Der er fart over feltet i det nye Need for Speed Payback. Historien er vildere end nogensinde før og tager dig med på tværs af Fortune Valley. Kør ræs, opgradere som var der ingen i morgen og tag på hævntogt på tværs af en stor farverig verden. Vejen ligger åben for drifts, drag race og off-road i stor stil. Er der huller i vejen? Vi har kørt tanken tom og beretter vores historie fra spillet.

Need for Speed Payback er udviklet af Ghost Games, der også stod bag de 2 sidste spil i serien, Need for Speed Rivals (2013) og Need for Speed (2015). I spillet kommer du til at køre på tværs af landet kaldet Fortune Valley, som er spillets svar på Las Vegas. Her bydes der på skarpe hjørner, vildmarker, stejle bjerge og sprudlende byer. Man følger 3 hovedpersoner, hver med deres egen smag i hestekræfter og bil type. Der er Tyler Morgan, der er mester i gaderæs. Den britiske Mac, er fabelagtig i kunsten at køre off-road. Til sidst er der Jess der bare en kvinde med benzin i blodet og kan klare selv de sværeste kørselsopgaver.

I spillets åbning er de i færd med et stort kup. Men de bliver overhalet og stukket ryggen af et berygtet kartel kaldet “The House”. Sammen skal de nedstyrte kartellet der har overtaget byen. De har fuld kontrol over landets veje, og de har ikke i sinde at give op uden kamp. Det er op til trioen at tage på hævntogt og kæmpe sig op gennem landet, for at få ram på The House.

Fortune Valley er et land der er en fornøjelse at køre rundt i. Der er ræs og udfordringer rundt om hvert hjørne, hvor man f.eks. skal køre gennem et billboard, køre stærkt forbi fartkamera, flyvehop udover ramper og meget mere. Men udover det, er der ikke så meget andet at give sig til. Nogle steder kan virke ret øde og tomme, hvorfra man skal køre et stykke vej, før der dukker noget op.  Landet er rigtig stort, så derfor er det skønt med muligheden for at kunne hurtigrejse hen til ens garager. Man kan også rejse til forskellige punkter man ikke ejer, mod et beskedent beløb. Fortune Valley er rigtig flot og har mange interessante punkter der er værd at besøge.

Spillet sætter stort fokus på brugen af opgraderinger via “speed cards”. Disse får man, når man har klaret et ræs. Der er 3 at vælge imellem og det er forskelligt hvad man får fra gang til gang. Nogle ræs kræver at man er i en vis level, for at kunne klare dem. Derfor er man nødsaget til at genspille missioner mange gange, som man allerede har været igennem, for at få råd til nye ting eller håbe på at et speed card, giver noget brugbart.  Det ville dog have været rart med lidt flere præmier eller belønning i form af andet end små opdateringer til ens bil. Det kan virke som en rigtig grindfest med mængden af arbejde man er nødsaget til at ligge i spillet, for at få råd til de gode dele til ens bil. Men traditionen tro for nutidens spil, er der loot boxes. Her er endda loot boxes til singleplayer delen af spillet, hvilket virker som et underlig valg. Multiplayer er der også, men det kan tage noget tid at komme ind i et spil med andre. Her er ikke så meget gejl, og udvalget af spiltilstande er begrænset.

Bilerne man ejer og kommer i besiddelse af, kan opgraderes både i hvad bilen er i stand til og kosmetisk. Du kan starte ud med den grimmeste Honda og ende med en ægte ræser med hele pibetøjet. Næsten alle delene på ens bil kan ændres, hvilket giver et utal at valgmuligheder. Udover at købe biler hos diverse bilforhandlere spredt ud i Fortune Valley, er der også hemmelige biler at finde ude i landet. Af og til får man et tip om et bæst af en bil der er gemt et sted i verdenen, i flere dele. Nogle gange får man hints via fragmenter af verdenskortet eller billeder af lokationer, hvor en del af en hemmelig bil gemmer sig. Så går den vilde skattejagt ellers på de specielle biler, man tilføjer til ens samling. Bilerne starter som regel ud som skrotbunker, men kan ende med ligne noget til en million.

Spillet har dog en del punkter, hvor det helt klart kunne forbedres. De fleste racerspil har kameravinkel inde fra førersædet og det mangler her. Der er nogle få vinkler at vælge imellem, men som oftest holder man sig til den klassiske bag-ved bilen vinkel. Det ville helt klart have været federe at kunne se ens bil indvendig, ligesom Forza Horizon eller de mange andre racerspil. Noget andet er politiet, som kun dukker op i missioner. Dermed er der ingen rigtig fare ved at køre hasarderet mellem aktiviteterne.

Det er ikke til at tage fejl af inspirationen. Der er en vibe af Fast & Furious over nogle af missionerne og selve historien bære også præg af det. Der er også en smule GTA 5 over nogle elementer også. Under nogle missioner, skal man skifte mellem de 3 hovedpersoner. Det er med at holde tungen lige i munden, når man suser fra den ene person til den anden, med hver deres opgaver.

Need for Speed Payback har nogle fede punkter og andre knap så gode. Der er de fjollede og ultra fede tidspunkter, specielt er en del missioner ret så spækket med action. Fortune Valley er en fryd at køre igennem, men nogle gange kan der være langt mellem aktiviteterne. Det er ikke helt lige til, at få lige dén bil man ønsker. RPG elementerne man har implementeret virker til en vis grænse, men kunne sagtens have været undværet.  Er man på udkig efter et arkade’ish racerspil, så går man ikke helt galt her.

Forrige indlægHorizon Zero Dawn: The Frozen Wilds anmeldelse