Er man hooked på de gamle sonic spil og de nyere Rayman spil og vil man have et hyggeligt spil som er til hele familien, ja så er Leo’s Fortune et godt bud på en titel, der kan købes via de forskellige stores på konsoller og PC-systemer.

Har man spillet LittleBigPlanet serien, kan man let genkende det 2,5D miljø, som spillet meget glidende manøvrere rundt i. Så er man til begge genre som Rayman og LittleBigPlanet, ja så er dette faktisk ganske underholdende for ikke at sige sjovt. Spillet udkom første gang til Andriod, IOS og Windows Phone d. 23 April 2014. Spillet er blevet en ret stor succes og nu er det så konverteret om til begge Next-gen konsoller samt til Windows og Mac baseret PC’er.

unnamedMan spiller som den behåret haggy-sack med det store overskæg Leopold, der skal ud at løse mysteriet omkring sin forsvunden skat, der pludselig blev taget fra ham. Man “svæver” hen over overfladen, som en snegl på et hoverboard, for at samle sine forsvundne guldmønter ind igen.  Der er ikke så meget mere i historien, udover at der er en del små mellemsekvenser,der fortæller lidt omkring hvem man har i kikkerten som den skyldige. Spillet er opdelt i 5 kapitler hvor der er 24 levels plus bonus baner. Banerne er fantastisk flotte og meget dynamiske. Der er sjove små puzzels i banerne som hen ad vejen, faktisk bliver ganske udfordrende hvor tålmodighed og kreativitet er en nødvendighed. Spillet har en meget dyster østeuropæisk stil, godt understøttet af Leo’s stemmeføring. Leo eller Leopold er meget fleksibel i sin krop, som man også skal bruge en del i spillet. Han kan komme ned i snævre skakter og puste sig op som en ballon-fisk og svæve over forhindringer.

Styringen er meget simpelt og meget nemt for selv de mindste at finde ud af. Man kan hoppe og dukke sig samt at gå til højre og venstre. Så det minder rigtig meget om Rayman, men på sin helt egen måde. Spillet kører flydende og der er slet ingen slinger i valsen her. Det er underholdende og sjovt samt en smule vanedannende.maxresdefault

Banerne variere ganske godt lige fra skovbaner til pirattema, hvor også musikken ændre sig. Det giver en rigtig god stemning i spillet at musikken følger banerne. Desværre er musikken meget ensformig i de forskellige temaer, så man bliver lidt træt af at høre den samme klang om og om igen. Men om det kun er som voksen det gælder skal jeg ikke kunne sige. De små havde i hvert fald god glæde af de forskellige temaer, både grafisk og rent musikalsk.

Spillet er ikke så stort som det nyeste Rayman, hvis man skal ligge en sammenligning men jeg syntes der er en god variation i Leo’s Fortune som helt sikkert er et stærkt kort. Det er måske heller ikke helt fair at sammenligne spillet med Rayman, da spillet er mere dystert og har et knap så stort udviklingsteam, der står bag Leo’s Fortune. Men de har virkelig formået at få det bedste ud af konverteringen fra de håndholdte enheder over til et bredere marked.

games-medium-13185-1398889390

Er man til den slags platform spil og vil have lidt at slå tiden ihejl med er det helt sikkert en titel, men kan hente ned og sætte sig at nyde, fordi der er stor underholdningsværdi i Leo’s Fortune og masse sjove timer. Man skal dog lige sætte sig ud over den meget monotone musik, men kan man se bort fra det, kan man får nogle gode, sjov og til tider frustrerende timer ud af denne titel.

God fornøjelse.

Forrige indlægWorld of Warcraft har det laveste antal spillere siden 2006