Der er nok ingen i gaming verdenen som er i tvivl om, at Halo er et af de aller største titler overhovedet. Halo var den aller første udgivelse til Xbox, da den for første gang, så dagens lys d. 15 november 2001. Halo blev dengang spået til at blive en fiasko. Det blev og er blevet til et af de aller største ikoner og varetegn for FPS udgivelser til konsolmarkedet. I 2009 gjorde man så et forsøg på at bringe RTS og Halo til en succesfuld sammensmeltning. Det udkom til Xbox 360 og vækkede både begejstring og fik gode anmeldelser.

Vi har nu taget en tur med Halo Wars II for at se om de kunne tage et skridt lidt længere op ad stigen.

Halo Wars II forgår i det 26 århundrede. Året er sat til 2559. 28 år efter det første Halo Wars og kort efter Halo 5: guardians.

Halo Wars slutter med at besætningen på USNC krigskibet Spirit of Fire går i en Cryo-søvn og glider ud i rummet. Siden den begivenhed, er krigen mellem menneskeheden og den militære fremmede race kendt som Covenant sluttet. Krigsskibet Spirit of Fire er erklæret tabt fra begge parter og ude af alles hænder.

28 år senere vågner besætningen om, uden at være klar over hvad der er sket i mellemtiden, modtager de et signal fra The Ark. Der støder et Spartan hold ind i en fremmed race kendt som Banished, ført an af Atriox. En karakter der er sendt ud på en selvmords-mission af Covenant. Herfra er scenen ellers sat og spillet kan gå igang.

Man får en fin gennemgang af styringen, inden at det hele bryder løs for alvor. Netop styringen er et nøgleelement i Halo Wars II. PC spillere har altid kunne bruge musen men på konsol er man jo nødsaget til at bruge controlleren.

Det virker faktisk rigtig godt. Vi vil faktisk sige at der har været en væsentlig forbedring fra det første Halo Wars, og til efterfølgeren. Man kan dog stadig ikke styre enkelte enheder men stadig kun grupper. Men det ser vi ikke lige noget problem i, da man jo ikke bare kun sender 1 enkelt enhed ud, for at klare diverse opgaver. I RTS genre er det tit den med de fleste enheder, der trækker det længste strå.

Når vi nu er ved styringen vil vi lige pointere, at vi dog stadig foretrækker at spille RTS spil på PC. Når man skal holde øje med flere slag på en gang, så er det lidt af en udfordring, for ikke at sige nærmest en umulighed, ikke at rende ind i et nederlag, et eller andet sted på kortet.

Det går simpelthen bare for langsom med at manøvrere rundt med controlleren. Vi har dog også spillet Halo Wars II på PC. Vi må dog i den forbindelse sige at det virker altså trods alt bedre med en controller.

Single-player delen har 12 missioner som tog mig omkring 10 timer at gennemføre. Man kommer til at køre nogle af missionerne om igen og dette var ved os, grundet styringen. Selve missions-designet er ikke rigtig noget at råbe hurra for. Det er til nye spillere af RTS genren på konsol, meget overskueligt. Men for semi øvede og øvet spillere af RTS lidt kedeligt.

Det er lidt kliche-agtigt i forhold til hvordan ens fjender reagere. Hvis man måler det op mod hvor et spil som StarCraft var for næsten 20 år siden, ja så ligger niveauet cirka der. Der er ikke meget afveksling i strategi’er og hvordan man kan gøre de forskellige ting.

Tempoet er tilpasset konsol markedet og det er et stor plus. RTS spil kan ikke afvikles i sammen tempo på konsol som det kan på PC. Det syntes vi at de har gjort rigtig godt i Halo Wars II. Dog har man udfordringer i store slag som både inkludere at holde styr på enheder på jorden og koordinere hjælp fra luften samtidig. Men tempoet er passende til konsol.

Delsekvenserne er rigtig gode imellem missionerne og får fortalt historien godt. Der er et godt plot og det kan man ikke tage Halo Wars II. Delsekvenserne er virkelig flotte og velanimeret. Det er exceptionel flot at se på og man glæder sig til at man har gennemført en mission, og kommer til delsekvenserne.

Der var desværre nogle gange i selve spillet, at vi fandt nogle lidt tydelig og lidt irriterende fejl. Spillet crahsede et par gange og andre gange frøs skærmen, for at fortsætte nogle sekunder senere. Det var et ret forstyrrende element i Single-player delen og det ødelagde lidt spille oplevelsen. Der var også enheder der sad fast og loading skærmen som aldrig kom videre. I en Franchise som Halo virker det meget overraskende.

Det var desværre ikke kun i Single-player der var fejl og mangler. Det samme gjorde sig gældende i multiplayer hvor lag, enheder der sad fast, man kan ikke komme ind i spil og så videre. Lidt trist, når multiplayer delen altid har været nøgle elementet i RTS spil.

Det giver faktisk et forkert billede af hvad Halo franchissen er og ikke mindst, at det trækker meget ned i min vurdering af Halo Wars II. Især når fejlene var på både Xbox One og PC.

Tager vi fat på multiplayer delen så er der faktisk meget ros herfra, trods de fejl der nu end måtte være. Igen er det i et passende tempo og man bliver sat på prøve af sin modstander, som jo på ingen måder reagere som Ai’en ved konsollen og PC’en gør. Det er mega sjovt og det er her Halo Wars II stråler. Her taler vi om den traditionelle del af multiplayer og ikke BLITZ. Begge spillere her er jo udfordret af styringen på controlleren. Udfordret er måske et hårdt ord, da funktionerne og placeringen af sammen, faktisk er ganske gennemtænkte på controlleren.

Man bliver udfordret en del mere mentalt i multiplayer delen end man gør i Single-player. Dette skulle man også helst gerne. Der var en lidt kedelig tendens til at ens modstander forlader spillet, hvis vedkommende kan se at det ender i nederlag. Det trækker ikke ned i vores karakter men irriterende var det.

Desværre, vil jeg næsten sige, findes der den game mode de kalder Blitz. I denne game mode er det ikke op til hvor dygtig spilleren er, men hvor heldig eller hvor mange rigtige penge, man ønsker at bruge på spillet. Blitz er lagt op hvor man har et sæt spille kort. Den med de bedste kort har også den største chance for at vinde. Jo flere kort man har, jo større er chancen.

Er man ikke til at skulle spendere flere hundrede kroner på at købe sig til kort, for rigtige penge. Ja så er man MEGET afhængig af held i forhold til de decks man får. Fan af Pay 2 Win bliver vi aldrig. Alle skulle jo gerne have samme muligheder for at få samme kort. Helt fint hvis det hele var baseret på held og færdigheder. Men her vil man gerne lige tjene lidt penge på den måde.

Det er en forkert måde at “booste” sig frem i spillet på¨efter vores mening, men det er jo som sagt kun vores mening.

Samlet vurdering:

Halo Wars II prøvede at kravle lidt længere op af bjerget end sin forgænger. Desværre så snubler de i fejl og i vores mening med BLITZ. Spillet er ellers ganske sjovt og stråler i multiplayer delen. Historien er god og det samme er mulitplayer delen når der ingen fejl er. Men desværre bliver det hele ikke altid en sammensmeltning, men mere en ned smeltning.

Det er en synd og skam, fordi vi var bestemt begejstret for det første, men må konstatere at dette desværre går et par skridt ned af stigen i forhold til det første spil. Delsekvenserne, musik og multiplayer delen er bestemt med til at løfte spillet op. Men mængden af fejl hiver desværre spillet i den anden retning.

Vi giver det 2,5 stjerner ud af 5