der findes en Focus riffel øverst på klippe kanten hvor du kan overskue hele banen. Desværre er der ingen form for dækning så din levetid må forventes at bliver kort. Meget kort, for alle på banen kan let se dig.

Der er også 250 Gamerscore point at hente og de er fordelt på nedenstående
achievements:

Totally Worth It, 50g Earn a Double Kill from the grave in multiplayer Matchmaking.
Both Barrels,  50g, Earn a Double Kill with the shotgun in multiplayer Matchmaking
Cross-Mappin’,  50g, Kill a player at long range with the DMR in a matchmade Slayer game.
You Ate All the Chips,  42g, Collect all of the flags in a matchmade Stockpile game.
You Blew It Up!,  13g, Blow up the research facility in a matchmade Invasion game on Breakpoint.
Poppin’ & Lockin’,  25g, Destroy a vehicle using Armor Lock in a matchmade game.
Offensive Driver,  20g, Earn a kill in a matchmade Rocket Race game.

Visuelt er alle 3 baner en fryd for øjet, og designet giver meget balancerede kampe. Der findes andre gode multilplayer spil – Halo Reach er bare en tand bedre, også når det gælder nye baner. Der er en enkelt ting som forhindrer, at jeg kan give det top karakter. Det er integrationen til de eksisterende spil typer, som jeg ikke mener er god nok. Der burde være mulighed for at vælge Noble Map Pack ind i rotation og ikke have banerne som en seperat spil type. Samlet set har nye baner til Halo har altid været en stor succes, og denne er ingen undtagelse.

Helt nye og meget forskellige baner

Eminent balance og spawn

Visuelt helt i top

Nyt område til Forge

Integration til eksisterende spil typer