Jeg prøvede Lost Planet 3 sidste år på Gamescom og her et år efter er det nu udkommet. Set i sammenhæng med de foregående udgivelser så finder handlingen sted før de to andre spil. Det har faktisk en betydning i spillet for teknologien er mere primitiv end det som findes i forhold til det der kommer efterfølgende.

lost planet 3 03Som genre er det et tredje persons shooter adventure hvor du i første personen styrer din Rig. Din Rig er en kæmpe robot eller mech. Den beskytter dig samtidig mod elementer på denne ugæstfrie is-planet der kaldes EDN III. Riggen er, modsat andre spil, ikke bevæbnet med gatlingkanoner eller missiler. Den har en gribearm og en boremaskine, godt nok begge to i industriel størrelse. De kan både blokkerer et angreb og dele en ordentlig øretæve ud. Faktisk kan du gribe fat i nogle af de dyr der lever på EDN III og give dem tur med boremaskinen.

lost planet 3 02Det er en lidt anderledes historie når du er til fods i tredje person. Der er traditionelle afskygninger af kendte våben i form af riffel, shotgun og pistol med forskellige former for opgraderinger. De er kun effektive på de første og dermed mindste fjender, der samlet kaldes Akrid. Der går ikke længe før du skal bevæge din rundt om kæmpe uhyrer for at finde det svage punkt, der som i alle andre spil er et let genkendeligt glødende område. Det minder om Dead Space, som også er beskyldt for at stjæle med rund hånd fra Lost Planet serien, der trods alt var først ude. Du får også opgraderinger til dit udstyr undervejs som bl.a. en gribekrog og en dims så du kan benytte en udspændt stålwire til at komme over dybe kløfter.

lost planet 3 04Du bliver også jævnligt kastet ud i Quick Time Events (QTE) hvor du skal trykke en kombination af knapper efter hinanden. Det kombineres med en ikke særlig god styring med en af de analoge pinde for bl.a. at benytte din kniv. Denne form for QTE’s er ikke en favorit hos mig. De almindelige våben fungerer bedre selvom jeg synes at sigtet skal være mere præcist. Det kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke er øvet nok for jeg finder mig gang på gang i en situation hvor jeg er løbet tør for ammunition og skal nedlægge en ordentlig kleppert af en fjende med min pistol.

lost planet 3 05Du oplever det hele som Jim Peyton, der har forladt sin kone og nyfødt barn for at kunne forsørge familien. Der er klip fra de videodagbøger de sender til hinanden. Når du sidder i din Rig, så har du din indbyggede MP3 afspiller hvor du kan vælge blandt en række melodier som din kone har sendt. Selvom det tager en lille time inden historien kommer ordentlig i gang så passer den faktisk godt til at du er en teknikker der har faste opgaver med bl.a. at finde T-Energi. Du opdager på din vej forskellige ting der afdækker historien bag EDN III. Tilbage på basen kan du tale de andre om de forskellige ting du har oplevet. Det velfungerende og underholdende.

lost planet 3 01Heldigvis bliver det hurtigt muligt at Fast Travel mellem forskellige områder. Ikke fordi det tager lang tid at bevæge sig rundt men fordi det tager en evighed at indlæse hvert afsnit af en bane. Specielt i missionerne op mod at Fast Travel bliver muligt er det frustrerende. Gå med din Rig i 2 minutter, vente 2 minutter på at næste afsnit indlæses, gå 2 minutter og så videre. Jeg er også skuffet over grafikken, hvor jeg faktisk synes at forgængerne så pænere ud. Der er også alt for stor forskel på videosekvenserne og hvordan den enkelte figur ser ud i spillet. Der er enkelte der ligefrem er vanskelige at genkende. Det er lidt synd og jeg ved ikke om det er Unreal 3 motoren der er udtjent eller om det er selve spillet der ikke er ofret nok tid på.

Lost Planet 3 har en rigtig underholdende historie som har en tendens til at drukne i lidt for dårlig grafik og alt for lange indlæsningstider. Jim er faktisk en behagelig fyr der prøver at gøre det rigtige og jeg havde gerne set at der var brugt lidt mere tid på at få det tekniske på plads. Lydsiden skal fremhæves og når solen går ned over EDN III, så lander Lost Planet 3 respektabelt midt i skalaen. God fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldt på PlayStation 3 og levefret af PAN Vision/Capcom[/box_info]