Udgivet: 2. oktober 2012 (PC udgave i 2013)

Spillere: 1, 2 spiller co-op og online multiplayer

5/5

8 total ratings

Stemningen og lydsiden. Det afvekslende gameplay. De mange timers underholdning.

Jeg savner en bedre vejledning.

Resident Evil er et univers som konstant har udviklet sig siden 1996. Dengang var serien, også i kraft af de tekniske muligheder, mest et spil i survival horror genren. Resident Evil 6 har flyttet sig mere mod action horror og har dermed meget mere fokus på historie og underholdning, end på at holde liv i et levn fra forgangne tider. Du får mere end 40 timers solidt og varieret gameplay i en uovertruffen teknisk og indholdsmæssig kvalitet. Resident Evil 6 sprænger nærmest skalaen og rammer en velfortjent fem’er.

Posted 15. oktober 2012 by

D

er er få titler der som Resident Evil 6 har været ventet med så megen spænding. Det er også en serie med stolte traditioner og en mindst ligeså stolt fans skare, hvor mange har fulgt serien helt fra starten i 1996. Dermed bliver Capcom’s opgave også næsten umulig da man aldrig kan stille alle tilfreds.

Kampagnerne krydser

Resident Evil 6 er seriens største udgivelse til dato. Der er intet mindre end fire forskellige kampagner med i alt 7 spilbare figurer. Det er Leon og Helena, Chris og Piers, Jake og Sherry og Ada, som bliver tilgængelig når de 3 første kampagner er gennemført med én af figurerne. Selvom Resident Evil som univers, eller IP (intellectual property) som det kaldes i branchen, ikke er nyt, så er der stadig masser af liv, eller nærmere død, tilbage. Uden at afsløre plottet og historien, så er det ikke nogen hemmelighed at det hele skydes i gang med at Leon placerer en kugle i knoppen på den amerikanske præsident. Fra det øjeblik er det hæsblæsende non-stop action fordelt rundt på hele kloden.

Jeg havde fornøjelsen af at tale med Warren Spector på Gamescom 2012 og selv han måtte erkende at man som producer altid kommer til kort, hvis man forsøger at tvinge spilleren i en bestemt retning. Med udgangspunkt i den holdning synes jeg at Capcom har gjort en fantastisk indsats for at lave et spil som giver dig, som spiller, alle muligheder for at tackle opgaven som du har lyst til. Du kan spille det igennem helt alene, co-op online og i split-screen. Hvis du tillader andre at joine dit spil, kan du opleve at spille med 3 andre i de situationer hvor to af de fire historier krydser hinanden. Ønsker du at gøre livet surt for en anden spiller kan du benytte Agent Hunt hvor du bliver en zombie eller J’vo, i andre spilleres kampagner. Mercenaries er også tilbage, hvis du bare trænger til at dræbe store flokke af virusinficerede inden du bliver reddet.

Genialt cover system

Resident Evil er et tredje persons spil, hvor der skiftes til første person når der sigtes med f.eks. en snigskytteriffel. Som spilmekanik er det noget af det bedste og mest intuitive jeg har set. Der er masser af funktioner som du kan anvende, uden at de presses ned over hovedet på dig som man ofte oplever i andre spil. Som eksempel er der selvfølgelig mulighed for at gå i dækning. Det er lavet så elegant, at når du sigter med dit våben, klæber du dig automatisk til et hjørne hvis du er tæt nok på. Dermed virker det nærmest som om at spillet ved hvad du ønsker og hele tiden hjælper dig vej. Det betyder, at hvis du foretrækker at løbe gennem et område, uden at du skal bekymre dig om at spillet tvinger dig i dækning, kan du også det. Du har også mulighed for at lave take-downs af fjender som ikke har opdaget dig, hvilket er spektakulær god underholdning. Kombiner det med et utroligt afvekslende gameplay med opgaver som skal løses og fjender som skal nedkæmpes, så er det uden tvivl den mest komplette spilmekanik der findes til dato.

Nyt kostume til Helena

På den grafiske side så er Capcoms egen MT Framework spilmotor også noget som virkeligt yder, selv på forældet teknologi som en Xbox 360. Denne version af MT Framework er også anvendt i Dragon’s Dogma og virker nu meget mere poleret bl.a. er der intet af det screen tear som plagede tidligere versioner, specielt på Xbox. Spilmotoren har også nogle meget glimrende egenskaber til lyssætning og teksturer hvilket får de forskellige scenerier til at fremstå utroligt troværdigt. Der er ikke ret stor forskel på de to konsol versioner selvom PlayStation 3 udgaven er en smule bedre, hvilket specielt opleves når du skal sigte. Her er Xbox versionen noget mere sløv, eller sirups-agtig, til at reagere. Generelt er MT Framework velfungerende på alle platforme og gør sit til at Resident Evil 6 viser sig fra sin bedste side. Jeg håber at se mange flere spil med denne spilmotor.

Tid til at lege

Lydsiden og stemmeskuespil kan der ikke sættes en finger på. Der bliver skabt en stemning så den kan skæres ud.

Dermed er der faktisk kun tilbage at kigge på Residentevil.net som er integrationen til nettet. Hvis du registrerer dig, kan du følge din egen og dine venners kamp mod c-virus og de mange forskellige fjender. Du samler også point som kan benyttes til at lave Resident Evil diorama’er eller købe nye kostumer til brug i Mercernaries. Jeg har i første om gang klædt Helana ud i en kombination af kæk skolepige og betjent. Der fortjener Capcom også ros fordi denne service både er online og fuldt funktionsdygtigt ved spillets udgivelse. Jeg har betalt for Elite og Battlelog adgang hvor det mest af alt viste sig at være varm luft så det er et velkomment alternativ at have en integration der fungerer på udgivelses dagen. Den hjælper så også omkring mit eneste klagepunkt: Jeg havde gerne set en omfattende vejledning komme med spillet i papirformat.
-Finder du selv lige den enkle kombination til at vende 180 grader når du løber ?

Heldigvis findes der en online på residentevil.net.

Resident Evil er et univers som konstant har udviklet sig siden 1996. Dengang var serien, også i kraft af de tekniske muligheder, mest et spil i survival horror genren. Resident Evil 6 har flyttet sig mere mod action horror og har dermed meget mere fokus på historie og underholdning, end på at holde liv i et levn fra forgangne tider. Du får mere end 40 timers solidt og varieret gameplay i en uovertruffen teknisk og indholdsmæssig kvalitet. Resident Evil 6 sprænger nærmest skalaen og rammer en velfortjent fem’er. God fornøjelse.

Spillet er en retail udgave indkøbt af redaktionen

Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og afhængig af platform er mit gamertag enten Durazell eller Durazell_DK. Nyt legetøj leger bedst, så det bliver til mange forskellige spil på mange forskellige platforme som Wii, OUYA, PlayStation, Xbox, 2DS, Vita og forskellige telefoner og tablets. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews som kan deles med alle som kigger forbi GamersLounge. Tak fordi du kiggende forbi.