Tom Cruise er tilbage i rollen som den hårdtslående Jack Reacher med en fortid i militæret som efterforsker. I den første film blev der løftet lidt af sløret omkring hele mystikken bag Reacher, og der bliver derfor i denne fortsættelse ikke brugt så meget tid på karakter etablering, men i stedet endnu mere hæsblæsende action.

Reacher har netop afsluttet en opgave og er på vej til Washington DC for at møde Major Susan Turner (Cobie Smulders). Ankommet til Washington får Reacher at vide, at Turner er blevet arresteret og anklaget for bl.a. forræderi og er blevet anbragt i et topsikkert fængsel. Reacher tror ikke på denne anklage og begynder selvfølgelig at efterforske sagen, det viser sig hurtigt at der er ugler i mosen, og at Turners liv er i fare. Reacher får brudt hende ud af fængslet, og sammen må de to finde ud af, hvem der har fået det til at se ud, som om Turner har begået forræderi, alt imens de skal undgå at blive fanget af politiet.

Politiet er dog ikke de eneste som er efter Reacher og Turner, for det viser sig selvfølgelig det hele en stor konspiration, og at det er onde kræfter i militæret der står bag. Det betyder, at der bliver sat alle sejl ind for at finde Reacher og Turner og det inkluderer at finde personer, som kunne have en personlig betydning for de to. Her kommer en potentiel datter Samantha af Reacher ind i billedet, og det er også her filmen begynder at ryge lidt af sporet. Hele ideen med at Reacher måske har en datter, som han ikke kender noget til plus det, at der prøves at etableres et familieforhold, Reacher, Turner, og Samantha imellem skaber tempomæssige tomrum der sløver filmen for meget ned, og det kan den simpelthen ikke holde til. Også det at Reacher faktisk selv bliver i tvivl om Samantha reelt kunne være hans datter, giver ikke mening når Reacher bliver fremstillet som en mand, der aldrig laver fejl og altid har styr på al ting.

Samantha bliver efter hendes introduktion brug sparsomt, og alt hun bidrager til i filmen kunne lige så godt være udført af Turner eller Reacher selv. Det kommer næppe som den store overraskelse, at Reacher og Turner får reddet trådene ud, og filmen slutter med det endelige opgør mellem Reacher og hans nemesis, ligesom man så i den forrige film så ikke meget nytænkning der.

I det hele taget er denne fortsættelse bare mere af det samme, det skal dog ikke tages udelukkende dårligt, for Tom Cruise gør det virkelig godt i rollen som Reacher. Med Reacher forventer man heller ikke en dyb historie, men en masse slå på tæven action og en let spiselig historie, der skal være fyldt med action sekvenserne, og det er så absolut hvad man får i denne fortsættelse. Hvad der bare ikke virker er viderebygningen af Reachers figur, som ikke dur. Det der virkede for Reacher i første film var, at man intet anede om manden, han var et stort mysterium, denne luksus har fortsættelsen ikke, og man ved nu, hvad han formår, og hvad man kan forvente, og det magter denne fortsættelse desværre ikke at bygge ordentligt videre på.

Filmen bliver leveret i et 2.40:1 2160p/HEVC transfer med en fornem dybde og detaljegrad, der igennem hele filmen bliver holdt meget stilren og konsekvent. Detaljegraden i filmen er for det meste utrolig god, og der kan både anes uren hud og dårlig barberinger og panoramabilleder som pryder filmen får virkelig byen til at se indbydende ud. Kontrasten og skarphed er i top og i det hele taget en billedside, som er meget venlig for øjet.

Lydsiden bliver leveret af et lækkert engelsk Dolby TrueHD lydspor. På denne udgivelse bliver der virkelig gjort brug af alle de højttalere, som skulle være sat til ens system, der er virkelig kælet for øregangene. Alle kanalerne bliver brugt både for og bag, og subwooferen får virkelig lov til at sparke fra sig i de eksplosive kampscener. Der er meget action i denne film, men alligevel formår udgivelsen at gøre plads til både tale og baggrundsmusik, også uden den ene går ud over den anden. Jeg hørte ikke nogen forvrængninger eller overstyringer af lyden, selv ved en høj lydstyrke som denne film jo skal høres på, det hele virker yderst kontrolleret og tilpas.