Der er ca. 30 titler ude til PlayStation VR hvor vi over den kommende tid anmelder et udvalg. Denne gang er det RIGS Mechanized Combat League vi hopper på. Det er udviklet af Guerrilla Cambridge der også står bag bl.a. Killzone. Det er både et studie med erfaring samtidig med at det er Sony’s eget.

Det er ikke lige til at se men RIGS er faktisk et sportsspil. Ja du sidder godt nok i et mekanisk skelet som er svært bevæbnet. Du skal godt nok også forsøge at skyde dine modstandere. Det er ikke nødvendigvis måden at score point på. Alt efter spiltypen skal du f.eks. hoppe gennem en ring midt på banen, eller tage den virtuelle bold op og løbe ned i fjendens lejr. Du tackler så dine modstandere ved at skyde dem. De dør ikke men bliver med katapult skudt ud hvorefter de igen kommer ind i kampen. Hele følelsen af at det er et sportsspil bliver underbygget af at kampene udspiller sig i arenaer.

rigs-01

Dette fokus på sport og konkurrence gennemsyrer hele spillet. Du kan lave sponsoraftaler, du kan hyre andre spillere hvor udvalget er afhængig af hvor godt du klarer dig. Kampen bliver kommenteret af en entusiastisk sportsjournalist og undervejs får du statistik om kampen og motivation fra pitten. Du kan købe bedre gear og RIGS for dine præmiepenge og dermed tilpasse så det matcher din spillestil, spiltypen og/eller banen. Hver kamp sluttes af med at du sidder med resten af holdet i en flyver på vej hjem til basen. Det hele er integreret i lyse lækre menuer og med en stor variation i Guerrillas karakteristiske streg.

rigs-02

Når du spiller i arenaen så er både styring og spilmekanik velfungerende. Der er tale om en dybde som vidner om mere end blot en tech demo. Der er opsætninger så du kan vælge at sigte med PSVR og bevæge dig med en analog pind. Du kan også vælge at sigte med PSVR og bevæge våben og RIGS med de analoge pinde. Der er både hop og boost der giver meget varierede muligheder for at komme rundt. Det er også baner som du skal bruge tid på at lære at kende. Jeg har øvet ved at kigge på hvad andre kan og prøvet at gøre noget tilsvarende. Hele oplevelsen med at sidde i det mekaniske skelet er velfungerende og indlevelsen er stor.

rigs-03

Samtidig er kvalme faktoren lav hvilket er overraskende. Årsagen er at Guerrilla har valgt at reducere dit udsyn når du drejer. Det er en af de faktorer der kan være medvirkende til kvalme. Det reducerede udsyn reducerer også kvalme effekten. Når du har vænnet dig til spillet kan du justerer så du ser mere. Du kan også vælge om du vil opleve at blive skudt ud af katapultsædet eller om det skal skjules for dig. Selvom det også er en kilde til kvalme så er jeg ikke så følsom over for lige denne del og dermed har jeg valgt at få det fantastiske udsyn over hele arenaen når jeg skydes til vejrs. RIGS er et hurtigt og actionfyldt spil hvor der også er online kampe. Dermed kunne det blive det første VR spil med turneringer. Det giver god mening at justere på oplevelsen så du komfortabelt kan spille i længere tid. Muligheder for at optimere til din personlige præference er til stede.

rigs-04

RIGS er et gennemført spil designet til VR og det er rigtigt sjovt at spille. Du kan hurtigt gennemføre nogle offline turneringer med 10 runder da de enkelte kampe kun tager 5 minutter. Det giver dig mulighed for at få et udvalg af de forskellige RIGS, så dig og et par venner kan starte på online delen. Online spil er afhængige af et community og jeg håber RIGS bliver taget godt imod så denne del også får lov at stå sin prøve.

RIGS Mechanized Combat League er en poleret oplevelse der blander sport med first person shooter. Samtidig sætter Guerrilla Cambridge baren højt med deres sans for detaljer og deres tekniske formåen. RIGS viser at der kan laves spil til PSVR der matcher det du allerede kender. Underholdningsværdien er høj og levetiden lang.