Det er endnu engang blevet tid til til at opspore de onde som vil overtage verdenherredømmet. Det kunne lyde som en kommentar fra ‘Pinky & Brain’, men det er nu endnu et eventyr i Lego universet. Vi kommer denne gang i selvskab med heltene fra Avengers holdet. Det nyeste skud på stammen er udviklet af holdet fra TT Games, som har gjort deres for at gøre det en episk oplevelse for både store og små.

Selve spillet er en sammenstykning af de seneste Marvel film,”Marvel’s The Avengers” og efterfølgeren “Marvel’s Avengers: Age of Ultron”. Men når man spiller igennem de mange baner, stifter man også bekendtskab med scenarier fra “Marvel’s Captain America: The First Avenger,” “Marvel’s Iron Man 3,” “Marvel’s Thor: The Dark World,” og “Marvel’s Captain America: The Winter Soldier.” Så de fleste superhelte film fra Marvel er godt repræsenteret. Måden man styrer sine karakterer på er som man kender det, så her er ikke den store overraskelse.

297882cb-dbb1-4fa1-a840-64dcdcadab68_9fad0d82-eed6-4669-8acb-a4d70104e6b2_da-dk_1_coverimage

Man starter ud med at blive præsenteret for Hulk, Hawkeye, Iron Man, Captain America, Black Widow og Thor der brager igennem de sneklædte skove i Sokovia, som også er starten i den nyeste film fra Marvel,  “Avengers : Age of Ultron”.  Man får muligheden for  at smadre igennem Hydra’s laboratorie i Sokovia, hvor der er rigeligt af fjender og bygninger at destruere samt små udfordringer, der skal løses.

Spillet er som de andre Lego spil, at når man ødelægger noget, bliver der en masser af små legoklodser der skal samles om, der efter hver banes gennemførelse bliver lagt sammen. Har man samlet tilstrækkeligt bliver man belønnet med lidt forskellige ting. Ellers låser man karakterer op for hver bane man afslutter. Der er i Lego: Marvel Avengers over 200 forskellige karakterer man kan låse op. Nogle er dog mere kendt end andre. Men for kendere af Marvel universet, så er de nok mere eller mindre velkendte.

En kærkommen tilførelse til spillet er, muligheden for at lave kamp kombinationer med sin makker, der følger en i tykt og tyndt. Det virker rigtig godt og det afhjælper tit, at man lige får lidt extra tid til at udføre de mange puzzels, man skal løse i løbet af spillet.

297882cb-dbb1-4fa1-a840-64dcdcadab68_64b69a74-ffd2-42a9-969e-a53d00f56ae7_en-us_5_coverimage

Spillet er igen en form for open-world hvor man får lov til at udforske 8 unikke lokationer, der også er meget velkendte til Marvel Avengers fans.   Marvel’s New York, Asgard, Barton’s gård, Malibu, S.H.I.E.L.D. basen (dog kun udvendig), Sokovia, South Africa og Washington. Man har igennem det nye unikke system der er tilført Lego: Marvel Avenger, mulighed for at få Hulk til at lave sit super hop på skyskraberne. Vælger man Qiucksilver karakteren har man mulighed for at løbe på vandet. Har man en håndholdt enhed er der ligeledes også mulighed for at komme til Manhatten. Dette er som sagt kun en mulighed på de håndholdte enheder.

Der er masser af action at finde i Lego: Marvel Avengers da der er uanede mængder af fjender, der bare vælter frem i en hastigt fart for kun at blive slået sønder og sammen. Alt dette imens at man skal forsøge at løse diverse puzzels. Det er dog holdt meget børnevenligt, ligesom det også er gjort i de andre Lego spil. De puzzels man skal løse er egentlig ikke så svære at løse, men den konstante sværm af fjender gør, at det tit tager lidt tid at få det timet.

De karaktere man har til rådighed i hver bane spawner hver gang at man har taget skadet nok. Man starter altså ikke forfra hver gang man gør noget forkert, eller bliver slået af fjenderne. Istedet skaber det et mindre irritationsmoment, men det virker rigtig fint for de små da de ikke bliver utålmodige eller rådvilde.

LEGO® MARVEL's Avengers_20160127110816

Gameplay’et er som det plejer at man skal kæmpe sig vej og løse puzzels med de karakterer man har til rådighed. Spillets puzzels kræver at man i løbet af hver bane, skifter karakteren rundt imellem dem der nu er med på hver bane. Hver har deres unikke specialiteter, som der nu kræves for at løse opgaverne. Så det hele er egentligt som det plejer, med et par nye tiltag i ny og næ.

Scenarierne er rigtig flotte og rigtig fint afstemt med de filmsekvenser de nu repræsentere. Desværre kan scenarierne og det grafiske ikke holde gameplay’et oppe, der til tider bliver afsindigt ensformigt og tit fik ungerne til at ønske om et andet spil maskinen. Det er selvfølgelig selv Marvel universet der holder spillet oppe og begejstre både de store og små. Men her blev det ihvertfald ensformigt og lidt langtrukkent.  Mellemsekvenserne var til sidst det man gennemførte banerne for, så det er til slut ikke længere af lyst, men fordi man vil bare gerne igennem til de flotte mellemsekvenser. Det syntes jeg er en skam.

Lyden er rigtig fin og vores velkendte Marvel helte har deres originale stemmer fra filmene. Dette er et stort plus da det både var til stor begejstring for både de store og små. Der er også bibeholdt meget af den gode og til tider platte Lego humor. Det virker for de helt små rigtig godt, men er man ældre en 12, så giver det højst den velkendte teenager ‘tsk’ lyd.

ecaba3ae-4a87-48ce-938f-52ec03d48f47_ba9588c3-0fd1-47f0-81ad-a55200b726f1_en-gb_2_coverimage

Playstation har annonceret at der kommer lidt eksklusivt indhold til deres maskiner, hvor man skal have mulighed for at spille som ‘Ant-Man’ og hvor der er dedikeret en bane kun til den fornøjelse. Det er selvfølgelig dejligt at der kommer nye ting til spillet. Men med chance for at lyde mere kritisk end hvad der er meningen, så er det svært at se hvordan man tilføre noget der gør det hele mere interessant.

Spillet er hos undertegnet blevet spillet på Playstation 4 og jeg glæder mig da til at den nye bane udkommer. Men jeg kan med sikkerhed sige at for ungernes vedkommende kunne det ikke være mere ligegyldigt. De kedede sig bravt til sidst og ville egentlig hellere have at jeg skulle gennemføre banerne, så de kunne se mellemsekvenser.

Jeg håber man kan ved fremtidige titler gøre lidt for at holde spilleren underholdt i længere tid, en denne gang lykkedes det desværre ikke her på matriklen. Det er ikke fordi spillet er dårligt eller skuffende på nogen måde, fordi det levere fint, men det er lidt som om at det hele er gået lidt i stå, men hvor man har prøvet at pifte det lidt op med et par nye tiltag, der egentligt ikke gør det store.

image

Jeg giver karakteren 3,5 stjerne. Igen egentligt ikke fordi spillet på nogen måder er dårligt. Lyden og soundtracket er godt og velafstemt. Scenarierne er flotte og velskabte i forhold til filmene de repræsentere. Men den lidt lave karakter kommer af mangel på fornyelsen og fordi både børn og voksne keder sig, grundet at det hele er så ensformigt.

Tak til Warner Brothers og mi5 communications for at gøre denne anmeldelse mulig.