Hvert eneste år er det så sikkert som amen i kirken at der udkommer et nyt Fifa og et nyt PGA Tour spil fra Electronic Arts. I år er det så en ny golfspiller der pryder forsiden på kassetten. Sidste år var det, som det har været i stort set hele seriens start, Tiger Woods som var front figur på spillet. Men da Electronic Arts var en smule træt af Tiger Woods skandaler udenfor banen og de manglende resultater på banen, valgte de i stedet Rory McIlroy, til dette års udgivelse. Jeg vil indrømme at det er faktisk var smule underligt at se, at det ikke er Tiger Woods mere på forsiden, da jeg tog spillet med hjem fra forretningen. Men jeg håbede så inderligt på at det ikke havde mistet magien og at der var sket nogle positive ændringer til forgængerne. Jeg har været fast spiller i denne serie hvert eneste år så glæden og forhåbningerne var store. Men kunne det nu leve op til mine og alle andres forventninger?

1436389019-mediaPå selve startskærmen kunne man med det samme få øje på i hvert fald få øje på ét nyt tiltag, nemlig den såkaldte Night Club Challenge. En lille sjov feature hvor man bliver mødt med nogle forskellige udfordringer i form at cirkler med point. Man skal så forsøge at ramme cirklerne, ved på den måde at få det antal point som udfordringer nu kræver. Dette kan være et godt afbræk fra karrieren.

Når spillet starter op, kan man starte med en ganske udmærket prolog, som guider dig igennem det fundamentale i spillet, hvad angår måder at svinge på, hvordan man læser et put og så videre. Til dem som ikke har spillet PGA spillene før, er dette at anbefale, så man får lidt føling med spillet, inden man kaster sig ud på græstæppet.

Spillet er fra udviklerens side pillet fuldstændig fra hinanden og sat sammen igen, for at tilføre den next-gen følelse, som skal være tilstede, når man køber titlen til en helt nyt konsol. Grafisk har de taget Electronic Arts egen grafikmotor, der i sin tid var udviklet til Battlefield 4. Dette har givet spilserien et gevaldigt løft opad i forhold til de foregående spil. Det er afsindigt flot og landskabet er simpelthen så flot detaljeret. Spillerens bevægelser når man svinger er flydende og meget virkelighedstro. Der er ingen loading tider imellem hullerne og fysikken i spillet virker god, når man slår til bolden og måden bolden reagere på, når den forhåbentlig rammer fairway og greens, men også når man slår den i roughen. Desværre kunne man godt have gjort meget mere ud af at gøre det en del sværere at slå den ud af bunkers eller roughen. Man mister kun lidt længde når man ender de to steder og det er lidt en skam, da man ikke bliver straffet for at slå et dårligt slag.

rory_mcilroy_pga_tour-12_jpg_960x540_crop_upscale_q85Man kan i år vælge imellem tre forskellige sving-typer.

• Arcade: Det er som vi kender det fra de foregående PGA spil, at man flytter den venstre stick ned for tilbagesvinget og igen frem for at færdiggøre slaget. Her kan vælges fart alt efter hvor langt man laver tilbagesvinget. Man kan også vælge enten at slå til venstre eller højre, alt afhængigt af hvordan man fuldfører slaget.
  • 3-Click swing: Det betegnes af mange som at være den mest traditionelle måde at spille PGA tour på, det det var måden man gjorde det på, da det første spil i serien kom ud. Som overskriften lyder så sætter man svinget igang med første klik. Ved andet klik justere man farten og ved tredje klik hvor godt man rammer bolden.
  • Pro: Pro swing minder rigtig meget om arcade. Her har de dog tage de fleste assist fra så her bliver man virkelig straffet hvis man laver et miss-hit med køllen eller jernet. Det samme gælder under putning hvor de har fjernet putte-linjen og igen. Denne sving-type vil jeg dog kun anbefale, hvis man er rigtig garvet i PGA Tour spillene og har spillet nogle timer her i spillet på arcade.

Jeg tog en tur med hver sving type og må sige at Pro kan hurtigt blive ret svært. Især det at putte kan være afsindigt svært, hvor man virkelig skal lande tæt på hullet for at have en chance for at putte i på første slag. Så jeg spillede mest på arcade, som egentlig er ganske underholdende men også til tider ret let, så snart men har knækket koden med putningen.

EA-Sports-Rory-McIlroy-PGA-Tour-02-1280x720I år er det med et MEGET stort desværre, at der kun er blevet plads til 8 baner til at starte med.

1. TPC Sawgrass
  2. Wolf Creek
  3. Royal Troon
  4. TPC Boston
  5. Bay Hill
  6. Whistling Straits
  7. Saint Andrews
  8. Chambers Bay

Havde man forudbestilt spillet fik man som bonus TPC Scottsdale med også. Resten kommer som DLC’er hen ad vejen, som man kan vælge at købe. Ud over det har Electronic Arts denne gang ikke købt licenser til hverken Augusta National og The Masters turneringen, så det kan man heller ikke spille i det nye PGA Tour spil. Der er dog forlydender om at det ville komme i en udvidelsespakke.

Jeg må sige at jeg på alle måder var intet mindre en dybt skuffet over disse beslutninger. I alle de år som Electronic Arts har lavet PGA Tour serien, har stort set alle baner været med fra start. Nu bliver man så kun præsenteret med kun 8 baner fra start og skal bruge penge på at få nye baner. Samt at de to største turneringer som man som golfspiller, både interaktivt og i virkeligheden, kunne tænke sig at deltage i, er fjernet fra programmet. Det er en MEGET stor tommelfinger ned af herfra. Når man vælger at ligge 599kr for et sportsspil så burde der, efter min mening være en hel del flere baner med. Så er det jo fint nok at man ligger en Battlefield bane med i men man laver jo heller ikke et Fifa spil hvor UEFA cup’en er undladt eller at man ikke kan spille på Wembley Stadion. Det lugter lidt af enten dovenskab eller pengemaskine.

image.img

Online delen i Rory McIlroy PGA Tour var jeg meget spændt på. Jeg har været meget begejstret over muligheden for at kunne spille og konkurrere med sine venner Online. Men igen skuffer spillet. Serverne er mildest talt elendige og man spiller sjældent en hel runde golf, inden at serveren crasher eller melder fejl. Min har tilder og frosset på skærmen, hvor man er nødsaget til at starte spillet op helt forfra, for at kunne spille igen. Jeg har også haft store problemer med at forbinde spillet til kammerater, selvom jeg dog fik invitationer, så ville den ikke forbinde. Dette er et konstant irritationsmoment og noget der burde være fikset inden udgivelse. Når vi i dag har et spillesamfund som er baseret på at den slags SKAL bare virke og det gør det bare ikke i Rory McIlroy PGA Tour 2015.

På lydsiden har de dog også prøvet at forbedre en hel del og det er faktisk blevet ganske vellykket. Det er rart at man nu kan høre når man ikke træffer bolden helt rent og der er en stor begejstring fra publikummet når man slår bolden tæt på hullet. Desværre kan kommentatoren ikke altid helt følge med. Jeg kunne egentligt også tænke mig at der på en lille og diskret måde, bliver lavet en lille sejrs ceremoni når man vinder en turnering. Det virker lidt tamt at man bare lige smutter videre til den næste turnering. Eller måske bare viser nogle af de bedste slag, som man har lavet i løbet af runden.

Jeg ved stadig ikke helt om det var mine forventninger der var for store eller om EA Sport havde skudt helt ved siden af i år. Er man en inkarneret virtuel PGA Tour spiller, som har været med siden det kom til Xbox 360 og Playtation 3, så vil jeg sige at jeg føler mig bedre underholdt med Tiger Woods 2012 end jeg gør, med det nyeste skud på stammen.

Der er nogle helt klart forbedringer i sving-systemet i det nye PGA Tour og jo grafikken har fået et gevaldigt hop. Men jeg kan ikke lade være med at tænke at jeg har faktisk 9 færrer baner at spille på og 2 tuneringer mindre at spille i forhold til forgængeren. Samt at multiplayer delen var velfungerende i de foregående hvor den slet ikke fungere i det nye.

Jeg håber virkelig at der kommer nogle gevaldige forbedringer i de opdateringer der måtte komme i fremtiden og at man får implementeret Masters og Augusta Internationel samt en lidt bedre afslutninger på turneringerne.

Forrige indlægFocus Home Interactive annoncerer en ny titel under dette års Gamescom
Næste indlægRise of the Tomb Raider har fået udgivelses info
Er en flittig gamer på Xbox og Playstation. Jeg har været med på spillebølgen siden Commadore 64 og Konsollen var NES. På Xbox One er mit callsign: The Bald Duke Jeg spiller for det meste Call of Duty, Ghost Recon eller PUBG. Jeg har en stor passion for gadgets.
rory-mcilroy-pga-tour-2015-anmeldelseEt rigtig grafisk flot spil med nogle friske forbedringer i form af sving-typer og ny måde at putte på. Desværre skuffer spillet hvad angår antal af baner og at online delen på ingen måder fungere stabilt.