Hunting Simulator har måske sneget sig ind i diverse spil biblioteker, hos simulations-elskere. Det er ikke et spil der er blevet oplæst som enorm hype, og da det er et simulator spil, er der ofte en grund til det. Der er nogle store simulations titler, som har et famøst ryg, såsom Farming simulator og det komiske Goat simulator. Men hvad har Hunting Simulator at byde på? –

– Det er ikke en hemmelighed, for der står Simulator i spillets titel. Spillet handler om den berygtede sport, som er hadet af mange, Jagt – at skyde dyr for morskabens skyld. Spillet byder på mange interessante “måder” at nedlægge sit bytte, såsom forskellige typer rifler, geværer og andre accesories, der kan gøre din jagt nemmere.

Når du først går i gang med spillet, bliver man introduceret til dets system. Der er forskellige typer afføring, som du kan undersøge, og derfra få et spor på, hvor dyret var på vej hen, og hvor længe siden det var der. Dette kunne gøre spillet mere interessant, men desværre. Faktisk, så kan du finde afføring hver 10 meter, hvilket egentlig bare gør hele jagten nemmere, og fjerne morskaben fra, at tænke og holde øje med naturen.

Spillet har en masse forskellige missioner, som foregår i forskelligt terræn – de Canadiske rockies, slætterne i Afrika mm. Hver mission har en oversigt over dit mål, samt side missioner. Der kommer også ekstra point, hvis du bruger det bedst egnede gevær til at nedlægge dyret.

Der er en masse forskellige typer dyr man kan jage – såsom ræve, hjorte, grizzly bjørne, bjerggeder mm. Det er tydeligt, at Neopica (skaberne bag spillet) har overvejet hvilke dyr der skulle inddrages i spillet. De har undgået de mere kontroversielle dyr, såson elefanter, næsehorn, pandaer mm. Dette er nok også det bedste valg.

Når man har nedlagt et dyr, kommer det ind i spilleres Trophy Room, hvor der er rammer til hoveder på væggen, plads til udstoppede dyr osv. Nogle vil sikkert se dette som en fed og realistisk måde, at holde styr på, hvilke dyr du mangler – og andre vil mene det er upassende.

Spillet går VIRKELIG langsomt – men det er ikke så mærkeligt, da jagt i sig selv ikke er noget man “bare lige gør”. Det tager tid at sporer sig ind på sit bytte, komme tæt nok på og undgå at blive hørt eller set. Det gør spillet til en mere realistisk oplevelse – men jeg synes stadig det kommer for tæt på virkeligheden. Jeg er sikker på, at der jagt- og simulations entusiaster som vil nyde spillet.

Men den almene gamer, bør nok ikke have forhåbninger for højt.