Film er noget vi ser og oplever. Vi underholdes af det andre har skabt og er mere eller mindre passive, i det vi ikke kan andet end at se på. Det har udvikleren Supermassive Games seneste spil Hidden Agenda lavet om på, via direkte interaktion med ens smartphone. Hidden Agenda er en film, hvori du bestemmer hvad der skal ske og hvilken twist historien skal have. Lidt ligesom Until Dawn, som udvikleren også har stået bag. Vi har set nærmere på den eksklusive PS4 titel.

Hidden Agenda er en rigtig crime thriller. En film hvor du er en aktiv deltager og der med din smartphone eller tablet, kan bestemme f.eks. hvem der skal redes og hvem der må lade livet. Historien handler om kriminaldetektiven Becky Marney og advokaten Felicity Graves der efterforsker sagen om The Trapper morderen. Er manden de har fanget den skyldige? Er den rigtige morder stadig på fri fod? Og hvordan hænger det hele sammen? Det er op til dig at finde frem til sandheden, enten alene eller sammen med andre.

Historien bygger op til noget stort hele vejen igennem, indtil slutningen. Du kommer i et væv af muligheder for at bestemme hvad der skal ske og det hele virker ret så stort og man får følelsen af, at der kommer til at ske noget vildt. Men det sker desværre ikke i sidste ende. Med det sagt, så er turen stadig værd at tage, da karakterende og de begivenheder der finder sted, er ret så spændende og godt lavet.

Der er omkring 20 såkaldte Ripple Events. De har betydning for, hvordan de forskellige karakterers roller vil udspille sig, og hvordan det valg du har taget, vil påvirke hvad der kommer til at ske senere. De forskellige drejninger historien kan tage er mange og du kommer bestemt ikke til at opleve alt første gang du spiller Hidden Agenda igennem.

Spillet er en del af Sony’s PlayLink serie, hvor man skal bruge sin mobil eller tablet, som controller og input. Hidden Agenda har sin helt egen app til både Android og iOS, som skal bruges for at spille spillet. Her skal man så swipe og trykke sig vej gennem historien, på nogle ret fede måder. Som sagt kan man spille alene eller sammen med andre, hvor der virkelig kan gå konkurrence i den. I konkurrence tilstanden kan man være optil 6 spillere. Her går det ud på, at få historien drejet, til sin egen fordel. Man får måske et objekt eller motiv, der kan bruges imod de andre.

Men selve applikationen indeholder så meget mere, end bare at blive brugt som input. Når du spiller, eller ser filmen, så får du opdateringer og biografier over hver enkelte person du møder, eller som bliver nævnt. Du kan også til hver en tid pause spillet, for at læse op på hvilke valg du har taget, hvad der er sket indtil videre og hvordan de enkelte elementer fungere i spillet.

Applikationen virker som den skal, eller sådan næsten. For et af de gameplay elementer der dukker op nogle gange i spillet, kan virke frustrerende. På visse tidspunkter, skal man søge efter spor det sted man befinder sig. Der bliver præsenteret 3 genstande eller spor, du skal finde ved hjælp af din smartphone som du bruger som søger. Man skal glide ens finger på tværs af skærmen og der kommer dermed en ring op i spillet, hvor man så leder efter ledetrådende. Her opstår problemet, da der er lidt forsinkelse imellem det du laver i applikationen og det der sker i spillet. Dermed er det ofte, at man ikke når at finde de ting man skal, inden tiden er gået og man mister så værdifuld information, der kunne have været brugt i ens efterforskning.

Den grafiske tone er meget i samme stil som Until Dawn. Her har man også skannet de forskellige skuespillers udseende, der er med i spillet. Kriminaldetektiven Becky Marney, der spilles af Katie Cassidy, kendt fra tv-serien Arrow, ligner på en prik og det samme med de andre karakterer der er med i spillet. Det hele fungere og det giver en ekstra indlevelse, når der er kendte ansigter med, som man har set før. Det virker. Ellers er Hidden Agenda et flot og gennemført spil, der bare høre hjemme på PlayStation.

Hidden Agenda er et hurtig fiks for dig der ønsker et spil med spænding, uden for meget bøvl. Du bruger kun din mobil eller tablet til at styre med, hvilket er ret fedt, da man kan spille optil flere sammen og imod hinanden. Historien er interessant nok, til at spille igennem én gang eller 2, for at se alle scenerne og historiens mange drejninger. Applikationen der bruges til spillet, er ikke helt optimal, da der kan forekomme forsinkelser mellem det du skal på din mobil og det der så sker i spillet. Men kan man komme sig over det og bare vil nyde en god krimi historie med spændende drejninger, så går man ikke helt galt her.