Nu er de tilbage! – Den dynamiske duo er nu ankommet i en forbedret, opdateret og underholdende udgave som ikke er set før. Ratchet & Clank er snart at finde på PlayStation 4 hvilket med sikkerhed vil give et kærligt gensyn med de to venner. Med PS4’erens kræfter, er de blevet bragt til live i en utrolig smuk indpakning.

2_ratchetvista_1459502435

Ratchet & Clank på PlayStation 4 er mere eller mindre et remake af det aller første spil i serien. Der er velkendte ansigter såvel som baner og omgivelser. Historien spiller sammen med den kommende film, som bære samme navn og historie. Der er forlydner om at filmen muligvis ikke kommer i de danske biografer, men så kan vi takke Insomniac Games for at have lavet et super fedt spil. Lad os dykke ned i den!

Historien er næsten den samme som i det første spil, men fortalt på en helt ny måde. Det er en origin historie der starter helt fra begyndelsen. Vi har stadig de klassiske karakterer; Lombax mekanikeren Ratchet, robotten Clank og den frygtløse Kaptajn Qwark. Makkerparret har til opgave at rede Solana Galaksen fra den onde Chairman Drek. Historien bliver fortalt af Kaptajn Qwark og vi får hans syn på de to heltes eventyr hele vejen igennem.

Insomniac Games har taget de aller bedste features fra de tidligere spil og mikset dem sammen til et unikt eventyr. Ratchet, Clank og resten af besætningen er nogle meget farverige karakterer. Omgivelserne er fantastisk flotte og sammenligner man med det første spil i serien, så er der sket rigtig meget. Spillets stil og grafiske fremtoning ligger meget tæt op af PIXAR’s film. Den cartoon agtige stil fungere bare og farverne popper!

Lydsiden er lige i skabet og der er da en del gode beats ind imellem. Lydeffekterne til diverse våben er rigtig godt sat sammen. Et af de håndfuld våben man gør brug af, er i stand til at transformere fjender om til pixeleret 8-bit figurer, for kort efter at eksplodere i en sky af pixels. Lyden hertil passer så godt og bringer en tilbage til de gode gamle arkade-tider.

1_snaggbeast_1459502435

Gameplay-vis, så holder det hele ret solidt. Masser af platformning, gamle og nye våben. Det er primært Ratchet man har kontrollen over. Clank bliver kun brugt i mindre områder i bestemte puzzle situationer, hvor det gælder om at flytte på mindre robotter. Det er lidt synd at hans færdigheder, ikke er udnyttet lidt mere end det. Men ellers er det et fint afbræk i spillet. Man kommer igennem en hel del forskellige scenarier både til land, under vand og i luften. Variation er der nok af og det er en fornøjelse at se hvad der sker lige om lidt. Boss battles i vanen tro, er der også nogle af og de er nu fede nok. Der er også nogle samlekort der kan erhverves når man nedlægger fjender. Disse kan bruges og byttes til andre kort og dermed få nogle fede bonus genstande.

Hvis vi tager fat på våben, som er en stor del af spillet, så er der noget for enhver smag. Alle ens våben er i stand til at stige i level når man bruger dem. Ofte kan det sikre ekstra procenter i hvor meget skade de gør på fjender. De kan også alle opgraderes vha. Raritanium hvilket er en form for malm (ore). Opgraderinger og køb af ekstra goodies sker via nogle kube formede portaler kaldet Gadgetrons. De er spredt på alle baner og for det meste lige i starten, hvilket er rart så man hurtig kan fylde ens inventar op inden rejsen fortsætter. Som noget helt nyt, kan man give sine våben en plads på D-padden. Dermed er der hurtig adgang til ens arsenal.

RCPS4_5_nov_run_1459502440

Ratchet & Clank er et herligt spil. Indtil videre findes der ikke særlig mange platform spil til PlayStation 4, så denne her er en velkommen gave til konsollen. Spillet er dejligt underholdende, har en sjov historie, skønt gameplay og det er et spil der er lige til at gå til. Med en PIXAR grafisk stil er det et rigtig flot spil. Den kan varmt anbefales til enhver. Gamle kendinge af spillet vil føle sig hjemme med det samme og nye spillere har i den grad noget at se frem til.

Ratchet & Clank udkommer på PlayStation 4 d. 20 April 2016