Så er det tid til at tage ud på eventyr sammen med din nye bedste ven. Mød op i kennelen, vælg en hund ud fra race eller personlighed og tag den med til dit virtuelle nye hjem. Hjælp hunden med at blive stærkere og den hjælper dig med at finde skatte i skoven.

Velkommen til Playstation Vita Pets, spillet hvor din hund taler menneskets sprog. Spillet starter op med at lade dig vælge din hund – Husky, Dalmatiner, Labrador eller Border Collie, alle 4 racer har 3 farver at vælge imellem, men stemme og personlighed holder sig til racen. Herefter præsenterer spillet dig for dit hjem, hvor du skal passe hunden. Til at starte med kan du interagere med følgende: TV Shop (her kan du blandt andet købe mad og drikke til hunden), mad- og vandskål, bog om hundetrick, bog om Eventyret med Kongen og Cosmos, bad (din hund vil dog nægte at gå i bad, da den er ren) og en bold som du kan kaste med. Der er også mulighed for se ud igennem hoveddøren, men det er egentlig bare et AR-spil med din hund. Du kan gå ud i baghaven, men hunden vil ikke kunne åbne hverken den ene eller anden låge før du er kommet lidt længere i spillet.

Det næste problem er at finde ud af hvad du skal for at kunne åbne op for den næste ting du skal foretage dig. Eksempelvis overså jeg instruksen om hvordan jeg nusser hunden – hvilket giver relativt mange Buddie Points – som skulle bruges til at købe et trække-legetøj. Dette giver så mulighed for at din hvalp kan åbne døre efter at have trænet med det nye legetøj. Jeg gik i stå en gang eller to mere efter dette, og det er lidt problematisk – men så igen, det er hele udfordringen ved spillet, og selv føler jeg at spillet er ganske godt sammensat, da jeg først var kommet ordentligt igang. Spillet smider ikke konstant ordrer til spilleren, men når først du genkender de små hints som spillet giver dig, inklusive hvad din hund fortæller dig, så er det nogenlunde til at finde ud af hvad du skal.

Heldigvis er spillet ikke kun at skulle fylde madskålen op, kaste med bolden eller med frisbee’en. I lejligheden står der en bog, som du kan aktivere, og det viser sig det er en eventyrbog – en historie som du deler med din hund. Det viser sig hurtigt at hunden gerne vil ud på tur og lede efter ting, som er relateret til dette eventyr om den stolte konge og hans hund. I jeres søgen finder i alle mulige ting, som din hund graver op, herunder tøj som du kan udstyre din hund med, værdifulde skatte, men også en del affald og andre efterladte ting som i ikke kan bruge – dette vil din hund kalde for “junk” (skrot, skrammel, ragelse) når i undersøger genstanden efter at have gravet den op. Disse ting kan sælges i TV-butikken, hvor du i øvrigt også kan købe ting – jeg foreslår at du som spiller køber så lidt som muligt her, for mit indtryk er at det hele er hundedyrt i forhold til hvad du tjener ind – både i coins men også i Buddie Points. På din vej finder du nye områder og ultimativt skal du finde alle mulige ting som er efterladt af kongen og hans hund – dermed finder du ud af hvad der skete med kongen og hans bedste ven.

Jeg roser gerne udviklerne for at udnytte Vita’ens hardware egenskaber, men det giver nogle andre problemer. Eksempelvist er jeg begrænset af at jeg ikke kan spille, når min kæreste er hjemme – normalt propper jeg bare hovedtelefoner på og spiller derudaf, men når Vita’ens software gør at når man tager et ingame billede (samleobjekter), så kommer kameralyden ud af maskinens højtalere, til trods for at der er headset sat til, og så er jeg end ikke begyndt at brokke mig over den påduttede ansigtsgenkendelse ved opstart af spillet (som man dog kan afvise efter første indscanning heldigvis) og stemme kommandoer – som man dog trods alt kan sige nej tak til 90% af tiden.

Spillet brillierer på den kraftige håndholdte, og det ses tydeligt at der er blevet fokuseret på udseende af spillet, selve kvaliteten af oplevelsen – inklusive stemme skuespillet og animationerne. Spillet tiltaler en ret lille målgruppe, så der har uden tvivl været et stramt budget, men det er også udnyttet til fulde, og personligt så er oplevelsen mere fyldig end Nintendo’s tilsvarende spil, Nintendogs.

Hurtig lille tilføjelse; I sidste øjeblik finder jeg ud af at der findes en Android companion app, som vil åbne op for kostumer som du kan bruge i Vita spillet. PS Vita Pets: Puppy Parlour på Google Play.

Forrige indlægROCCAT Kone Pure mus og Sense måtte i camouflage