En ung ridder for Curia, ved navn Aluche får en ordrer om, at finde og beskytte sin gamle ven, Liliana. Efter en bragkamp, finder Aluche og Liliana vej tilbage til Curia, hvor en grufuld åbenbaring finder sted. Liliana er blevet udvalgt til, at være offer i en cerimoni om, at forsejle The Moon Queen (månedronningen) igen. Oven på denne forfærdelige fortælling, bliver Aluche overtalt til, at få Liliana eskorteret til Månedronningens palads. Men de når aldrig frem, og vores heltinde Aluche, møder sin skæbne.

Da jeg først satte mig ned med denne titel, havde jeg ikke meget i vente. Jeg var faldet over traileren, på den Japanske Nintendo Eshop, og blevet meget interesseret. Jeg er stor fan af JRPGs, og det jeg så, faldte i stor smag hos mig. Nights of Azure 2, er lavet af firmaet Koei Tecmo, som blandt andet står bag, Dynasty Warriors serien, Fire Emblem Warriors, Hyrule Warriors, og Dead or Alive serien.
Med dem i spidsen, kan det ikke gå galt, vel?

*Denne anmeldesle er skrevet ud fra Switch versionen*

Det første man bliver mødt med, er en fantasisk cinematic, fyldt med bevægelse, karisma, følelser og charme. Kort efter hopper den så over til ingame rendering, hvilket sætter nivauet en del ned. Heldigvis ikke så meget, men stadig nok til, at mange af de øvrige tillægsord forsvinder.
Det skal dog nævnes, at spillet stadig ser flot ud, og karakterende har et flot design.

Kampsystemet er interessant og underholdende, men desværre fejler Kontrolskemaet. Når man tænker på, at Koei Tecmo er kongerne af Beat’em’ups / Hack’n’Slash scenen, så er det lidt ærgerligt, at kontrollen i dette spil føles stift. Det er ikke det største problem, da beat’em’ups ofte handler om, at slå hjernen fra og så lade sig synke ind i skærmen, – men da spillets historie og univers er så komplekst, så rammer man lidt af et paradoks – og her lægger man så mærke til kontrolskemaet.
Man vender sig hurtigt til det, men det kunne have gjort meget bedre.

Det er så tydeligt at mærke, at Nights of Azure 2, er en direkte port fra Playstation 4 til Nintendo Switch. Spillet udkom ganskevist på begge platforme samme dag, og ofte er en direct port ikke et problem, så længe der er optimeret. Men desværre har de sluppet af sted, med den mest irriterende fejl, jeg længe har oplevet. De har byttet om på A og B.
Det vil sige, at B fungerer som “Confirm” og A som “Cancel”. Uheldigvis stopper det ikke her. Nej, nogle gange glemmer spillet helt sine egne regler, og gør “+” knappen til Confirm, B knappen til Cancel, og A knappen til Next – Dette opstår når man forsøger at save sit spil. Det kræver blot en forglemmelse, og så trykker man desværre cancel til save.
SÅ hold nøje øje, hvis du spiller på Nintendo Switch.

Kernen i spillet er dog de forskellige Servans og allierede man møder gennem historien. Der er forskellige former for kreaturere, dyr, dukker mm. Som man kan have på sit hold, som alle har en Field Skill, altså noget de kan bidrage med når du udforsker banen. Samt de forskellige angreb de kan bruge. Inden du vælger banen, kan du ændre dit hold, og tilpasse det efter behov, med hvilke debuffs du vil bruge på dine fjender mm.

De forskellige allierede du møder, bidrager til kampene. Her kan du lave double attacks, specielle angreb som opstår mellem Aluche og din valgte allirede etc. Dette gør også, at du bør tænke over, hvad du vil opnå i næste kamp mm.

Udover det, findes der også et Affinty / Forhold aspekt. Dette er forholdet mellem Aluche og din allierede. Gennem spillet, vil dine allierede give dig forskellige quests, som du kan løse, og på den måde kan du bygge et tættere bond, samtidig med de får nye evner, og nye side quests.
Spillet har nogle seksuelle undertoner, og da spillet kun byder på kvindelige karakterer, indgår det under Yuri genren. Det er ikke mange spil der kommer til vesten med den slags undertoner, så det kan godt virke uvant. Lidt á la Senran Kagura.

Mine endelige tanker går dog stadig i den lidt syrlige del af spektret. Det føles primitivt at man aktivt skal gå ind og gemme sine fremskridt, specielt da der kun er 1 sted det kan gøres. En autosave feature ville ikke være dårligt.
Dog må jeg rose spillet for den flotte historie, samt visuelle fortælling. Det er super elegant animeret og konstrueret og spillet rammer plet på rigtig mange punkter. Spillet fejler faktisk kun, på de systematiske ting. Hvilket kan være trættende, men det ødelægger ikke oplevelsen.

Faktisk er Nights of Azure 2 en rigtig solid titel, at have i sit spilbibliotek, hvis man er til RPG, JRPG, Hack’n’Slash, Visuel Fortælling, og niche genren “Ecchi” games.