Capcom har formået at lave et spil så gennemført og flot, at det svært ikke at være begejstret. Monster Hunter: World er så godt skruet sammen, at den er svær at slippe igen. På trods af man måske er ny i serien, så er denne her et godt sted at starte. Med en historie der er let at gå til og gameplay der er indbydende for selv nyankomne, er her et spil der fortjener masser af ros. Er du i tvivl om den er et køb værd eller ej, så læs med her.

Monster Hunter: World er et af de RPG spil der dukker op, som enten fanger en fuldstændig eller går i glemmebogen. Men giver man den lidt tid og man sætter sig ind i handlingen, spillets mange gameplay elementer og den verden man bliver præsenteret for, så har man et rigtig fedt eventyr i vente. Selvom spillet er lavet perfekt til multiplayer, så kan man sagtens spille alene og i sit eget tempo. Men multiplayer er en rigtig god idé have i tankerne når man kommer længere hen i historien, men det kommer jeg tilbage til.

Når man starter ud, skal man lave sin jæger. Du kan være en mand eller kvinde, have rifter i hovedet, gult hår, fuldskæg, tribals tatoveret i ansigtet og mange flere ting. Her er nok med kombinationer og småjusteringer til at lave den jæger man ønsker. Efter man har brugt timer på at lave sin figur som man vil have ham eller hende, bliver det kun værre med beslutninger. Du skal finde på et navn! Det er næsten altid det værste, men er man kreativ nok, er det hurtig overstået. Navnet bliver vist over din jæger overfor andre. Det vil sige at selvom dit PSN eller Xbox Live navn er noget helt andet, er det navnet du finder på her som at der bliver vist. I Monster Hunter: World har alle jægere en Palico, som der mest af alt ligner en kat. Ligesom før, er her også mange valg at tage, lige fra stilen, mønster i pelsen osv. Nu kan du endelig komme igang. De første par timer af spillet er ren tutorials, der introducere dig for alt der er værd at vide. Så spids øerne.

Du er en jæger fra The Fifth Fleet og er ankommet til en fantastisk ø kaldet The New World. Her er der et vildnis bedækket med eksotiske områder der spænder bredt lige fra tætpakket jungle til den tørreste ørken. Hele denne verden er beboet af monstre og det hele kan vist bedst beskrives som Jurrasic Park på steroider. I det du ankommer til The New World, sker der noget forfærdelig. Et gigantisk monster kaldet Zorah Magdaros, har i sinde at tilintetgøre alt på sin vej. Det er nu optil jægerne at nedlægge monstret og bringe freden tilbage.

Historien bliver fortalt på forskellige måder og kombinationer. Du får filmsekvenser med den jæger du selv har lavet og der sker som regel masser af action og godt med dialog. Pludselig kan der være sekvenser hvor visse personer lige mumler nogle ord eller to, og så er der tekst for resten. Det kan virke som en sjov blanding, men er man godt hjemme i sit engelske, så er det ikke særlig slemt.

“Der er en naturlig fødekæde på plads og hvis du ikke passer på, kan du hurtig blive en del af den”

Hele øen er delt op i områder, og det er her dine missioner udspiller sig. Der er monstre overalt og de er meget intelligente. Hver har de deres egne habitater, men de kan sagtens vandre rundt og komme op at slås med hinanden. Her er en blanding af mindre dyr og så nogle der er noget større. Der er en naturlig fødekæde på plads og hvis du ikke passer på, kan du hurtig blive en del af den. Det er så vildt at se de store monstre slås mod hinanden. Når det sker er det med at flygte og hvis en af dem er kommet til skade eller er mindre end modstanderen, så stikker de også halen mellem benene. Det er så vildt at opleve den natur der er på øen og der sker noget hele tiden.

Det er her er et spil der skal nydes og ikke bare pløjes igennem. Der er så mange ting at lære og studerer i spillets verden. Det virker måske simpel nok i starten, men det tager hurtig fart og pludselig er der tusinde ting at huske og tage stilling til. Heldigvis bliver alt gemt og du kan hurtig finde frem til informationer om planter, andre mennesker og dyr i en fart. Det virker overvældende, men når man efterhånden begynder at forstå hvordan det hele hænger sammen, så vil man bare have mere.

Spillets hovedattraktion er uden tvivl kampsystemet. Lige fra starten er der et mindre arsenal at vælge imellem og der er noget for enhver. Nogle våben håndteres bedre end andre. Den der helt klart har været favoritten er dual swords, da man kan angribe rigtig hurtig med dem. Det er en rigtig god idé, at afprøve alle våbnene, så man kan finde ud af hvilken stil der passer en bedst. Hvad angår armor, er det en helt anden sag. Når man får nedkæmpet et monster eller de andre dyr der går frit omkring, kan man få ressourcer der kan bruges til armor, våben og meget andet. Man kan få lavet nogle ret seje kombinationer og man kan også komme til at se fuldstændig tosset eller badass ud. Det samme gælder din Palico som følger dig overalt. Den kan også byde ind under kampe og hjælpe dig, hvis du er i nød. Din Palico bære også våben og armor, hvilket også kan udskiftes, eftersom man finder flere dyr og får flere ressourcer.

Missionerne er mange og varierede. Det kan spænde bredt lige fra store quests hvor optil flere store monstre skal nedlægges og til mindre missioner hvor der indsamles 10 stykker frugt. Missionerne får du af din ‘handler’, det er hende på billedet. Når man skal finde vej til ens destination og mål for en given mission, følger man ildfluer der danner passage til den rigtige rute man skal følge. De kan også pege i retningen af ressourcer i nærheden eller afdække spor der skal følges, så man kan finde de helt store monstre. Ildfluerne kan dog godt få en på afveje, da områderne kan være delt vertikalt op. Altså i flere plan. Det kan være man f.eks. skal ned eller op et sted, og så bliver ildfluerne lidt forvirrende at følge.

De første mange missioner kan sagtens klares alene. Men efterhånden som man stiger i rank, ligeledes gør dine omgivelser også. Monstrene bliver sværrer at nedlægge og her er multiplayer et godt hjælpemiddel. Er man f.eks midt under en kamp man ikke kan vinde, kan man sende et nødblus S.O.S. op i luften og så kan man ellers håbe at andre spillere vil hjælpe. Selv kan du hjælpe andre i nød. Når man tager imod missioner, kan man vælge at hoppe ind i en andens spil eller lave et party. De første par dage efter udgivelsen, virkede det ikke helt som det skulle. Matchmaking var meget ustabil og bare det at finde en andens spil, tog sin tid. Det er dog blevet langt bedre og det fungere som det skal. Der er bare noget fedt og spændende ved at være flere om at jagte og nedlægge et monster, når alle er forskellige i både armor, våben og spille stil.

Når man ikke er på missioner, er der nogle mindre hubs lidt ligesom du kender det fra spil som Destiny. Det første sted man kommer til at bruge tid hedder Astera og er et smukt sted. Her kan man slappe af, tjekke op på ens status, tage imod quests, få lavet nyt udstyr med mere. Her har man også sin egen lille hytte, hvor ens Palico og udstyr kan udskiftes. Der er også en anden Palico i hytten, som kan give dig mulighed for at træne med forskellige våben i et aflukket sted. Man kan også have kæledyr. Når man er ude omkring i de forskellige verdener, kan man indfange mindre dyr lige fra insekter til fisk. Disse kan man så placere forskellige steder og så vil de altid være der, når man engang vender tilbage til hytten. På det øverste dæk i Astera, har vi det sociale rum hvor man kan mødes med andre spillere og planlægge sine næste bedrifter sammen eller bare lægge arm. Det er også her man kan deltage i arena kampe, som er et lille aflukket område, hvor man slås alene eller sammen med andre, imod de monstre man ellers har mødt ude i vildnisset.

Spillet ser fantastisk ud og er man så heldig at spille på enten PS4 Pro eller Xbox One X, har man mulighed for at spille på flere måder mht. den grafiske præsentation. Er det FPS man vil lægge vægt på, det grafiske med skygger og genstande på skærmen eller er det 4K opløsningen der trækker i en, så kan man vælge det i menuen. Det er så fedt at endnu et spil tilbyder de valg og det er bare med til at fremhæve de nye konsollers hestekræfter på en smart måde.

Monster Hunter: World er et stort spil man ikke bare lige klare på en eftermiddag. Der er hele tiden ting at tage stilling til og der er yderst sjældent et kedelig øjeblik. Der er fart på hele tiden. Monstrene er mange, unikke og så fede at opleve. Kombinationerne med de våben man har og det armor man bære, er så utallige at man ikke ville kunne finde en anden spiller med helt samme stil. Den forskellighed og de valg man bliver stillet, virker så gennemtænkt og noget man kan bruger dage omend uger på. Hvis man ligesom mig selv, ikke er helt bekendt med serien, er denne her en god start. Men forbered dig på at blive bombarderet med informationer og ting der skal huskes. Men kan man overvinde det, så har man meget at se frem til her. Spillet er uden tvivl et køb værd!