Hvis man har brug for et spil der bare er til at hygge sig med uden de store udfordringer, er alt i Lego spil et godt bud. Lego har i samarbejde med andre selskaber bragt spil baseret på film i en hel del år nu og de bliver kun bedre med tiden. Det seneste der har fået Lego-behandlingen er sidste års blockbuster hit, Star Wars: The Force Awakens. Filmen fik både ris og ros af anmeldere såvel som fans af sagaen. Men nu har vi så endelig fået Lego Star Wars: The Force Awakens som tager dig med på tværs af filmen og lidt ekstra. Er spillet ligesom alle de andre og bliver der overhovedet bragt noget nyt til genren? Vi har set nærmere på spillets PS4 udgave og vi vil besvare førnævnte og andre spørgsmål her i anmeldelsen.

lego-star-wars-the-force-awakens-ps4-review-2

For lang tid siden i en fjern, fjern galakse . . . De ord kender de fleste og det bringer altid en vis forventning med sig, når man høre den velkendte melodi og teksten der forsvinder ud i en stjerne fyldt himmel. Ikke desto mindre forventer man lidt mere, hvad angår spil. Det skal være underholdende, sjovt, spændende og fængende. Med Lego Star Wars: The Force Awakens bliver alt dette mere eller mindre opfyldt, som man kunne forvente af et Lego spil.

Spillet tager udgangspunkt i filmen. I forhold til de tidligere Lego Star Wars spil, drejer denne sig kun om en film – og dog, mere om lige om lidt. De tidligere spil har altid bragt optil flere film ind, for at fylde spillet op bedst muligt med baner og indhold. Men denne gang har man valgt kun at tage en film med og det fungere faktisk rigtig godt. Der er masser af baner og store åbne rum at boltre sig på. Man kan tydelig fornemme at teamet bag, har lært noget fra bla. Lego Avengers som byder på rigtig store åbne verdener at bevæge sig på. Sådan!

gallery-1458727695-gaming-lego-star-wars-screen-01

Jeg nævnte før at spillet kun har én film med og faktisk er det én film og 2/3 af en anden. Spillet starter nemlig ud med at give dig de sidste par scener af Star Wars Episode 6: Return of the Jedi, for ligesom at man kommer op i tempo og ved hvor historien fortsætter fra. Det er jo meget rart, hvis man er en af dem der ikke har set Force Awakens eller hvis man ikke er fan af Star Wars (. . . hvilket ville være absurd!). Man får serveret godt og vel hele filmen. Om det er i banerne man kæmper sig igennem eller mellemsekvenserne, så bliver filmen dækket fra alle kanter. Man kommer også igennem hele besætningen og man kommer til at spille som næsten alle sammen lige fra Rey, Poe, Finn til Kylo Ren, Chewie, Han Solo og mange flere. Man får også til at lukke op for mange flere iløbet af spillet, som så kan bruges i Free Play af hver bane. Jeps, der er stadig mulighed for at spille co-op sammen med en ven, som altid sjovt og underholdende.

legostarwars_choice

Gameplay er ligesom de andre Lego spil, tilføjet en god spand ekstra features. Som altid skal på visse tidspunkter bygge noget ud af Lego, for at komme videre med historien. Men her har man valgt at give lidt mere frihed til spilleren, selvom resultatet ofte munder ud i det samme. Nogle gange får man valget imellem at bygge det ene eller det andet. Det er lidt et falsk valg at give, da man ofte skal bygge det første, for at kunne bygge det andet og så komme videre. Derudover er de sædvanlige lego-mønter der skal samles, samler-genstande der skal findes osv. Udover selve historien, får man også mulighed for at stifte bekendtskab med nogle af de andre historier der ikke bliver fortalt i filmen. Disse skal der først lukkes op for, ved at indsamle nok guld lego-klodser som tager lang tid. Her ville det have været bedre at skulle låse op for dem med sine mønter, men på den anden side, kommer man også ud i alle afkroge af hver verden man befinder sig i, for at finde guld-klodserne.

“I HAVE A GOOD FEELING ABOUT THIS”

Et af de nye tiltag i denne omgang er skyde-sekvenser. Nogle gange sker det, at de onde First Order kumpaner er efter dig og det kræver hårde metoder. Ja okay, det lød nok for barsk, nu er det Lego vi taler om. Når sekvenserne kommer, skal ens figur i dækning. Her går det over og bliver helt som enhver anden shooter. Man skal dukke sig for ikke at blive ramt og ellers er det op, sigt og skyd alt hvad der er på skærmen af fjender. Det er interessant og spændende med et nyt tiltag, der ikke er set før i disse typer spil og det fungere heldigvis godt.

legostarwars_shoot

Spillets fremtoning og grafiske præsentation, er rigtig flot. Figurerne har charme og hver deres personlige præg. De er godt lavet og der er mere liv i dem end nogensinde og ikke kun dem man styrer rundt. Når man bevæger sig rundt på banerne, er der ofte fyldt med Lego-statister. Nogle gange står der to og snakker sammen, eller de er igang med at arbejde mm. Man føler ihvertfald at der er liv de steder man er og ikke bare dødt, som så ofte var tilfældet i tidligere Lego spil. Hver karakter har fået stemmerne fra de rigtige skuespillere. Det er en blanding af dialog fra filmen og ekstra sekvenser der er indspillet af hver skuespiller. Det giver bare ligesom noget ekstra, når man høre linjer der ikke er fra filmen af. Musikken er spot on og der bliver brugt godt og vel hele soundtracket fra filmene af.

legostarwars_ups

Lego Star Wars: The Force Awakens er det bedste Lego spil man kunne tænke sig. Ofte er spil baseret på film ikke de bedste, men det fungere bare når Lego bliver en del af mikset. Er der noget forfærdelig dårligt at komme efter, bestemt ikke. Det er et sjovt og hyggelig spil. Godt og vel alle kan være med og det er bestemt ikke svært at komme igang med. Man kan spille alene eller sammen med en ven, hvilket er rigtig sjovt. Det her er bare et fedt spil, der høre til i samlingen!